Annons

Tips på kamera vid sportevent

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, först D300s, men det är tämligen rudimentärt.

Ja, fördelen med den är att man kan få den billigt så att man kan få mycket pengar över till optik, och att man har bra bildhastighet och buffertstorlek, ska man fotografera i dagsljus är det inget problem att sensorn är lite äldre.
 
Kom också ihåg att en "stillbildskamera" bara filmar 29min och 59s ifall ni tänkt filma hela 45min i ett kör samt att minneskortet ska vara rejält stort också. Men man kan väl passa på och avbryta och starta om filmen när domarn blåser.
 
Många bra tips på kameror och objektiv, men en viktig fråga för er att börja med är nog ändå; har ni någon skötare till prylarna? Så jäkla enkelt är det inte att plåta fotboll och göra erforderlig efterbehandling! I alla fall inte om man vill ha ett någorlunda acceptabelt resultat. Börja i den änden. Kanske finns det någon hyfsat duktig amatörfotograf bland medlemmarna som kan hjälpa er med fotograferingen

Tror Anders har en viktig poäng här. Jag har en EOS 7D med 70-200/4 för några år sen och har fotat lite fotboll. Det kan bli riktigt bra resultat när spelarna är inom rimligt avstånd men precis som tidigare skrivits så når man inte till andra sidan planen eller till målet => hamnar jag ofta i läget att bilden behöver beskäras. På längre avstånd försvinner också möjligheten till kort skärpedjup med min utrustning. Av någon anledning är omgivningen kring lokala fotbollsplaner inte så snygga och behöver suddas ut.
Att gå igenom några hundra bilder efter en match, sortera ut bra bilder och fixa till dem tar rätt mycket tid. Behöver vara någon som är intresserad för att orka med. Bättre i så fall att stötta någon fotointresserad medlem. Video har jag ingen direkt erfarenhet av men det funkar inte att filma handhållet med 70-200 utan bildstabilisator.
 
Kom också ihåg att en "stillbildskamera" bara filmar 29min och 59s ifall ni tänkt filma hela 45min i ett kör samt att minneskortet ska vara rejält stort också. Men man kan väl passa på och avbryta och starta om filmen när domarn blåser.
Det är inget problem. Bara starta om vid en avblåsning.
Ström kan vara ett problem.
EN konsert på 1-1,5 timme blir ca 16GB i HD 24
 
Tror Anders har en viktig poäng här. Jag har en EOS 7D med 70-200/4 för några år sen och har fotat lite fotboll. Det kan bli riktigt bra resultat när spelarna är inom rimligt avstånd men precis som tidigare skrivits så når man inte till andra sidan planen eller till målet => hamnar jag ofta i läget att bilden behöver beskäras. På längre avstånd försvinner också möjligheten till kort skärpedjup med min utrustning. Av någon anledning är omgivningen kring lokala fotbollsplaner inte så snygga och behöver suddas ut.
Att gå igenom några hundra bilder efter en match, sortera ut bra bilder och fixa till dem tar rätt mycket tid. Behöver vara någon som är intresserad för att orka med. Bättre i så fall att stötta någon fotointresserad medlem. Video har jag ingen direkt erfarenhet av men det funkar inte att filma handhållet med 70-200 utan bildstabilisator.
Kan vända på det!
Leta upp EN bra bild o skit i de andra istället för tvärtom, det minskar floran av bilder.
Jag har filmat EN match för många år sedan o det tyckte jag inte var lätt.
Ja stativ är av nödvändighet. Helst vill man också upp i höjd. Jag stod på taket till omklädningsrummen.
Men det var ganska kul.
Skall man använda det utbildningsmässigt så är följande mer effektivt:
Man tar en träning o övar tex hörnor och filmar.
Tar en kort paus och går in och tittar på filmen direkt.
Tränaren pekar på vad som är rätt och vad han vill förändra.
Ut på plan och kör en gg till.
repetera tills man är nöjd.
Men det krävs nog en del övning för att få till det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.