Annons

Tips på "ihopplockdator" inkl. backuplösning

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns olika lösningar på allt...jag har turen att ha datorn bara 2 meter från balkongen...har 2 datorer med en såkallad KVM-switch(samma skärm, mus, tangentbord till båda datorerna)
Med enkel knapptryckning så växlar man mellan datorerna.

I KVM-switchen finns uttag för USB...även i skärmen finns det...och i tangentbordet..:)

Har en extern DVD-brännare kopplad via USB som står vid skärmen.

Även minneskortsläsaren kopplad så.

Finns lösningar som gör att du skulle kunna ha din dator upp till flera kilometer bort om du skulle vilja...:)

Black Box har grejor.

Externa dsikar går oxå via USB.
 
Senast ändrad:
hm.. det är ju faktiskt intressant eftersom min dator just nu står på ett j*vligt dammigt ställe... väldigt obra.
jag kommer säkert hoppa på dig nån gång och be om lite närmare detaljer, ok? :)
 
Jag har gömt mina datorer i en stor lagerhylla med draperier som dels gör att man slipper se eländet, och dessutom dämpar det ljudet bra.

Nackdelen är som sagt att det är lite bökigt när man ska bränna skivor. USB har jag i en hubb på skrivbordet, så det är inget problem.
 
AFE skrev:
Jag har gömt mina datorer i en stor lagerhylla med draperier som dels gör att man slipper se eländet, och dessutom dämpar det ljudet bra.

Nackdelen är som sagt att det är lite bökigt när man ska bränna skivor. USB har jag i en hubb på skrivbordet, så det är inget problem.

Varför bökigt?

Extern USB-brännare löser det.
 
Själv så hoppas jag att även nästa version av MacPro ska vara passivt kyld... Den nuvarande sägs vara tyst. Annars är Johans lösning väldigt bra. Finns även en box där man utnyttjar en lan-kabel, vilket innebär att man kan ha datorn 100 meter från arbetsplatsen..
 
Jeppe skrev:
Själv så hoppas jag att även nästa version av MacPro ska vara passivt kyld... Den nuvarande sägs vara tyst. Annars är Johans lösning väldigt bra. Finns även en box där man utnyttjar en lan-kabel, vilket innebär att man kan ha datorn 100 meter från arbetsplatsen..

Jepp(e)..:)...det stämmer...fast dom(Black Box) stödjer upp till flera kilometer numera...

Smakar det så kostar det dock...:)
 
Vill man ha det riktigt tyst gör Zalman en låda, där hela lådan fungerar som kylfläns (använder heatpipes för koppling till processor och grafikkort). Det är dock inte heller helt gratis ;)
 
Kakelgasten skrev:
Jepp(e)..:)...det stämmer...fast dom(Black Box) stödjer upp till flera kilometer numera...

Smakar det så kostar det dock...:)

Vill bara rätta mig själv lite...i dessa fall så är det på beksostnad av ljud och grafik.
Detta används som regel endast till att fjärradministrera eller enklare arbete på fjärrdator.
 
Johan, har du nån aning om vad dylika manicker kostar? DVI/USB extendern som använder optisk fiber ser ju inte direkt billig ut. Känns som att det borde vara billigare i så fall att ha en liten billig workstation kopplad till den avlägnsa datorn/servern.
 
AFE skrev:
Vill man ha det riktigt tyst gör Zalman en låda, där hela lådan fungerar som kylfläns (använder heatpipes för koppling till processor och grafikkort). Det är dock inte heller helt gratis ;)
Arctic cooling gör rätt tysta lådor oxo, till överkomliga priser.
 
Walle skrev:
Photoshop CS2 har 64-bitars minneshantering, men kan max addressera 3GB minne (om man använder /3gb-switchen i bot.ini). Lite minne behövs för operativsystem och andra program som man kan tänkas vilja ha igång samtidigt, så det ska nog bli bra.

Det är fortfarande massa strul ihop med Xp 32 bit om man ska köra mera än 2GB minne. Dom flesta kör XP home och den är mera begränsad i detta område.

Är det inte bättre att du väntar 1-2 månader så får du Vista i 64 bits utförande med i köpet så slipper du betala för en uppgradering och massa strul med minnes hantering och du får ett operativ som klarar av att adressera mera minne än vad du har råd att köpa några år frammåt.

Själv så avaktar jag med köp ett tag till och väntar till när Mac OS X Leopard kommer och nästa generation av MacMini.

// Fredrik
 
fredrikru skrev:
Det är fortfarande massa strul ihop med Xp 32 bit om man ska köra mera än 2GB minne. Dom flesta kör XP home och den är mera begränsad i detta område.

