Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på lätt, smidigt & bra stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Är i begrepp att köpa ett stativ (eller två...). Försöker nämligen väga mina önskningar som förmodligen är oförenliga:
- litet
- lätt
- stabilt
(och inte asdyrt)

Om stativet är stadigt men för stort och tungt, är risken att det får stanna hemma, så ett medtaget (får plats i en ryggsäck) men mindre stabilt stativ är bättre en inget alls.
(Har antagit att stabilt=tung & stort).

Nån som har några tips.

Mvh Tomas.
 
Kan detta vara något?:

Ett enbensstativ för sport, konserter, resor och andra utflykter som kräver minimal packning (ev. en "vandringsstavsmodell"?).

+ Ett lite stabilare (läs tyngre) trebensstativ, med kulled eller 3-vägshuvud, för "fotoutflykter" av olika slag. Gärna med makro-möjligheter.
 
hmm verkar lite dyra de där kompositkolfiberlirarna...

enbenaren ska jag fundera vidare på.
 
tomaseds skrev:
Är i begrepp att köpa ett stativ (eller två...). Försöker nämligen väga mina önskningar som förmodligen är oförenliga:
- litet
- lätt
- stabilt
(och inte asdyrt)

Om stativet är stadigt men för stort och tungt, är risken att det får stanna hemma, så ett medtaget (får plats i en ryggsäck) men mindre stabilt stativ är bättre en inget alls.
(Har antagit att stabilt=tung & stort).

Nån som har några tips.

Mvh Tomas.


Ett 190 manfrotto, en robust lättviktare i sammanhanget. Slik går ann men benlåsen i plast håller inte så länge som manfrottos. Kvalite lönar sig i längden. Har två gamla 055 själv samt det plastiga och nyare slik som snart gjort sitt. Gitzo är för dyra med ockerpriser och absolut inte prisvärda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.