Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på "ihopplockdator" inkl. backuplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Vill bara dela med mig av ett tips på en helt ok dator för den krävande photoshopparen, inklusive en backuplösning.

En komplett inköpslista hittas här: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=416586&su=7DD373F5-3D10-43CD-B7FB-4FCD7BCE8F7E

Om datorn:

Den är baserad på en Intel Core 2 Duo E6600-processor på 2.4GHz, med 4GB ganska snabbt ramminne. Den interna hårddiskskonfigurationen är en liten men väldigt snabb Western Digital Raptor på 74GB som systemdisk, samt en lite större men långsammare WD Caviar på 320 GB. Det finns billigare diskar, Raptorn valde jag för att den är fruktansvärt snabb, och Caviar-disken för att den dels är ganska tyst och dels inte lätt blir överhettad.

Grafikkortet är ett Sapphire Radeon X1950PRO med 256MB minne. Det är ett lite billigare kort, bara 1749:-, så det ger inga grymma prestanda för spelande, men det var heller inte mitt mål med datorn.

Backuplösningen är en extern Bay med plats för två hårddiskar. Den kan konfigureras för RAID 1 (spegling) för maximal säkerhet. I inköpslistan ligger även två stycken hårddiskar på 400GB avsedda för denna enhet.

Moderkortet har inbygt gigabit-LAN och surroundljudkort.

Med i paketet ligger även Windows XP Pro SP2, Svensk version.

Totalt pris, inklusive moms: 21089:-

Måste också tillägga att listan EJ innefattar datorlåda och bildskärm. Lämpliga datorlådor finns från ca 600:-.
 
Senast ändrad:
Datorn är mycket bra!

Däremot tycker jag att du tänker lite fel när du säge rat ten låda går att få för 600kr

Jag har på senare dar insett att det är stor skillnad mellan olika lådor. Det lönar sig att köpa en bra låda. De kanske skiljer en tusenlapp, men det är de värt.

Om du ändå ska lägga ut så mycket pengar på datorn så tycke rjag att du ska passa på att ta en bra låda.

För övrigt så har du en dator som komme att stå sig länge
 
Nu har jag en stor chieftech-maxitower ståendes komplett med 7 fläktar, så jag har nog låda så jag klarar mig :)

Givetvis är det stor skillnad på olika lådor, och du har givetvis rätt i att om man ändå lägger ut så pass mycket pengar på en dator så bör man köpa en ordentlig låda till den.
 
Själv väntar jag på den nya MacPro som förväntas dyka upp i Januari. Med den nya intel quad-processorn och förhoppningsvis lite billigare RAM-minnen
 
Den duger väl...men 4GB Ram?..jaja, det är dina pengar...:)

Ser ut som om du vill ha en snabb dator iaf...då kanske du skulle fundera på att köra speglade diskar på OS oxå...det gör jag...2 st Raptor...

På min dator blev resultatet mycket bra.
 
Är väl ingen större nytta med snabbt minne om du inte ska överklocka.
Har själv funderat på ungefär samma paket, E6600 och P5B, med 667 MHz minne som tillåter att köra systembussen i 333 MHz, vilket ger E6600 skjuts på 3 GHz istället för original 2.4 GHz.

Går att hitta förmånligare grafikkort med dubbla DVI om man inte ska spela.
 
Kakelgasten skrev:
Den duger väl...men 4GB Ram?..jaja, det är dina pengar...:)

Ser ut som om du vill ha en snabb dator iaf...då kanske du skulle fundera på att köra speglade diskar på OS oxå...det gör jag...2 st Raptor...

På min dator blev resultatet mycket bra.

Mindre än 4GB ram är idag inte en option för mig. Sitter ofta i PS med filer som har en filstorlek på 800-1000 MB initiellt, därefter ökar filstorleken ordentligt för varje nytt lager som läggs till.

Kommer troligtvis inte köra någon intern raid-lösning. OM jag vill göra det så finns det gott om PCI-kort som ger RAID-möjlighet. Dock hade jag valt ett annat moderkort om jag hade vetat om att det inte stödjer RAID på SATA-kontrollern, innan jag beställde.
 
