Annons

Tips på hur man gör bilder skarpare, snyggt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Brukar använda mig av sharpen eller unsharp mask i photoshop för att höja skärpan på mina bilder. Men oftast resulterar det i gryniga/brusiga bilder, skarpa, men gryniga.

Se exempelvis.
http://www.flickr.com/photos/onlajn/4265934282/

Jag tar för givet att det helt enkelt är min alltför simpla metod för att höja skärpan som ger resultatet, eftersom jag är nybörjare både inom foto och redigering så söker jag nu bra och pedagogiska tips och guider på hur man kan gå till väga för bättre resultat.

Ibland ser det helt ok ut med denna metod, och ibland ser det ok ut trots bruset för att det passar just bilden i fråga. Men det duger inte i långa loppet! :)
 
Skärp precis som du gör, fast på en duplicerad kopia av bilden och maska sedan fram skärpan selektivt.
Enkelt och bra!
 
Du kan med fördel testa högpassfiltret. Testa även att skärpa som du gör i ett eget lager och ändra lagrets blandningsläge till det sista alternativet "Luminicens". (sitter inte framför programvaran, så stavfel är mycket möjligt)
 
Om bilden är lite brusig förstärks även det vid skärpning. Om du använder Oskarp Mask kan du motverka att bruset förstärks genom att ställa tröskelvärdet en aning högre.
 
Jag går in här och passar på att fråga - om man då alltså, som trådstartaren, har en bild som är skärpt men brusig - kan man då använda någon form av brusreducering utan att skärpan minskas?
 
Vid oskarp mask är, som sagt, Threshold/Tröskelvärde något som kan brusa upp en brusig bild lite extra. Håll detta över 0, så framträder inte bruset lika mycket. 1 brukar fungera bra på mina bilder.

Man kan både skärpa och brusreducera delar av bilden. Jag brukar använda "Quick selection tool" och markera de delar som skall skärpas. Markeringen kan sedan inverteras om man vill brusreducera.

Trixet är att det lätt kan se inklippt ut, så det gäller att göra detta med måtta. Quick selection tool skapar dock en mjuk övergång.
 
En metod som jag använder mig en del av för att få skarpare bilder är... Börja med att ta bort så mycket brus som möjligt med "Reduce noise". Var försiktig med värdena, du vill inte smeta ut färger och kanter, experimentera dig fram med hjälp av preview fönstret.
När du är klar med detta använder du dig av "smart sharpen". Jag brukar köra mellan 100% till 175% och en radius på 0,2px - 0,4px.
Du har nu en fin och skarp bild. Att rekommendera är att själv lägga på lite brus i efterhand för att bilden inte skall se "overklig" ut.
 
Vid oskarp mask är, som sagt, Threshold/Tröskelvärde något som kan brusa upp en brusig bild lite extra. Håll detta över 0, så framträder inte bruset lika mycket. 1 brukar fungera bra på mina bilder.

Man kan både skärpa och brusreducera delar av bilden. Jag brukar använda "Quick selection tool" och markera de delar som skall skärpas. Markeringen kan sedan inverteras om man vill brusreducera.

Trixet är att det lätt kan se inklippt ut, så det gäller att göra detta med måtta. Quick selection tool skapar dock en mjuk övergång.

Hm, lite över min horisont. Jag fattar ju det med tröskelvärdet, men om man jobbar i elements, kan man då dels använda oskarp mask på bilden och därefter "minska brus" - eller tvärtom? Har prövat men inget blir riktigt bra.
 
En metod som jag använder mig en del av för att få skarpare bilder är... Börja med att ta bort så mycket brus som möjligt med "Reduce noise". Var försiktig med värdena, du vill inte smeta ut färger och kanter, experimentera dig fram med hjälp av preview fönstret.
När du är klar med detta använder du dig av "smart sharpen". Jag brukar köra mellan 100% till 175% och en radius på 0,2px - 0,4px.
Du har nu en fin och skarp bild. Att rekommendera är att själv lägga på lite brus i efterhand för att bilden inte skall se "overklig" ut.

Förlåt, jag såg inte detta svar!
 
