Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på porträttfotografering! Även gravidfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajsa87

Ny medlem
Jag önskar tips på hur man får till riktigt bra porträttbilder! En kompis och hennes familj önskar att jag fotograferar de i vår.. Sedan tidigare har jag fotograferat familjemedlemmar med ett lyckat resultat.. Men hur får man bra bilder på barn? Även tips på gravidfotografering är välkomna då kompisen är gravid..

Fotograferingen kommer att äga rum utomhus så att era tips utgår ifrån det..

Ett stort tack på förhand!

Vad som är bra är väl subjektivt beror lite på hur du vill att bilderna ska se ut och det kan de göra på massa olika sätt.

Jo jag hade ju tänkt mig att familjeporträtten ska bli lekfulla och levande medan gravidfotograferingen ska bli kärleksfull..
Nåt tips på hur man får till det? Jag hade väl tänkt att fotografera barnen när de leker, tillsammans med föräldrarna på nåt sätt..
Och gravidbilderna när föräldrarna visar kärlek till varann..

Sen tänkte jag också om man behöver något, typ reflexskärm och hur den i så fall används (har ingen sån, men införskaffar en om det behövs..)
Några riktlinjer för kamerainställningarna? Tänkte passa på en dag då det är lite mulet i alla fall..

Att fotografera kompisarnas ungar

Det är ju lite trögt att komma med råd direkt efter det att någon rekommenderar en moderskeppetkurs... men jag tänker att du kanske inte är ute efter att göra ett proffsjobb utan bara har lovat att ta lite schyssta bilder? Så här har jag gjort med viss framgång:

Förbered dig genom att leta reda på en lekplats eller en park där du kan få en någorlunda lugn bakgrund. Vid fototillfället låter du föräldrar o barn leka på lekplatsen eller i parken med medtagen rekvisita (som en boll eller liknande). Du fotograferar "gatustil" eller "dokumentärt" om du förstår hur jag tänker. Det är som det är och blir vad det blir typ... Emellanåt plockar du familjen för mer uppställda porträtt där du tydligt regisserar dem. Då är det bra att ha tänkt igenom innan hur de ska stå och vilken typ av porträtt du vill ta. Det behöver ju inte bli stelt bara för att det är uppställt, de kan titta fram bakom en trädstam eller sitta allihop tripptrapptrull på en gungbräda. Avbryt innan det blir trist, det är ganska kort tid för en tvååring...

Det viktigaste du behöver göra i min erfarenhet är att göra klart för föräldrarna att DU bestämmer och BARA DU regisserar. Det blir förmodligen inte lekfullt om de börjar säga saker som "le mot kameran nu". Och barn gör dessutom inte gärna som föräldrar säger till dem, ens i sina raraste stunder

Sen tycker jag du ska ta med en matsäck, en termos kaffe o lite kakor eller något så att ni kan ta en paus. Det ska ju vara trevligt också! Och har barnen svårt att ta regi innan så kommer de att vara mer intresserade när de vet i vems ficka det finns russin :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar