Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TIPS på objektiv till D60!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill köpa ett zoomobjektiv och ett vidvinkel(zoom) - vilka rekommenderas i en inte alltför dyr prisklass? hade väl tänkt lägga ut ca 2500 resp. 6000 kr...

tacksam för alla tips!
 
Zoom

Hej

När det gäller zoom så kan jag rekommendera
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED
Du kan läsa mer här: http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=11138
Är väldigt nöjd med detta.

Ett bra Vidvinkelzoom skulle vara
AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR
Även här kan du läsa mer här:http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=75996
Detta objektiv har jag nyligen skaffat mig och det verkar mycket bra.

Nu spricker ju din budget men jag skulle råda dig att köpa ETT bra objektiv istället för två halvbra

Lycka till

//Björn
 
Hej

När det gäller zoom så kan jag rekommendera
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED
Du kan läsa mer här: http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=11138
Är väldigt nöjd med detta.

Ett bra Vidvinkelzoom skulle vara
AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR
Även här kan du läsa mer här:http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=75996
Detta objektiv har jag nyligen skaffat mig och det verkar mycket bra.

Nu spricker ju din budget men jag skulle råda dig att köpa ETT bra objektiv istället för två halvbra

Lycka till

//Björn



Tack för tipsen! Är ju som sagt lite ny på området, men satt nu på tradera och letade lite. Hittade ett Nikon AF-S 12-24/4 G ED DX vilket jag tyckte verkade bra.

Fick det för 5600 och vi får väl se i vilket skick det faktiskt är i när det kommer! Kanske en förhastad affär, jag vet inte, hade tråkigt p åjobbet och behövde lite action!

Vad säger du/ni annars om att även införskaffa ett Nikon AF 50/1,8D? Är det bara bortkastade pengar, eller är det ett bra all-around objektiv?
 
Fick det för 5600 och vi får väl se i vilket skick det faktiskt är i när det kommer! Kanske en förhastad affär, jag vet inte, hade tråkigt p åjobbet och behövde lite action!

Helt rätt inställning!

Och beträffande objektivet tror jag du kommer bli jättenöjd.

Gällande 50/1.8D så tänk på att D60 inte har egen fokusmotor i huset utan kräver objektiv som har det inbyggt (=AF-S). 50/1.8 funkar alltså bara med manuell fokus. Kan vara bra att veta.

Jag hade nog kikat närmare på AF-S 35/1.8 som är en mer lämplig brännvidd på DX formatet...
 
Helt rätt inställning!

Och beträffande objektivet tror jag du kommer bli jättenöjd.

Gällande 50/1.8D så tänk på att D60 inte har egen fokusmotor i huset utan kräver objektiv som har det inbyggt (=AF-S). 50/1.8 funkar alltså bara med manuell fokus. Kan vara bra att veta.

Jag hade nog kikat närmare på AF-S 35/1.8 som är en mer lämplig brännvidd på DX formatet...


Yes, jag tror att jag kommer att bli nöjd, så länge han inte rippar mig! Men det är en risk man får ta när man kör begagnat.

Och vad bra att du sa det där beträffande 50/1.8D, hade nog inte tänkt på det annars! Rookie-brain. Men du har såklart helt rätt i din tanke om att AF-S 35/1.8 är ett bättre alternativ!
Hur stor skillnad tycker du att det är att plåta med detta objektiv gentemot "standard" 18-55? Är det ett bekvämt objektiv i ex stadsmiljö?
 
Mitt 35/1.8G har i stort sett ersatt mitt 18-55/3.5-5.6 helt. Känner mig ytterst sällan begränsad av 35/1.8G, snarare mer flexibel, eftersom jag kan fota under mycket mörkare förhållanden. Sen är ju det korta skärpedjupet aldrig fel.
 
Hur stor skillnad tycker du att det är att plåta med detta objektiv gentemot "standard" 18-55? Är det ett bekvämt objektiv i ex stadsmiljö?

Beror på hur du fotar i stadsmiljö men vid normalt gatufoto duger brännvidden alldeles utmärkt. Och som Andreas redan påpekat ovan så är ljusstyrkan trevlig. Vad jag hört och läst skall det dessutom vara skarpt redan på 1.8 så det är ett bra köp för en till synes struntsumma - nästan obligatoriskt i en DX väska!

Zoom är förstås bekvämare men skall du ha något ljusstarkt så blir det stort, tungt och dyrt med Nikons logga.
 
