Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på macro objektiv..

Produkter
(logga in för att koppla)

Tammy

Aktiv medlem
Ska köpa ett macro objektiv, men arghhhh, va svårt det är :eek:(

Har kollat lite på:

Canon EF 100/2,8 USM Macro

Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di

Soligor 100/3,5 Macro

Sigma 105, ahh minns inte vad det heter 105/2,8 var det nog..

Jag är usel på namnen, tror dom heter så här..

Är det någon här som testat dessa?

Det är ju rätt stor skillnad i priset om man jämför Soligor med dom andra? Why?

Tammy skrev:
Ska köpa ett macro objektiv, men arghhhh, va svårt det är :eek:(

Har kollat lite på:

Canon EF 100/2,8 USM Macro

Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di

Soligor 100/3,5 Macro

Sigma 105, ahh minns inte vad det heter 105/2,8 var det nog..

Jag är usel på namnen, tror dom heter så här..

Är det någon här som testat dessa?

Det är ju rätt stor skillnad i priset om man jämför Soligor med dom andra? Why?

Jag har själv ett Canon 100/2,8 och är supernöjd med den gluggen, skarp som skam på full öppning :) USM:en är ju inte att förakta den heller, snabb som inget annat och helt ljudlös.. Närgräns på drygt 30 cm från filmplanet ger ca 15 cm fritt arbetsutrymme vid 1:1, inte heller att förakta.. Vet iofs inte hur dom andra gluggarna är men när jag skulle välja var det närgränsen och USM:en som avgjorde det hela, + att det känns lite bättre att det sitter en Canonglugg på min Canonkamera :)..

Sen tror jag att Canons är det enda som går att använda på full öppning (2,8) vid närgränsen, dom andra bländar ner ju närmare motivet du kommer. (Jag kan dock ha fel här)

Senast ändrad:
Re: Re: Tips på macro objektiv..

Wizard skrev:
Sen tror jag att Canons är det enda som går att använda på full öppning (2,8) vid närgränsen, dom andra bländar ner ju närmare motivet du kommer. (Jag kan dock ha fel här)
Alla makroobjektiv, även Canons, får en mindre effektiv bländare vid närbildsavstånd eftersom de delvis fokuserar med utdrag.

Ett begagnat ef 100/2.8 ser jag som det bästa köpet.

* Bästa andrahandsvärdet (helt ovetenskapligt!)
* Lättare att sälja(helt ovetenskapligt!)
* Snabb och ljudlös AF (USM).

Senast ändrad:
jag köpte Canon 100:2,8 och är helt nöjd med det, kanon glugg med Canon-känsla.
har egentligen bara en detalj att klaga på och det är priset på motljusskyddet, 620:- ink. frakt.

Lite off-topic:

jag kör med cokins utbyggbara motljusskydd. Funkar till alla mina gluggar till ett lägre pris än canons original till 100/2.8.

Canon är dyrare.
Tamronet är ett av deras bästa objektiv, mycket prisvärt.
Sigmat håller också toppklass och är det billigaste av de tre "stora"

Soligor är inte riktigt lika bra men ändå OK, det följer med en lins extra för att nå skala 1:1. Billigt och prisvärt.

Jag hade valt Tamron eller Sigma.
Kolla priserna på www.fotoelektronik.se

Maxell skrev:
Jim, kan du förklara det där lite närmare?
Den normala fokuseringsmetoden är att flytta objektivet längre från filmen. Det är precis samma sak som att montera mellanringar. Ett objektiv som enbart fokuseras genom detta sk utdrag förlorar ett steg vid 1:2 och två steg vid 1:1.

Moderna makron fokuseras delvis med brännviddsförkortning utöver utdraget, detta gör att de förlorar något mindre ljus. Men det gäller alla, inte bara Canon. Och de förlorar fortfarande ljus, bara något mindre. I gengäld tappar de i arbetsavstånd.

Re: Re: Re: Tips på macro objektiv..

jimh skrev:
Alla makroobjektiv, även Canons, får en mindre effektiv bländare vid närbildsavstånd eftersom de delvis fokuserar med utdrag.

Nähä du mannen, det stämmer inte..

Jag har bländare 2,8 genom hela omfånget även vid 1:1.. Dvs att även vid närgränsen har jag bländare 2,8..

Det är vad din kamera berättar för dig. Prova att ställa objektivet på full öppning och ta två bilder på samma yta och med samma slutartid, en fokuserad på oändligt och en på närgränsen.

Jim har rätt. Canon 10D påstår att det är 2.8 hela vägen. Det är inte riktigt sant exponeringsmässig. Med samma glugg (Tamron 90 t.ex) anger Nikon D100 att bländaren ändras med fokuseringsavstånd.

Senast ändrad:
Re: Re: Tips på macro objektiv..

jimh skrev:
Den normala fokuseringsmetoden är att flytta objektivet längre från filmen. Det är precis samma sak som att montera mellanringar. Ett objektiv som enbart fokuseras genom detta sk utdrag förlorar ett steg vid 1:2 och två steg vid 1:1.

Moderna makron fokuseras delvis med brännviddsförkortning utöver utdraget, detta gör att de förlorar något mindre ljus. Men det gäller alla, inte bara Canon. Och de förlorar fortfarande ljus, bara något mindre. I gengäld tappar de i arbetsavstånd.

Aha! Det låter rimligt, men det borde vara något som man normalt inte märker. Ska genast hem och testa!

Förlåt Tammy om jag styrde in diskussionen i en annan riktning... jag kan verkligen rekomendera Canon-gluggen. Jag har förvisso ingen erfarenhet av de andra du nämner, men jag är supernöjd med min glugg, trots det tydligen förlorar ljus :)

jimh skrev:
Det är vad din kamera berättar för dig. Prova att ställa objektivet på full öppning och ta två bilder på samma yta och med samma slutartid, en fokuserad på oändligt och en på närgränsen.

Joho du mannen, det stämmer..

Det var som fan, jag känner mig lite lurad här, trodde det var 2,8 hela vägen eftersom det inte ändrade sig på displayen.. Min morbror har en Nikon D100 med ett Nikkor bla,bla macro och där ändrar sig bländarvärdet ju närmre närgränsen man kommer..
Där fick jag för att jag blev stursk :)

Tack så mycket för era vänliga svar!

Ähhh, Fotoelektronik..? Nej, hjäääälp!!! herregud :eek:))) Jag vill nog inte ha med dom att göra fler gånger är jag rädd!

Men tack ändå för tips, jättetack!

ANNONS