** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur bra fungerar Micro/Macro för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lite som att säga att alla objektiv fungerar bra för porträtt, vilket på sätt och vis stämmer.

Det viktigaste med ett porträtt är känslorna det ger betraktaren, så fotografens kreativa förmåga, t.ex. val av bakgrund, färger, komposition och kontakt med modellen är mycket viktigare än objektivets egenskaper.

Det är visserligen helt sant, men icke desto mindre råkar micro-60:an ha de egenskaper jag personligen gillar för porträtt och har blivit den som används mest.

.. irriterad över att jag glömde undersöka saken ...?

Har inte Nikon samma fattning från förr, som manuella objektiv?

När jag hade gått om pengar köpte jag en dyr utrustning med manuell skärpeinställning, mängder av objektiv, men använde bara ett fåtal, mest en 85/1.2 och en Vivitar Zoom ca 17-24. Nu när jag är helt förbi detta stadium - och alla mina alla rikedomar - kommer jag på att jag skulle kunna hatta hit och dit igen och prova på allt möjligt, så jag ska nog vänta istället tills jag hittar det jag behöver mest.
Fick nyligen en Nikon 35-105 (Vivitar) bland andra grejer i en låda på auktion. En gammal prislapp avslöjar att någon en gång hade betalat 300:- för den och säkert hittar du något hyfsat äldre objektiv om du letar för under 1000-lappen.
Angående skärpeinställningen är det en vanesak men som man kan missa när man blandar med autofokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar