Annons

Tips på ryggsäck för fjällturer med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Snart bär det iväg till fjälls, och jag behöver en ny ryggsäck. Den ska rymma kamera (EOS 40D) med ett par objektiv, termos, matsäck, tröja, karta, gps, gärna hustruns extra dunväst och lite mera prylar. Gärna i små extrafickor. Utanpå ska kunna hängas liggunderlag och hopfällbar spade. Kameran ska helst gå att komma åt utan att man tar av sig säcken.

Hittills har jag använt en vanlig ryggsäck för "fjällutrustningen" och en fotoväska på magen för kameran, men eftersom ryggsäcken är trasig tänkte jag skaffa en ny som fyller båda funktionerna. Finns såna smarta ryggsäckar?
 
Snart bär det iväg till fjälls, och jag behöver en ny ryggsäck. Den ska rymma kamera (EOS 40D) med ett par objektiv, termos, matsäck, tröja, karta, gps, gärna hustruns extra dunväst och lite mera prylar. Gärna i små extrafickor. Utanpå ska kunna hängas liggunderlag och hopfällbar spade. Kameran ska helst gå att komma åt utan att man tar av sig säcken.

Hittills har jag använt en vanlig ryggsäck för "fjällutrustningen" och en fotoväska på magen för kameran, men eftersom ryggsäcken är trasig tänkte jag skaffa en ny som fyller båda funktionerna. Finns såna smarta ryggsäckar?

Jag har en Haglöfs SEC 65 (utgången modell) och den fungerar perfekt på det sätt som du nämner. Man kan hänga liggunderlag på flyttbara remmar och hänga isyxa/spade i flikar.
Ovanpå kommer man åt det stora överfacket från framdelen av ryggsäcken (för mig funkar det att ta mina båda händer upp och bakåt för att ta fram kameran som ligger i det fakcet (D700+24-70/2,8) så det är stort och bra med dragkedja.
Perfekt för resa/vandring/trekking/backpacking.

Tror att nya modellen heter Haglöfs OXO 65, den har säkert liknande funktioner.
 
Haglöfs OXO 65 verkar vara en bra ryggsäck, men kanske lite onödigt stor för mina behov. Jag ska gå och kolla på den i lämplig sportaffär.

Idealet vore en säck med två avdelningar, en för kameran som man kommer åt via egen lucka, och en för allt det andra som hör till fjällturen. Såg ett märke som heter Kata som verkar ha sånt. Eller är det frågan om rena kameraryggsäckar? Någon som har erfarenhet?
 
Nu vet jag ju inte hur snabbt du behöver din ryggsäck men jag tycker du skall ta en titt på F-Stops ryggsäckar, jag har själv en Loka som jag oftast har en Medium ICU i & då får jag plats med en ungefär det beskriver att du vill få plats med, sen så har dom ju större modeller också & man kan ju stoppa i en mindre ICU också...

http://fstopgear.com/

Jag fick min ryggsäck efter 9 dagar & då hade dom den ändå inte på lager just då utan väntade in en leverans, så jag är otroligt nöjd med både ryggsäcken & den fina servicen från F-Stop.

Här kan du läsa en bra recension av både Loka & den lite större Tilopa samt kolla på en massa bilder...

Loka: http://dancarrphotography.com/blog/...kpack-and-new-icus-photo-satori-tilopa-fstop/

Tilopa: http://dancarrphotography.com/blog/2010/11/02/introducing-the-new-f-stop-tilopa-bc-photo-backpack/

Lycka till i jakten på din nya ryggsäck!!

Mvh/Sladdfantomen
 
Tack tack!

En Berganssäck har jag nu, den gamla som är trasig. Annars var det en fin säck, behaglig att bära. Ska kolla vad de har för modeller nu. Telemarkmodellen verkar vettig med "kameraavdelning" längst ner.

F-stop verkar jättefina men jag har tyvärr lite för brått för att våga beställa från USA!
 
