Annons

Tips på prisvärt Nikonhus MF

Produkter
(logga in för att koppla)

nylle

Medlem
Hej,

Min flickvän en Nikon FE2 som tyvärr är trasig, men hon har en del Nikon MF-objektiv. Hon pysslar nästan bara med digitalfoto, men eftersom jag har en hel del fotopapper och framkallningsprylar kvar skulle det vara kul om man kunde hitta ett prisvärt Nikonhus.

Så, min fråga är vad ska man satsa på? Det viktigaste är att det är prisvärt, då det är mest för skojs skull och dessutom är vi båda fattiga studenter. Dock vill jag inte ha något förenklat "konsumenthus" utan kanske något som är inriktat mot avancerade amatörer.

Jag kan tyvärr ingenting om Nikon, då jag bara haft Canon, så om någon har länkar sidor med info om Nikonsystemet så tar jag gärna emot det.

//Andreas
 
För det första, tack för länken till mir.com.my, verkar finnas enormt mycket info där. Dock saknar jag någon sorts sammanfattande översiktsbild över nikonsystemet. Som total nikonnybörjare skulle jag behöva få någon sorts översiktsbild först.

Pongu skrev:
Behöver hon/du automatik?
Klarar ni er med ett helt manuellt hus kan du köpa min Nikon FM för en femhundring. Grymt pålitlig kamera.

I första hand vill hon nog ha automatik, och jag letar främst efter sådana hus, men det är möjligt att en FM kan vara intressant.
 
Xplash skrev:
nikon em kan man ju få skitbilligt.... dock bara automatik...

Nej, enbart automatik är inte intressant, vill kunna ställa in manuellt också.

Verkar vara FE eller FE2 som är de mest intressanta, eller eventuellt en FM eller FM2.
 
FE2 är trevlig. Vädigt "basic" men med tidsautomatik om man så önskar. Borde gå att hitta för en billig peng.
 
StefanM skrev:
F801s. Köp ett, jag har ett själv!
Ja, för all del. 801s är en utmärkt kamera för manuella objektiv. Jag har en sån också! 800kr, väl fungerande! ;-) Du kan få både 801s och FM för 1200kr, så slipper du fundera!

/Pontus
 
Jag ser många referenser til FM och EM ..

Men ingen till F-301
Vad är det för fel på en F-301'a
Är det nikons svarta får?

Ulf
 
F301 är ett lågprishus och det finns inga riktiga skäl att köpa sådana idag när de riktigt fina husen är lika billiga.

Dessutom så kombinerar det, åtminstone i min smak, de sämsta egenskaperna från AF- och MF-världarna. Plast utan att vara modernt och enbart motorframmatning men ingen autofokus.

Har man redan en F301 så finns det naturligtvis inga skäl att vara missnöjd med den. Men jag tycker inte att det är ett vettigt objekt att hålla utkik efter om man skall köpa nytt.
 
Om det är en Fe2 ni söker - vilket jag tycker är vettigt - varför inte reparera det hus ni har? Vad är det för fel på det? Det behöver kanske inte bli så dyrt om ni bara har de rätta kontakterna...
 
Nikon F4 tar manuella objektiv och om man vill även AF AFD objektiv. Den har en byggkvallite som ingen annan Nikon kamera. Säljs begagnade för 2500:- och uppåt. Är nästan outslitlig. Använder vanliga AA batterier
 
Kolla även på Nikon F90X som har alla sorters auto samt manuella inställningar. Är dessutom robust och lättanvänd. Har en som jag haft i många år.
 
Blir en F100 för dyr?

Nikon F100 är den bästa analoga Nikon jag haft, modern bekväm snabb och exakt.

Finns några fina exemplar bland begagnatannonserna här på FS, priserna verkar ligga mellan 4.000:- och 4.500:-.

Om ni inte vill spendera så mycket pengar skulle jag letat efter en Nikon FE, en mycket trevlig "basic" kamera.
Nikon FE2 (vilken är skillnaden mot FE?) inklusive motor MD-12 verkar kosta cirka 3.000:- om man kollar i fotosidans annonser.

F100 för 4.500:- känns dock mer prisvärt än FE2+MD12 för 3.000:-.
 
Re: Blir en F100 för dyr?

cowboy skrev:
Nikon FE2 (vilken är skillnaden mot FE?)

F100 för 4.500:- känns dock mer prisvärt än FE2+MD12 för 3.000:-.

Skillnaden mellan FE och FE2 är att FE2 klarar kortare slutartider och har snabbare blixtsynk. Sedan har jag även för mig att FE klarar pre-AI-objektiv.

Jag håvade in en FE2 med MD-12, SB-24, 50/1.4 och 105/2.5 för lite över 2000kr på tradera.
Sen är det väl inte helt tvunget att ha en MD-12? Den blir iofs bekvämare att hålla i och det är ju lite smidigt med automatisk filmframmatning men... Kamera väger ju åas dryga 1kg utan objektiv, med MD-12 och batterier monterat.
 
Vill tipsa om Nikon FG eller FG20 om du ar ute efter nagot litet och latt. Om du inte slanger den i marken eller slar in spik med den haller den sakert lika lange som vilken annan Nikon som helst. Liten och latt, sa att man verkligen tar med sig den! Jag har haft en EM (liknande) tidigare som jag var valdigt nojd med.

Se efter att skumgummit kring bakstycket, vid spegeln etc ar i fint skick. Pa de har gamla kamerorna fran borjan av 80-talet kan man ofta behova byta sa att det inte lacker in ljus.

halsningar
Erik
 
Pongu skrev:
Ja, för all del. 801s är en utmärkt kamera för manuella objektiv. Jag har en sån också! 800kr, väl fungerande! ;-) Du kan få både 801s och FM för 1200kr, så slipper du fundera!

För F....n slå till då!
Här får du två utmärkta kameror till priset av en.
Jag skulle rekommendera en FM2 eller FE2, jag tycker mycket mer om dom två här än om F3:an och fördelen till FE/FM är att Du har snabbare synktid och TTL blixtmätning
Vill Du bäre tegelsten kan Du gärna köpa en F4. tyst, smidig med den bästa sökaren av alla (Det är F3:an akilleshäl, sökarinfon är kass). Har faktiskt blivit min favorit och funkar 100% med alla manuella objektiv fr o m Ai serien. Tar också pre Ai objektiv, men då inte med flerfältsmätning och bara nedbländat.

Men, varför inte en F301, jag tycker faktiskt den är undervärderat, trots att Jim sågar den. Den har väl plastkåpa, men är ändå en kompetent kamera som går att köpa för nån hundralapp. Min har jag köpt för 300 spänn, och då var den i absolut nyskick, med originalförpackning och oöppnat påse med bruksanvisning. Killen som sålde den har inte tagit mer än 3 filmrullar.
FG har jag också blivit imponerat av. Mycket tyst och smidigt att jobba med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.