Och som Andreas redan påpekat ovan så är ljusstyrkan trevlig. Vad jag hört och läst skall det dessutom vara skarpt redan på 1.8 så det är ett bra köp för en till synes struntsumma - nästan obligatoriskt i en DX väska!

Ja, den är riktigt skarp redan på 1.8 och blir ännu skarpare vid 3.5. Efter det blir den något mindre skarp, men fortfarande väldigt bra. Men framför allt är det CA:n som ökar för varje steg man bländar ner.

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=119534

Det senaste åtta bilderna är tagna med AF-S 35/1.8G. Ger dig kanske en liten idé om vad objektivet klarar av. Tyvärr är inga gatofoton.
 
Beror på hur du fotar i stadsmiljö men vid normalt gatufoto duger brännvidden alldeles utmärkt. Och som Andreas redan påpekat ovan så är ljusstyrkan trevlig. Vad jag hört och läst skall det dessutom vara skarpt redan på 1.8 så det är ett bra köp för en till synes struntsumma - nästan obligatoriskt i en DX väska!

Zoom är förstås bekvämare men skall du ha något ljusstarkt så blir det stort, tungt och dyrt med Nikons logga.


Ok. Låter ju toppen! Ska till NY på semester och funderar lite på vilka objektiv som funkar bäst för en sådan typ gatu-semester... finns ju såklart fördelar med alla olika objektiv, men det lär ju bli mycket arkitektur-gatu-miljö-bilder.
 
Funderar på 35/1.8 eller 50/1.8

Helt rätt inställning!

Och beträffande objektivet tror jag du kommer bli jättenöjd.

Gällande 50/1.8D så tänk på att D60 inte har egen fokusmotor i huset utan kräver objektiv som har det inbyggt (=AF-S). 50/1.8 funkar alltså bara med manuell fokus. Kan vara bra att veta.

Jag hade nog kikat närmare på AF-S 35/1.8 som är en mer lämplig brännvidd på DX formatet...

Hej. läst lite på de här inläggen. Funderar på att köpa ett nytt objektiv till min D60. Men vad är skillnaderna mellan 35mm och 50mm? Visst är båda vidvinklar?
 
Hej. läst lite på de här inläggen. Funderar på att köpa ett nytt objektiv till min D60. Men vad är skillnaderna mellan 35mm och 50mm? Visst är båda vidvinklar?
Om du redan har ett 18-55 så är det bara att ställa in zoomen på 35 respektive 50 mm, så ser du vad skillnaden är. Det blir alltså precis samma sak som att ha en fast brännvidd, bara det att det fasta objektivet har mycket högre ljusstyrka och förmodligen också ger bättre skärpa överlag.

Inget av objektiven är vidvinklar. 35/1,8 AF-S är ett normalobjektiv avsett för DX-formatet, medan 50/1,8 är ett normalobjektiv avsett för FF. Emellertid ger den mindre DX-sensorn en bildvinkel med 50 mm som gör den till ett kort teleobjektiv.
Vill du ha en vidvinkel så blir det värre, och du kommer att få svårt att hitta något som är lika bra som ditt 18-55 i den korta änden, utan att betala ganska många tusenlappar.
 
Om du redan har ett 18-55 så är det bara att ställa in zoomen på 35 respektive 50 mm, så ser du vad skillnaden är. Det blir alltså precis samma sak som att ha en fast brännvidd, bara det att det fasta objektivet har mycket högre ljusstyrka och förmodligen också ger bättre skärpa överlag.

Inget av objektiven är vidvinklar. 35/1,8 AF-S är ett normalobjektiv avsett för DX-formatet, medan 50/1,8 är ett normalobjektiv avsett för FF. Emellertid ger den mindre DX-sensorn en bildvinkel med 50 mm som gör den till ett kort teleobjektiv.
Vill du ha en vidvinkel så blir det värre, och du kommer att få svårt att hitta något som är lika bra som ditt 18-55 i den korta änden, utan att betala ganska många tusenlappar.


Tack så mycket för svaret. det besvarade faktist massa frågor jag hade innan.

Jag har testat ett gammalt 35mm respektive 50mm. Jag tyckte att man med 50mm var tvungen att backa en bit(ganska långt) för att t.ex få med hela kroppen, jämfört med 35mm.
Om jag i vill ta helkroppsbilder kanske ett vidvikel är bättre eller?
 
