Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på "ihopplockdator" inkl. backuplösning

Produkter
(logga in för att koppla)
fredriklindstrom skrev:
Behover du verkligen quad? :) Jag den nuvarande Mac Pro med 4GB ram, 3GhZ.. Sjukt snabbt nar det galler allt. :)

Ja, men jag går ju inte och köper en dator en månad före Apple förväntas komma med något nytt (billigare/bättre), eller hur?

Så att svara på din fråga, så nej jag behöver inte quad.. :)
 
Piro skrev:
And I like 'em! =D

MacOS X är ju OpenBSD på en Intel-propp. Vad finns det att inte älska med det? =)

Annars finns det ju "patchade" versioner av OS X som går att köra på nästan vilken Intelburk som helst ;) Jag tänkte själv testa en sådan i VMWare, fast det lär ju inte bli något fartmonster direkt ...
 
Va långsam du är ;-) Kör redan MacOS X i WMWare. Det käkar 100% av min P4@2,8GHz .. så .. det är inte så kul precis, och det går verkligen inte fort.
 
Piro skrev:
Va långsam du är ;-) Kör redan MacOS X i WMWare. Det käkar 100% av min P4@2,8GHz .. så .. det är inte så kul precis, och det går verkligen inte fort.

Du får väl skaffa en dual core - då lär den ju bara käka upp en av kärnorna :)
 
Min jobblaptop är en dual core, men jag väntar på 1GB RAM till. Går inte att köra mycket på 512MB .. knappt ens WinXP som värd-OS.....
 
Nu måste jag fråga er datorkunniga människor, vad tjänar jag på att köra dubbelkärna egentligen? krävs det inte att programmen i fråga är skriva för att kunna utnyttja dual-core? kommer jag märka någon skillnad i t.ex. Photoshop med dual-core eller snackar vi bara en satans massa RAM här?

Mvh.
Danne snart med Dual Core + satans massa RAM!
 
Ventileit skrev:
Nu måste jag fråga er datorkunniga människor, vad tjänar jag på att köra dubbelkärna egentligen? krävs det inte att programmen i fråga är skriva för att kunna utnyttja dual-core? kommer jag märka någon skillnad i t.ex. Photoshop med dual-core eller snackar vi bara en satans massa RAM här?

Mvh.
Danne snart med Dual Core + satans massa RAM!

Ja, det ar riktigt att programmen maste vara anpassade for multi core. Photoshop ar det, men tydligen ar olika delar av photoshop olika bra pa multi core.
Aperture ar riktigt bra pa multi core.

Angaende RAM, jag upptackte att nar jag vill t.ex. Entourage, Aperture, Photoshop, iTunes och iTerm samtidigt, rackte inte riktigt 4GB till, sa numera har jag 8GB till min Mac Pro.
 
Ventileit skrev:
Nu måste jag fråga er datorkunniga människor, vad tjänar jag på att köra dubbelkärna egentligen? krävs det inte att programmen i fråga är skriva för att kunna utnyttja dual-core? kommer jag märka någon skillnad i t.ex. Photoshop med dual-core eller snackar vi bara en satans massa RAM här?

Mvh.
Danne snart med Dual Core + satans massa RAM!

Oftast så behövs inte CPU utan internminne. Dom flesta som har problem med prestanda har tok för lite minne i sina burkar. En seriös PS dator har alltid minst 2 GB minne. Över 2 GB så börjar XP-32bit att strula till det som vi tidigare har diskuterat för att det är ett 32 bits operativsystem och addresering är normalt för ett 32 bits OS maximalt 2GB.

Med lite bankning så klarar XP-32bit av att hantera upp till 4 GB minne.

På Unix sidan så gick man över betydligt tidigare till 64bit och dom flesta RISC servarna var 64 bits redan slutet av 90 talet.

// Fredrik
 
Ventileit skrev:
vad tjänar jag på att köra dubbelkärna


Det beror på användningsområde.

De applikationer som verkligen utnyttjar potentialen i "dual core" är 3D CAD, videoredigering och avancerade spel samt kanske vissa krävande beräkningar i bildbehandlingsprogram som HDR och liknande.

Första XP versionen hade inte stöd för "hyperthreading" utan man fick ladda ner en uppdatering för att operativsystemet skulle utnyttja potentialen i dubbelkärne processor.

Så det är väl bra om även själva programmet är designat med tanke på "dual core" för att kunna utnyttja potentialen fullt ut.


Används stora bild filer i bildbehandling är nog mycket RAM och snabba hårddiskar viktigast för den som har råd (det handlar mest om att skyffla en massa bild data).


MVH
.
 
Får inte glöma Databaser och då Oracle. Största servern jag administerar har 16 CPU 32 GB minne och drar runt ett affärsystem och databas på 700GB och det jobbar drygt 400 andvändare mot systemet.

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.