Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kamera vid sportevent

Produkter
(logga in för att koppla)

pbwizard

Ny medlem
Hej!

Jobbar i dagsläget i en fotbollsförening och vi ska köpa in en kamera till klubben.
Syftet är att fotografera/filma under matcher så därför behöver vi en kamera som har snabb och säker autofokus. Har fått höra att det även behövs spegel?

Har kikat på Sony A6000, ämnar den sig för detta ändamål?

Budget = Ca 8000 ---> 10.000 kr (max)

Uppskattar alla tips

Tack på förhand

MVH
 
Senast ändrad:
Sånt som går att använda till detta finns i alla upptänkliga prislägen, upp till minst 100000 kronor. För att kunna lämna någotsånär relevanta rekommendationer är en ungefärlig budget nödvändig.
 
...och för att svara på grundfrågan, och under antagande max pris 10 kkr:
det beror hur höga kraven är. Vill du ha bilder av proffskvalitet i dålig belysning är det svårt eller omöjligt att lösa på den budgeten. Kan du offra en del ljuskänslighet finns bättre möjligheter. A6000 skulle kunna vara ett alternativ om spelarna inte rör sig alltför krångligt, men man ska nog skänka en tanke åt Nikon 1-hållet också.
 
...och för att svara på grundfrågan, och under antagande max pris 10 kkr:
det beror hur höga kraven är. Vill du ha bilder av proffskvalitet i dålig belysning är det svårt eller omöjligt att lösa på den budgeten. Kan du offra en del ljuskänslighet finns bättre möjligheter. A6000 skulle kunna vara ett alternativ om spelarna inte rör sig alltför krångligt, men man ska nog skänka en tanke åt Nikon 1-hållet också.

Tack för svar. Bilderna kommer att tas under dagstid så vi ska ha ljuset på vår sida. Det ska inte vara elit men någorlunda professionellt. Tanken är att ha denna kamera i 4-5 år tills vi har budget för en bättre modell.
 
Nog svårt att hitta något riktigt bra i den prisklassen. Även om du kan hitta en A6000 hus för omkring 5000 behöver du ju objektiv också. Jag är inte någon fotbollsfanatiker, men jag inbillar mig att du behöver ett tele säg 70-200/4 och där sticker sådär tiotusen till. A6000 är dessutom en liten kamera frågan är om det inte känns obalanserat om du hänger på ett objektiv som väger bortåt kilot.
Jag tror visserligen att du får snabb nog AF fotoboll är inte hoppande motocrosshojar eller störtloppsåkare som kommer rakt mot dig så det klarar sig nog, åtminstone så länge det är någorlunda ljust. Du lär dock behöva handla begagnat om du ska hålla budget, och då är det nog bättre att välja något märke som har varit med längre på marknaden.
Kanske en gammal Nikon D300 + 70-200/2.8 av äldre modell.

Eller som någon skrev Nikon 1, välj i så fall Nikon 1 modell med sökare då det blir lättare att hålla stilla om du har kameran mot ögat. Nikon 1 v2 tror jag finns att få ny. Alla Nikon 1 modeller har extremt bra autofokus så länge ljuset är med.
 
Begagnad Canon 7D med en 70-200 f/4, kanske? Det kanske går att få tag i begagnade Canon 100-400 mm till ett pris som passar in i budgeten? Nu när det finns en nyare efterträdare, menar jag. När längsta brännvidden är 200 mm blir det kort de gånger aktiviteten sker på andra sidan planen.

Köpa något nytt som är bra till det här halkar väldigt lätt över 20000 kronor. Med den budgeten blir det rätt mycket kompromissande.
 
För att spinna vidare på Nikon 1:
Man kan få Nikon 1 J5 med 10-30 och 30-110 för 6 kkr. Det blir absolut kompromisser med en sådan uppsättning, men för sportfoto i dagsljus på budget kan man nog göra sämre val.

Sedan beror det på hur bråttom det är också. Orkar man vänta tills Nikon DL24-500 kommer? Troligen framåt sommaren. Den är inte testad än, men en kvalificerad gissning är att den har sensor- och autofokusprestanda ungefär som J5. Utöver det större zoomomfång, ungefär samma ljusstyrka, och en sökare. Och man slipper byta objektiv. Några tusen dyrare dock, om än fortfarande inom budget med ett nödrop.
 
Jobbar i dagsläget i en fotbollsförening och vi ska köpa in en kamera till klubben. Syftet är att fotografera/filma under matcher så därför behöver vi en kamera som har snabb och säker autofokus. Har fått höra att det även behövs spegel?

Har kikat på Sony A6000, ämnar den sig för detta ändamål?

Budget = Ca 8000 ---> 10.000 kr (max)

Du har fått flera bra svar redan. Huvudproblemet är ju som flera redan nämnt att 10000 är en mycket liten budget och med den kommer det bli svårt att få bilder eller videoklipp i proffsklass. Men det hade ni antagligen inte heller räknat med :)

Men bara för att sätta det lite i ett sammanhang, den utrustning en typisk heltidsyrkesarbetande sportfotograf använder går lös på någonstans runt en kvarts miljon eller mer. Och den utrustning en professionell tv-fotograf använder är i allmänhet ännu dyrare.

