Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på Laddningsbara lithium batterier r6AA - Pentax KX

Produkter
(logga in för att koppla)
tips på Laddningsbara batterier r6AA - Pentax KX

Laddningsbara lithium ( allra helst Lithium, antar jag är bästa) batterier alltså. Vilka är att föredra. Priset inget att bry sig om, jag vill bara att slippa ladda/ köpa nya batterier efter jag använt blixten.

Använder Pentax KX.

Tack för tips innan jag köper nån laddare med batterier i.

Jag har hittat Energizers 1h charger med billaddare + 4st för 420 SEk
&
en DP Recyko 2100 Mah (4st batt.). 169SEK

Hjälp?
 
Senast ändrad:
Laddningsbara lithium batterier alltså. Vilka är att föredra. Priset inget att bry sig om, jag vill bara att slippa ladda/ köpa nya batterier efter jag använt blixten.

Använder Pentax KX.

Tack för tips innan jag köper nån laddare med batterier i.

Jag har hittat Energizers 1h charger med billaddare + 4st för 420 SEk
&
en DP Recyko 2100 Mah (4st batt.).

?

Laddningsbara lithium AA-batterier kan du nog leta efter i evigheter. Men en bra början på att få tag på bra batterier är att läsa igenom den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=125118&highlight=pentax+batteri

Re-cyko batterierna ska inte vara helt åt skogen i tänk
 
Till Pentax K-x skall Sanyo Eneloop-batterier fungera bäst. Se till att du har den senaste firmwaren 1.01 installerad i kameran, då den hade problem med livslängden på batterierna med första versionen. Vilken version kameran har kommer upp på skärmen om man håller in menyknappen när man startar kameran. Det rekommenderas också att ställa in batteritypen manuellt i kameran. Sist jag kollade hade Conrad eneloopebatterier. Själv kör jag batteritypen på auto och använder Varta Ready2use-batterier inköpta på Clas Ohlson med tillhörande billighetsladdare, det har fungerat hittills.

Om du köper andra batterier än Eneloope så se absolut till att du får batterier av den nya typen med låg självurladdning, som Eneloope, Ready2use eller andra motsvarande. Tror Recyko också är av den typen. Observera att dessa batterier nyladdade har lägre nominellt energiinnehåll än traditionella NiMh, men genom den låga självurladdningen blir ändå den totala livslängden helt överlägsen. Bara en sådan sak som att slippa att kameran är urladdad då den legat oanvänd en tid, vilket blir fallet med traditionella laddningsbara NiMh batterier.
 
Hej!

Använder Power Base Instant 2100 mAh batterier i min Pentrax *ist DL. Laddare är PowerBase C-514. Så länge har det fungerat bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.