Annons

tips på plastfilm till displayen bak?

Produkter
(logga in för att koppla)

boran

Aktiv medlem
Jag har en kamera där displayen på baksidan sitter utsatt för repor när jag bär kameran i rem på bröstet. Jag vill skydda den med en plastfilm som inte försämrar synligheten i displayen alltför mycket. Det skall helst inte heller vara alltför klistrigt att byta plastfilmen när så behövs.

Något liknande plasten som skyddar nya mobiltelefoner vore helt suveränt (såvida den sitter kvar på plats vid användning).

Vad använder ni andra och fungerar det bra?
 
Har sett i äldre trådar att folk rekommenderar ett "PDA-skyddskit" som jag själv har sett på biltema och clasohlson. Där får man med en sorts skyddsplast för skärmen som man kan klippa till i lämplig storlek.
 
Knata iväg tillnärmaste reklam/tryckfirma. Det finns en slags skyddsplast som man har på racebilar för att skydda dekalerna mot de värsta smällarna. Tillverkare är 3M.
 
På biltema finns en naturligt klibbig toningsfilm som är ca 10-15 cm hög, och väldigt bred så du kan klippa till det själv.
Går att ta av och klistra på igen som man vill.
Jag har sådan på min stereodisplay, då den lyser även som avstängd...
Kostar ca 50 kr.
 
Trracer skrev:
Har sett i äldre trådar att folk rekommenderar ett "PDA-skyddskit" som jag själv har sett på biltema och clasohlson.

Har testat den från Biltema, och skyddet är det inget fel på. Inte priset heller, MEN det finns ett präglat mönster i plasten (antagligen för att pennan ska funka bätttre?) som gör att det blir viss interferens med LCD:n. Bildkvaliten blir alltså lite tristare...
 
Har fastnat för fabrikatet Boxwave ClearTouch som tydligen också är Bäst i test. Finns på Dustin.
/Harald
 
Jag har tidigare haft ett racingteam. Vi använde en skyddsfilm från 3M till att skydda racerbilen mot stenskott och dyl. Filmen är grymt bra (ca 1-1.5 mm tjock) och tålig. Om man är noga när man sätter på den så syns den knappt alls.

Problemet med den är om man fingrar på klistersidan (= pilligt att sätta på den) så syns fingeravtrycken och att den är dyr.

Om jag inte minns fel så är rullarna, som man köper, ca 12 cm breda och ca 3 m. långa. En sån rulle kostade då ca 400 kr, så den är rätt dyr...

Jag tror att jag försökte köpa den direkt från 3M men det var krångligt, så till slut köpte vi den (om mitt minne inte sviker mig) på Mekonomen.
 
Tjenare,

Jag har beställt 3M filmer från en tysk snubbe på
www.display-folie.de . Folien fungerar nog perfekt som rep skydd men de optiska egenskaperna är lite si och så. Jag testade ett tag men tog bort den eftersom att jag oftast har min kamera i en väska. Filmen lämnar inga rester kvar när man tar bort den, så om man kan leva med lite reflexer och de lite sämre optiska egenskaper så är den ett givet val.

Betalningen och leverans fungerarde smidigt dock tog den tyska banken runt 8 euro i avgift..

/Joakim
 
De flesta transparenta folier minskar läsbarheten och drar till sig damm. De från Boxwave minskar reflexerna, hindrar fingeravtryck att synas, drar ej åt sig damm, kan lätt tas bort och sättas dit igen. De är dessutom tvättbara. Dessutom är de lövtunna. Jag låter kanske som en reklampelare från GadgeTec men det är jag inte. Däremot har jag ägnat alltför mycket tid åt att rengöra en display från kladdet från ett olämpligt skärmskydd.
Här står det lite mer om dessa skydd: http://www.gadgetec.se/products/product.asp
Tyvärr står inte måtten på skärmskydden utan detta får man fråga efter…
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.