Medan en kombinerad foto- och fotbollsentusiast kan ta bra bilder med utrustning för kanske 35000 kr (nyinköpt) eller 20000 kr (begagnade grejer).

Så är det helt kört att fotografera fotboll med en 10000-kronorsutrustning? Nej, givetvis inte. Men det innebär att man inte så ofta får de där supersnygga bilderna som proffsen (regelbundet) och entusiasterna (ofta) tar. Men man kan ändå för det mesta kan få både användbara och trevliga bilder. Det blir lite "rätta munnen efter matsäcken".

Det som framför allt är dyrt inom seriöst sportfoto är objektiven, och ju större ytor man skall täcka, ju dyrare blir det. Och tyvärr är ju fotbollsplaner rätt stora. Med billigare och därmed kortare objektiv kommer många matchbilder bestå av lite röriga och tråkiga överblicksbilder och bara sällan mer koncentrerade och intensiva bilder med några få spelare (du får bara sådana de korta stunder som spelet råkar vara i närheten där du sitter).

Ser vi till video misstänker jag att ni kanske i första hand är ute efter klipp och som visar spelsekvenser i överblick och då gör det mindre att ni filmar med kortare objektiv. Så länge ljuset är bra (dvs dagtid, utomhus) så ger i stort sett alla moderna (2-3-4 år gamla) systemkameror helt ok video. I dagsljus kan ni blända ned lite (få rejält skärpedjup) och om ni då filmar överblickar över spelet (inga närbilder) så spelar nog faktiskt autofokus ganska liten roll. För video tror jag de två viktigaste sakerna är
a) att skaffa ett stativ med ett ok videohuvud så inte filmen blir så skakig och ryckig och
b) en extern mikrofon (behöver inte vara någon avancerad, en mono-mic av ok kvalitet räcker) så ni får ok ljud under både spelsekvenser och intervjuer. Generellt är det faktiskt oftast så med video att ljudkvaliteten spelar större roll för helhetsupplevelsen än bildkvaliteten.

Så jag tror ni kan välja kamera ganska mycket efter hur smidig den är för stillbild. Med tanke på den begränsade budgeten kommer ni inte ha råd med några längre objektiv och då sjunker faktiskt kraven på autofokus. Att ta överblicksbilder av spelet med en 70-200/4 eller en 70-300/4-5,6 klarar autofokusen i stort sett alla moderna systemkameror av.

A6000 är ett alternativ, helt ok för stillbilder och väldigt smidig och bra för video. Enda haken är utbudet av teleobjektiv, både nya och begagnade. Väljer vi mer utifrån hur lätt (och billigt) det är att få tag i objektiv så skulle jag säga att kameror som Canon Eos 70D eller 700D, Nikon D7100 eller D7200 kan vara kloka val. Till dem är det lätt att hitta ett begagnat 70-200 eller 70-300. De är inte riktigt lika smidiga för video som A6000, men har i gengäld en aning bättre autofokus för stillbilder av fotboll.
 
Canon 750D ca 5900:-
Canon EF-S 55-250 f/4.0-5.6 IS STM ca 3000:-

Faktiskt verkar det vara skillnad på 750D och 760D när det gäller deras förmåga att fokusera i video-mode, på motiv som rör sig i djupled. Så merkostnaden för 760D kan vara värt det.
Och dessutom har den trevligare användargränsnitt (jag trodde det var enda skillnaden).
 
För video tror jag de två viktigaste sakerna är
a) att skaffa ett stativ med ett ok videohuvud så inte filmen blir så skakig och ryckig och
b) en extern mikrofon (behöver inte vara någon avancerad, en mono-mic av ok kvalitet räcker) så ni får ok ljud under både spelsekvenser och intervjuer. Generellt är det faktiskt oftast så med video att ljudkvaliteten spelar större roll för helhetsupplevelsen än bildkvaliteten.
a är nog det vettigaste rådet hittils!!!! Tyvärr är de dyra. Som klubb kanske man kan gå till TV-bolag och fråga om man kan få ärva ngt slitet. Fråga kostar inget.
b är jag tveksam till om det hjälper överhuvudtaget när det gäller att filma under spelets gång.
Intervjuer så är det givetvis bra men det verkar inte vara syftet som TS har.
 
Många bra tips på kameror och objektiv, men en viktig fråga för er att börja med är nog ändå; har ni någon skötare till prylarna? Så jäkla enkelt är det inte att plåta fotboll och göra erforderlig efterbehandling! I alla fall inte om man vill ha ett någorlunda acceptabelt resultat. Börja i den änden. Kanske finns det någon hyfsat duktig amatörfotograf bland medlemmarna som kan hjälpa er med fotograferingen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.