Annons

Tips på liten laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

norris

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ute efter en liten laptop som är smidig att ha med på resor. Skärmen ska vara max 11.1 tum och gärna ännu mindre. Tänkte ha den att ladda över digitalbilder till och tagga i Bridge. Har insett att det vore bra att kunna tagga bilderna direkt, annars blir det inte av, slö som man är.

Den behöver inte vara så snabb, men det ska åtminstone gå att köra Photoshop hjälpligt på den. För att den ska vara liten och lätt (och förhoppnigsvis billigare) är det nog bara en fördel om den saknar CD-läsare, men den måste ha USB2.

Någon därute som har något tips?
 
Macbook är ett schysst alternativ - Liten och smidig. Ännu bättre upp är att du kan köra Lightroom på den.
 
stoltz skrev:
Macbook är ett schysst alternativ - Liten och smidig. Ännu bättre upp är att du kan köra Lightroom på den.

Jag håller inte med om att MacBooken är liten och smidig eftersom jag kommer från Powerbook 12". Den är närmare liten och smidig. En laptop som är liten och smidig är IBMs X40.

Men det Jeppe sa, Lifebook P-serien ÄR liten och smidig. Och bra för att visa kunder bilder med vridbar skärm. Jag var precis på väg att paste:a in en länk till det men eftersom jag är van att forum hinner uppdatera så reload:ade jag tråden innan jag rekomenderade den ;)
 
Jeppe skrev:
Eftersom maxmåttet var 11.1" så är väl knappast Macbook med sina 13.3" något alternativ?

Helt rätt... Det var bara ett förslag, precis som lightroom även var även om trådskaparen nämnde Bridge.

Det är väl aldrig fel att vidga sina vyer? :)
 
Skulle man bara kunna köra lightroom på mac?
Kör det utan problem på min bärbara dell latitude X1 - det finns både mac och pc version...

Men du kanske menar Apple Apparture?
/Johan
 
ywiz skrev:
Skulle man bara kunna köra lightroom på mac?
Kör det utan problem på min bärbara dell latitude X1 - det finns både mac och pc version...

Men du kanske menar Apple Apparture?
/Johan

Det stod inte på något sätt att Lightroom BARA gick att köra på mac i mitt inlägg. Aperture är dessutom problematiskt att köra på macbooken av flera olika anledningar.

Aperture är Aperture och Lightroom är Lightroom
Mac är Mac och Mac en PC - En PC är en PC.

Jag nämnde burken utifrån pris och storlek - Inte utifrån plattform och religion. Dessutom saknar det betydelse eftersom Macmaskiner i dagens läge kan köra Windows i "riktigt" läge.
 
Ok - men om du läser igenom ditt inlägg igen kan du kanske förstå att det fanns utrymme för misstolkningar:

"Ännu bättre upp är att du kan köra Lightroom på den."

-I och med de orden är det lätt att tolka det som att man inte kan köra lightroom på andra datorer - lightroom kan man köra på alla hyffsat nya burkar (både pc och mac).

"Jag nämnde burken utifrån pris och storlek - Inte utifrån plattform och religion."

-Varför då nämna att man kan köra ett visst program på den som går att köra på alla datorer?

Hade ingen som helst pc vs. mac intention med mitt inlägg heller.
/Johan
 
norris skrev:
Hej!

Jag är ute efter en liten laptop som är smidig att ha med på resor. Skärmen ska vara max 11.1 tum och gärna ännu mindre. Tänkte ha den att ladda över digitalbilder till och tagga i Bridge. Har insett att det vore bra att kunna tagga bilderna direkt, annars blir det inte av, slö som man är.

Den behöver inte vara så snabb, men det ska åtminstone gå att köra Photoshop hjälpligt på den. För att den ska vara liten och lätt (och förhoppnigsvis billigare) är det nog bara en fördel om den saknar CD-läsare, men den måste ha USB2.

Någon därute som har något tips?

Kör nu på en HP Compaq 2400 med Centrino duo efter att ha skrotat min andra Fujitsu Lifebook.

HP:n är välbyggd, liten, bra tangentbord och relativt snabb. En mycket bra resemaskin som det verkar.
 
ywiz skrev:
Ok - men om du läser igenom ditt inlägg igen kan du kanske förstå att det fanns utrymme för misstolkningar
(Miss)Tolkningarna får du stå för, jag bara skrev texten och har dessutom förklarat vad som menas. Lightroom nämndes som ett alternativ till Bridge och att det även går att köra i Mac-läge om man så vill.

