Annons

Tips på prisvärt Nikonhus MF

Produkter
(logga in för att koppla)
volker skrev:
För F....n slå till då!
Här får du två utmärkta kameror till priset av en.
Jag skulle rekommendera en FM2 eller FE2, jag tycker mycket mer om dom två här än om F3:an och fördelen till FE/FM är att Du har snabbare synktid och TTL blixtmätning
Jag har lovat forumvärden att inte kränga prylar på forumet längre... Således kan jag inte säga om jag har dem kvar! ;-)

Jag skulle bara välja bland det bästa:
FM/FM2 om du vill ha en liten, smidig, batterioberoende kamera.
FE/FE2 om du vill ha en liten, smidig kamera med bländarstyrd automatik.
F3 om du vill ha en okrossbar proffskamera i metallförpackning.
F4 om du vill ha den bästa systemkameran för manuella objektiv och inte avskräcks av vikten.

Välj mellan ovanstående, beroende på läggning. Jag har själv haft FM, FM2 och F4, men också testat FE2 och F3. Personligen skulle jag valt en F3 i titan om jag köpt kamera för manuella Nikkor idag.

/Pontus

EDIT: Ändrade FM3 till F3
 
Senast ändrad:
Hans William skrev:
Nikon F4 tar manuella objektiv och om man vill även AF AFD objektiv. Den har en byggkvallite som ingen annan Nikon kamera. Säljs begagnade för 2500:- och uppåt. Är nästan outslitlig. Använder vanliga AA batterier
Vill bara nämna att jag spräckte sökarhuset på min på vägen hem från affären där jag köpt den. Kameran låg i ryggsäcken. Jag har fortfarande ingen aning om hur... Men det gjorde att jag fick anledning att slå till på en sportsökare jag hittade på annons och maken till sökarbild har jag aldrig skådat!

/Pontus
 
Hej

Lite personligt subjektivt tyckande, om du står ut med det :)

Har F2, F3 och F4 har även haft F under många år.

Den absolut bästa av dem alla är F2an och då framförallt F2AS och F2A, bättre kamror manuella för 135 film finns inte, outslitlig, tider du kan lita på, ej för klumpig(säger jag som fotat storformat och mellanformat) och alla dina objektiv passar.
Hittar du någon sådan billigt, och det gör du, så slå till.
 
Oj så mycket åsikter det blir. Här kommer mina:

Jag har ägt/äger FA, F3, F801s och F100. De jag trivts bäst med är F3 och FA. Små, smidiga hus som passar bra till små gluggar och är lätta att ha med sig.

Skulle jag köpa ett hus idag skulle det ändå bli en FE2, eller om jag kunde vara utan blixt, F3. FE2ans svaghet är att det är svårt att se hela sökaren om man som jag har glasögon, annars tycker jag det är en enormt snabbjobbad och fin kamera.

F3an är ännu bättre så länge man inte använder blixt. Starkt centrumvägd mätning - vid porträtt, gå nära ansiktet, mät ljuset, lås exponeringen med ringfingret, komponera om och tryck av.

Bara mina röriga åsikter. Kanske kan de vara till nytta på något sätt.
 
Den absolut bästa av dem alla är F2an och då framförallt F2AS och F2A, bättre kamror manuella för 135 film finns inte, outslitlig, tider du kan lita på, ej för klumpig(säger jag som fotat storformat och mellanformat) och alla dina objektiv passar.
Hittar du någon sådan billigt, och det gör du, så slå till.


OK, då måste jag håller med Kalle. Jag har flera F2 (som jag absolut INTE säljer), den som är mest slite har jag köpt för länge sedan av en Pressfotograf. Den har gått minst 150000 exponeringar och jag har haft den på service för att kolla slutartiderna och exp. mätning. Kamerakillen har bara kollat, inte gjort nånting iordning och sagt, att den var en av dom mest exakta kameror han någonsin har kollat.
Det är ingen annan kamera som klarar av sådant.
F3 har jag förresten blivit riktigt brännt av. har haft 6 stycken nu över åren och 5 av dom har haft nåt småstrul som man retar sig på rejält. Den enda som fungerar 1005 är den F3P som jag har nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.