Ett problem med ditt datorpaket är att Windows XP är ett 32 bits operativsystem och varje program kan maximalt addresera 2GB minne och totalt klarar XP av att hantera 4GB minne.

// Fredrik
 
Walle skrev:
Mindre än 4GB ram är idag inte en option för mig. Sitter ofta i PS med filer som har en filstorlek på 800-1000 MB initiellt, därefter ökar filstorleken ordentligt för varje nytt lager som läggs till.


Shiiit, vad pysslar du med egentligen? :S
Hur kommer man upp i sånna storlekar?
 
fredrikru skrev:
Ett problem med ditt datorpaket är att Windows XP är ett 32 bits operativsystem och varje program kan maximalt addresera 2GB minne och totalt klarar XP av att hantera 4GB minne.

// Fredrik

Photoshop CS2 har 64-bitars minneshantering, men kan max addressera 3GB minne (om man använder /3gb-switchen i bot.ini). Lite minne behövs för operativsystem och andra program som man kan tänkas vilja ha igång samtidigt, så det ska nog bli bra.
 
Walle skrev:

Den interna hårddiskskonfigurationen är en liten men väldigt snabb Western Digital Raptor på 74GB som systemdisk, samt en lite större men långsammare WD Caviar på 320 GB. Det finns billigare diskar, Raptorn valde jag för att den är fruktansvärt snabb, och Caviar-disken för att den dels är ganska tyst och dels inte lätt blir överhettad.

...

Måste också tillägga att listan EJ innefattar datorlåda och bildskärm. Lämpliga datorlådor finns från ca 600:-.

En kort kommentar bara; jag ser att du satsat på hyfsat tysta komponenter. Tänk på att en Raptordisk kan väsnas en hel del. Ofta är det vibrationerna från snabbspinnande diskar som är den värsta ljudboven i nya burkar.

Risken för vibrationer ökar förstås också i kombination med ett billigt, rassligt chassi.

Alltså: om låg ljudnivå är viktigt, överväg en långsammare systemdisk och/eller en rejäl låda.
 
Re: Re: Tips på "ihopplockdator" inkl. backuplösning

d91-jal skrev:
En kort kommentar bara; jag ser att du satsat på hyfsat tysta komponenter. Tänk på att en Raptordisk kan väsnas en hel del. Ofta är det vibrationerna från snabbspinnande diskar som är den värsta ljudboven i nya burkar.

Risken för vibrationer ökar förstås också i kombination med ett billigt, rassligt chassi.

Alltså: om låg ljudnivå är viktigt, överväg en långsammare systemdisk och/eller en rejäl låda.

Lådan kostade dryga 2k när jag köpte den för fyra år sen, det är en mycket rejäl låda. Dock är den inte ljudisolerad för fem öre, men det tänkte jag ordna själv. Ska också köpa nya tystgående fläktar (lådan har 8 platser för fläktar). Funderar på gummiupphängning av systemdisken, men den stora nackdelen med det är att värmeavledningen från disken blir obefintlig.

Vattenkylning är ju ett bra alternativ för tystare gång, men det orkar jag inte böka med känns det som.
 
är det bara jag som struntar i att ordna tyst låda, eftersom jag ändå alltid spelar hög musik när jag bildbehandlar och därmed aldrig störs av lite datorljud?
;)
 
Estethia skrev:
är det bara jag som struntar i att ordna tyst låda, eftersom jag ändå alltid spelar hög musik när jag bildbehandlar och därmed aldrig störs av lite datorljud?
;)

Jag struntar oxå i det...har inte datorerna i samma rum...dom är på balkongen...:)
 
fast det är ju egentligen rätt smart... att placera datorn nån annanstans om den för väsen, menar jag.
nu har jag inte nån möjlighet att ställa den i nåt annat rum ens (om jag inte ställer in den i duschrummet, men det kanske inte är så smart, hehe), men hade man det så vore det nåt att tänka på.
fast då måste man ju iofs springa iväg till den så fort man ska bränna nåt eller stoppa in ett minneskort eller usb-minne å dyl.

och hur blir det med extra långa sladdar till alla tillbehör? är det verkligen bra att ha 30 meter sladd till skärm, externa hårddiskar osv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.