Är det inte bättre att du väntar 1-2 månader så får du Vista i 64 bits utförande med i köpet så slipper du betala för en uppgradering och massa strul med minnes hantering och du får ett operativ som klarar av att adressera mera minne än vad du har råd att köpa några år frammåt.

Själv så avaktar jag med köp ett tag till och väntar till när Mac OS X Leopard kommer och nästa generation av MacMini.

// Fredrik

Att vänta går inte. Dels är datorn redan betald, dels så går det inte att köra PS längre på min gamla (2 år) laptop. Den krashar eller stänger av sig efter bara ett par minuter. Uppgradera till vista kommer jag göra, när vista är någorlunda stabilt. Min erfarenhet av Microsofts produkter säger mig att det kommer ta ett tag.
 
Walle skrev:
Att vänta går inte. Dels är datorn redan betald, dels så går det inte att köra PS längre på min gamla (2 år) laptop. Den krashar eller stänger av sig efter bara ett par minuter. Uppgradera till vista kommer jag göra, när vista är någorlunda stabilt. Min erfarenhet av Microsofts produkter säger mig att det kommer ta ett tag.

Laptop köper man alltid till 3 års service avtal. Hopplösa att laga om dom går i sönder. Min förra gick en hårdisk sönder varje år.

Nuvarande laptop har jag haft i 1,5 år och inte ominstallerat operativsystemet. Nytt rekord för mig.

Att Microsoft produkter är instabila är väl känt. Dom lägger nästan alla pengar på marknadsförning och inte att göra bättre produkter. Det OS som var hyffsat stabilt från början var nog Windows 2000 när det kom och då det var ett lyft gämfört med Windows 95/98 som strulade hela tiden. NT har annars funkat hyffsat men det är rätt mycket VMS under skalet.

Det är därför jag kommer att gå över till Mac.
Med Unix i bakgrunden så finns det chans att det blir stabilt.

// Fredrik
 
Walle skrev:
Att vänta går inte. Dels är datorn redan betald, dels så går det inte att köra PS längre på min gamla (2 år) laptop. Den krashar eller stänger av sig efter bara ett par minuter. Uppgradera till vista kommer jag göra, när vista är någorlunda stabilt. Min erfarenhet av Microsofts produkter säger mig att det kommer ta ett tag.

Jag kör Vista x64 på min laptop sedan releasen, och det fungerar finfint. Käkar en jäkla massa minne dock.

På min stationära kan jag ännu inte installera Vista, då det inte finns drivrutiner för mitt ljudkort eller eye-one-kalibrator - annars skulle jag inte tveka. I och för sig har jag bara testat kalibratorn på laptopen, och där gick det inte att köra med den gamla versionen av Eye-One Match, trots att det sägs fungera i XP 64-bitars. 32-bitarsversionen gick dock bra på den burken.
 
Datorlådan

Walle skrev:
Lämpliga datorlådor finns från ca 600:-.


Lite mer pengar än så behövs nog till lådan för en så dyr dator.

Antar att du vill ha någorlunda tyst dator som inte för en massa oväsen. På verkstadsgolvet märks inte skillnaden men på det tysta kontoret hörs skilllnaden på olika lådor.

Antec P180 rekommenderas, gummiupphängda hårddiskhållare minskar vibrationer så datorn blir tystare.

Sen en intelligent nätdel med semifläkt, alltså där fläkt är stilla om det är enklare datajobb medan fläkten ökar lite om det är mer krävande datajobb.

MVH
.
 
Jeppe skrev:
Själv väntar jag på den nya MacPro som förväntas dyka upp i Januari. Med den nya intel quad-processorn och förhoppningsvis lite billigare RAM-minnen

Behover du verkligen quad? :) Jag den nuvarande Mac Pro med 4GB ram, 3GhZ.. Sjukt snabbt nar det galler allt. :)
 
På frågan om någon behöver quad är svaret "ja". Man behöver alltid en snabbare dator ;-)

Däremot kan det vara klokt att vänta på quad:en då den kostar typ lika mycket som den "vanliga" som var till salu fram till nyss. Varför köpa något sämre för samma peng när man kan vänta 1-2 veckor för att få något häftigare ..?!

Gällande KVM har jag inga bra erfarenheter när det gäller bildkvaliteten. Nu har jag iofs bara provat switchar i skräpklassen upp till 2kkr, men alla har gjort bilden suddig och inte alls trevlig att titta på. Lite som att glo som fasen på en nice laptop för att sedan stirra på en CRT .. som då känns såååå suddig att man tror det är läggdags för att ögonen går i kors. Har inte fått möjlighet att testa Blackbox prylar där man åker CAT5 hela vägen men jag antar att de har bättre bildkvalisort .. och kostar säkert väldigt mycket.

Sorry. Blev lite semi offtopic.

Som svar på Walles dator: Tja, varför inte? Men jag hade tagit en MacPro för 3 extra lappar =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.