Var ute och kollade lite i butiker i går på väg hem från ett uppdrag. Först kan jag konstatera att s k fotoryggsäckar med kameraavdelning i botten och plats för annat i övre delen är oanvändbara för mig. De går bort. För små, dyra och utan möjligheter att spänna på spade och liggunderlag. Varken Rajala eller Scandiinavian Photo hade något som passade. Den trevlige säljaren på Rajala, själv naturforograf, sa att han själv använde en stor "vanlig" ryggsäck med en kameraväska inuti.

I Haglöfs butik träffade jag en hjälpsam säljare och efter att han hört mina behov rekommenderade han just en OXO 65. Mycket fin säck, men kanske lite stor, som sagt. Hos Stadium får man leta själv, men de hade (förutom OXO 65) en säck av det egna märket Everest på 60 L som nog skulle tillfredsställa mina behov. Separat "kameraavdelning" längst ner, gissningsvis avsett för sovsäck. Justerbar för bärarens längd. Massor av fack och remmar. Pris en tredjedel av Haglöf. Frågan är hur den håller.

http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/ryggsackar/110885/everest-cl-softpac-60l-f10

På North Face hade man rea 30% men inget som riktigt passade.

Så kul kan man ha en eftermiddag i Stockholm i valet och kvalet.
 
Hej! Skulle du kunna tipsa hur och var du beställde din ryggsäck. Jag ser att de tillverkar i Kina och ska ha butik o Hongkong. Jag ska just till Hongkong om en månad på tjänsteresa. Den ser riktigt bra ut men jag skulle gärna

Nu vet jag ju inte hur snabbt du behöver din ryggsäck men jag tycker du skall ta en titt på F-Stops ryggsäckar, jag har själv en Loka som jag oftast har en Medium ICU i & då får jag plats med en ungefär det beskriver att du vill få plats med, sen så har dom ju större modeller också & man kan ju stoppa i en mindre ICU också...

http://fstopgear.com/

Jag fick min ryggsäck efter 9 dagar & då hade dom den ändå inte på lager just då utan väntade in en leverans, så jag är otroligt nöjd med både ryggsäcken & den fina servicen från F-Stop.

Här kan du läsa en bra recension av både Loka & den lite större Tilopa samt kolla på en massa bilder...

Loka: http://dancarrphotography.com/blog/...kpack-and-new-icus-photo-satori-tilopa-fstop/

Tilopa: http://dancarrphotography.com/blog/2010/11/02/introducing-the-new-f-stop-tilopa-bc-photo-backpack/

Lycka till i jakten på din nya ryggsäck!!

Mvh/Sladdfantomen
 
...
Pris en tredjedel av Haglöf. Frågan är hur den håller.
....

Gissningsvis en tiondel av tiden.

Vi köpte minsta Haglöfs Tight till barnen när de började dagis. Säckarna hängde med ända till de började 1:a klass, och ser fortfarande nästan nya ut.
Kompisar som köpte "märkeslöst" fick byta varje år.

Petter ...
 
Hej! Skulle du kunna tipsa hur och var du beställde din ryggsäck. Jag ser att de tillverkar i Kina och ska ha butik o Hongkong. Jag ska just till Hongkong om en månad på tjänsteresa. Den ser riktigt bra ut men jag skulle gärna

Jag beställde min ryggsäck från F-stop´s hemsida dvs från USA, det gick snabbt att få hem säcken trots att dom inte hade den på lager då jag lade in min order...

Är mycket nöjd med både ryggsäck & service från F-Stop så jag kan varmt rekommendera dom!!
 
Även jag valde en från F-stop, Satori deras största rygga, väldigt nöjd och hade den hemma på ca 1v. med gratis frakt från USA.
 
Jag har provat lite olika alternativ. Det bästa hittills är en toplooder-väska som jag hakar fast på framsidan på mina vanliga ryggan. Funkar bra på en 30-40 literns dagsäck eller 65 liters tursäcken. Är det riktigt dåligt väder så får kamera flytta in i ryggan.

De kombinerade kameraryggsäckarna som finns tycker jag att den "vanliga" delen är för liten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.