Jag har testat ett gammalt 35mm respektive 50mm. Jag tyckte att man med 50mm var tvungen att backa en bit(ganska långt) för att t.ex få med hela kroppen, jämfört med 35mm.
Om jag i vill ta helkroppsbilder kanske ett vidvikel är bättre eller?

Prova, så får de se! Ställ ditt 18-55 på 18mm, så kan du känna efter om du tycker brännvidden passar!

Jag tycker att bildvinkeln gör modellen överdriven, men det är verkligen en smaksak. Du har ju en zoom, prova vad själv föredrar.

Jag får en känsla av att de är flera nybörjare (inte du, kanske) som tror att en fast 50:a ger en annan bildvinkel är en zoom inställd på 50mm. Så är det inte.

Per.
 
Prova, så får de se! Ställ ditt 18-55 på 18mm, så kan du känna efter om du tycker brännvidden passar!

Jag tycker att bildvinkeln gör modellen överdriven, men det är verkligen en smaksak. Du har ju en zoom, prova vad själv föredrar.

Jag får en känsla av att de är flera nybörjare (inte du, kanske) som tror att en fast 50:a ger en annan bildvinkel är en zoom inställd på 50mm. Så är det inte.

Per.



Nej. asså jag har gjort just det hela dagen. Ställt in mitt 18-55mm till 35 och 50. Men blir inte riktigt nöjd. Om vi pratar om helkroppsbilder ( typ modellbilder formatet) vad för bränvidd rekomenderar du då?
 
Nej. asså jag har gjort just det hela dagen. Ställt in mitt 18-55mm till 35 och 50. Men blir inte riktigt nöjd. Om vi pratar om helkroppsbilder ( typ modellbilder formatet) vad för bränvidd rekomenderar du då?

Jag tycker att 50 mm är snyggt.

Om du inte är nöjd med 35 eller 50, har du provat 18? Eller vill du under 18 eller över 55? För du har väl en 18-55:a att prova med?

Per.
 
Jag tycker att 50 mm är snyggt.

Om du inte är nöjd med 35 eller 50, har du provat 18? Eller vill du under 18 eller över 55? För du har väl en 18-55:a att prova med?

Per.

Ja precis. Har en 18-55:a. Men som du menade innan att när man går ner på runt 18 blir det lite "fish-eye effekt. Inget jag är ute efter egentligen.

Har hört något om att en fast 35mm blir 50mm och 50 blir 75 på min kamera... vad menas med det?
 
Ja precis. Har en 18-55:a. Men som du menade innan att när man går ner på runt 18 blir det lite "fish-eye effekt. Inget jag är ute efter egentligen.

Har hört något om att en fast 35mm blir 50mm och 50 blir 75 på min kamera... vad menas med det?

Det kan du strunta i om du vill(*). Om du monterar en 35:a på din kamera ser det precis likadant ut i sökaren som du ställer din 18-55:a på 35mm. Det är alltså inget magiskt med de fasta objektiven, förutom att de normalt är ljusstarkare.

Om ingen brännvid från 18-55 passar hjälper det inte att köpa ett fast objektiv med någon av dessa brännvidder. Då måste du gå över 55mm eller så är det en omöjlig uppgift du givit dig på.

Per.

*) Det du hört är att 50mm på din kameras ger samma bildvinkel som ca 75mm ger på en fullformatskamera (En D700/D3 eller en "analog" kamera). Anledningen är att din kamera har en mindre sensor än D700/D3.
 
Nej. asså jag har gjort just det hela dagen. Ställt in mitt 18-55mm till 35 och 50. Men blir inte riktigt nöjd. Om vi pratar om helkroppsbilder ( typ modellbilder formatet) vad för bränvidd rekomenderar du då?
Vilken brännvidd som är lämplig beror helt på din smak och vilket avstånd du tänker fotografera ifrån. Utgå från dina erfarenheter med 18-55 (som du kanske ska försöka utvärdera lite mer ingående först), och sen väljer du en brännvidd utifrån dessa.

Det du tjänar med fasta brännvidder är högre ljusstryrka, vilket ger möjlighet till kortare skärpedjup, samt i regel bättre skärpa när man bländar ner. Det kommer annars inte att se annorlunda ut än om du använder kitzoomen.

Försök formulera vad det inte är du är nöjd med. Några bildexempel underlättar, och var inte rädd för att publicera bilder som du tycker är dåliga. Det handlar ju ändå om att du vill ta bättre bilder, eller hur? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.