Annons

TIPS på objektiv till D60!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken brännvidd som är lämplig beror helt på din smak och vilket avstånd du tänker fotografera ifrån. Utgå från dina erfarenheter med 18-55 (som du kanske ska försöka utvärdera lite mer ingående först), och sen väljer du en brännvidd utifrån dessa.

Det du tjänar med fasta brännvidder är högre ljusstryrka, vilket ger möjlighet till kortare skärpedjup, samt i regel bättre skärpa när man bländar ner. Det kommer annars inte att se annorlunda ut än om du använder kitzoomen.

Försök formulera vad det inte är du är nöjd med. Några bildexempel underlättar, och var inte rädd för att publicera bilder som du tycker är dåliga. Det handlar ju ändå om att du vill ta bättre bilder, eller hur? :)


Jag kollade igenom mina bilder och kollade vilken brännvidd jag använt mig av. Och det visa sig att det var runt 35-18. Jag zoomar ut och sen går in en bit mot tex. personen jag fotar, men har oftast ganska mycket bakgrund med. Går sällan upp mot 45-55mm.
PS! Får faktist ganska ofta kommentaren: "Vad nära du fotar" av de jag fotar.

Vet inte riktigt vad den här analysen betyder. Är jag helt ute och cyklar om jag köper en 50mm eller 35mm? för de e de brännviddarna jag kollat på.
 
Jag kollade igenom mina bilder och kollade vilken brännvidd jag använt mig av. Och det visa sig att det var runt 35-18. Jag zoomar ut och sen går in en bit mot tex. personen jag fotar, men har oftast ganska mycket bakgrund med. Går sällan upp mot 45-55mm.

Vet inte riktigt vad den här analysen betyder. Är jag helt ute och cyklar om jag köper en 50mm eller 35mm? för de e de brännviddarna jag kollat på.

Du måste rimligen vara helt ute och cykla om du köper en 50mm i alla fall, du skrev ju ovan att du sällan använder den brännvidden!

Beträffande "35-18" förstår jag inte riktigt vad du menar. Brukar du använda hela spannet (som man väl oftast skriver "18-35") eller inte? Innan du köper en 35:a, sätt din kitzoom på 35mm och kör en fotosession utan att röra brännvidden, så får du en utmärkt känsla för om det är en bra brännvidd eller inte. Om den är det, köp, annars inte.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.