Hm, lite över min horisont. Jag fattar ju det med tröskelvärdet, men om man jobbar i elements, kan man då dels använda oskarp mask på bilden och därefter "minska brus" - eller tvärtom? Har prövat men inget blir riktigt bra.

Vet inte om quick selection tool finns i elements, men såhär ser verktyget ut iaf:
http://www.photoshopsupport.com/tut...electively/changing-colors-selectively-02.jpg

Svaret är för övrigt, Ja.

Skärpningen ökar bruset något, så det är en god idé att brusreducera först. JAG tycker att det ger bäst resultat =)

Det är, ofta, bra att INTE brusreducera själva motivet. Brusreduceringen tar bort mycket detaljer, och det är ju hur som helst i bakgrunden som bruset brukar framträda. Alternativt kan du brusreducera motivet lite grand, och resten lite hårdare.
Omvänt är det, ofta, bra att INTE skärpa bakgrunden, eftersom att bruset då kommer fram lite igen.

Kort förklarat gör du så att du markerar det du vill ha brusreducerat, med lämpligt verktyg.
*Brusreducera. Jag använder ett plug-in, men jag tror det finns något verktyg under Filter-Noise. Annars kan Gaussisk oskärpa fungera, men då får du verkligen inte ta i för mycket.
*Invertera markeringen.
*Skärp. (Ibland är det bäst att avmarkera och skärpa hela bilden. Det kan bli lite väl kliniskt rent annars.)


Problemet är just det att få skarven osynlig. Vanlig markering med lasso e.d. avslöjar skarven direkt, och då ser det riktigt hemskt ut.
Finns många sätt att få en mjuk övergång, men då jag är riktigt dålig på photoshop kan jag inte ge dig några konkreta tips på det.

Lösningen för mig var iaf när jag själv blev tipsad om "quick selection tool", som fixar detta väldigt bra även med sina standardvärden.

Notera att jag berättar hur jag gör med MINA bilder, som för det mesta består av en helt ren bakgrund. Det är inte säkert att mina metoder fungerar lika bra på dina bilder.

Sen skall det göras med måtta, för det är lätt att det ser sämre ut innan än efter =)
 
Efterskärpa är alltid en kompromiss!

Den skärpa kameran lägger på om du höjer det i kameran är inte samma sak som att efterskärpa.
Den skärpan är betydligt bättre.

Jag efterskärper i stort sätt aldrig längre utan har höjt skärpan direkt i kameran något. Resten sitter i motiv, objektiv och inställningar!
 
Efterskärpa är alltid en kompromiss!

Den skärpa kameran lägger på om du höjer det i kameran är inte samma sak som att efterskärpa.
Den skärpan är betydligt bättre.

Jag efterskärper i stort sätt aldrig längre utan har höjt skärpan direkt i kameran något. Resten sitter i motiv, objektiv och inställningar!

Vad har du för grund till detta påstående? Jag har mycket svårt att förstå det.
 
Efterskärpa är alltid en kompromiss!

Den skärpa kameran lägger på om du höjer det i kameran är inte samma sak som att efterskärpa.
Den skärpan är betydligt bättre.

Jag efterskärper i stort sätt aldrig längre utan har höjt skärpan direkt i kameran något. Resten sitter i motiv, objektiv och inställningar!

Håller inte med alls.
I RAW som jag alltid körs krävs alltid efterbearbetning med bl.a skärpan oavsett hur du tagit bilden innan.
Ingen kompromiss utan ett digitalt bildflöde som är helt naturligt.
Givitvis snackar vi inte om misslyckade oskarpa bilder i någon form.
 
Ännu en fråga som rör ämnet;

Om man då vill uppnå en skarpare bild utan att behöva redigera. Hur bär man sig åt då? Vilka inställningar på kamera/objektiv bör man ha?
 
Lågt iso, bra ljus, snabb tid
(beroende på skärpedjupet), skarp glugg, hyfsat hus....
Det var ju generellt men givetvis gör en skarp glugg livet enklare.
Åsså det vanliga, håll still kameran eller skaffa stativ om du kör på längre slutaretider.

Kör du jpg så kan du ofta ställa kameran att göra bilderna skarpare också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.