I och med de orden är det lätt att tolka det som att man inte kan köra lightroom på andra datorer - lightroom kan man köra på alla hyffsat nya burkar (både pc och mac).
Här borde du skriva "jag tolkar det som" - Inte i de generella termer som du nu skriver. Din tolkning är helt och hållet kopplat till din uppfattning av semantiken i mitt inlägg.

-Varför då nämna att man kan köra ett visst program på den som går att köra på alla datorer?
Beror på om du vill enbart köra OSX eller både OSX och Windows - Varför är det viktigt att diskutera detta? I övrigt se mina tidigare punkter om att det är din tolkning.

Hade ingen som helst pc vs. mac intention med mitt inlägg heller.
Då är det ju inte så viktigt diskutera vad jag skrev i mitt inlägg, eller?
 
Hej,

Är oxå intresserad av en liten laptop (kanske ngt större, 12-13").

Mitt tillägg till den ursprungliga frågan är hur kvaliten är på dessa mindre datorers skärmar?

Tex räcker det med WXGA som dell har på sina små, färgåtergivning osv?
 
Mitt förslag

Har precis köpt en bärbar för just det ändåmål som du har, resor!

Jag bestämde mig för en LG T1 express dual (1.83 GHz med dubbla kärnor samt 1 GB minne). Hittills är jag otroligt nöjd, photoshop flyter på helt ok (detsamma med lightroom), Tyvärr är hårddisken bara på 60 Gb men det räcker. Skärmen ligger på 14" så det kanske är lite för stort för dig. Jag kikade på de med 12" men tyckte att de var för dyra samt att de hade ett sämre (äldre) grafikkort.

mvh

Niklas

Edit: Glömde skriva att den väger endast 1.8 kg, helt ok alltså.
 
Lifebook P1510 har en skärm på endast 8,9", är hopvikt lite större än en halv A4 och väger 1 kg. Priset är dock därefter, 18 245 kr hos Dustin och 17 510 kr hos NetSuperstore.se .

Lifebook P7120 har en skärm på 10,6", är hopvikt stor nästan som en hel A4 och väger 1,28 kg. Dessutom har den dubbelt så mycket RAM som P1510 och har även en DVD-spelare. Kostar 20 500 kr
 
Varför ska det bli pajkastning hela tiden?
Jag missuppfattade ditt inlägg helt enkelt och då borde du kanske kunna vara lite ödmjuk och förstå att det kan göras av andra också och förklara hur du menar iställer för att hugga tillbaks - jag klankade inte ner på ditt inlägg alls utan ville bara ha lite klarhet i vad du menade!

Om man skriver något i ett forum som någon missuppfattar borde man kunna förklara på ett lungt och sansat sätt - inte starta pajkastning.
Annars kan man skita i att skriva tycker jag.

Men men...
 
ywiz skrev:
Varför ska det bli pajkastning hela tiden?
Jag missuppfattade ditt inlägg helt enkelt och då borde du kanske kunna vara lite ödmjuk och förstå att det kan göras av andra också och förklara hur du menar iställer för att hugga tillbaks - jag klankade inte ner på ditt inlägg alls utan ville bara ha lite klarhet i vad du menade!

Ödmjukhet funkar på båda hållen...
Har man förklarat en gång vad man menar finns det ju ingen anledning att fortsätta kommentera vad jag skrivit i mina tidigare inlägg?

Om man skriver något i ett forum som någon missuppfattar borde man kunna förklara på ett lungt och sansat sätt - inte starta pajkastning.
Annars kan man skita i att skriva tycker jag.
Jag skriver lugnt och sansat och tycker därför inte att du har någon anledning att övertolka mina inlägg - Vilket jag också påpekade i mitt första bemötande av ditt inlägg när den här parallelldiskussionen startade. Uppriktigt sagt vet jag inte vad du vill att jag förklarar ytterligare eftersom jag förklarat min inställning i sakfrågan relativt tidigt i tråden, dessutom utifrån ditt missförstånd. Mer kan jag nog inte göra. Att du sen väljer att fortsätta att kommentera mitt inlägg, trots förtydligande kan ju jag tolka på många olika sätt.
 
Toshiba Libretto kanske. Fast jag vet inte om dom existerar längre. Annars väldigt små och väldigt coola.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.