David Appelgren skrev:
Om du följer Peter Werners nedersta länk så står det där att man ska använda bicubic sharper när man skalar ner för att behålla skärpan i den förminskade bilden. Provade idag och det fungerade klockrent.
Detta är lite intressant. Bicubic är det jag alltid använt, och då tycker jag att bilden förlorar skärpa. Jag har nu suttit och jämfört de olika nedskalningsmetoderna, och
bilinear ger klart bäst detaljskärpa. Resultatet är näst intill identiskt med den metod med skärmdump som jag beskrev först. Det funkar olika bra på olika motiv. Vid motiv med mycket detaljer så kan det se vasst och "frasigt" ut på nåt sätt, men på enklare motiv utan extremt mycket detaljer så tycker jag att det ger bättre resultat än bicubic, som ger lite "grövre" skärpa så att säga.
Sen gäller det att skärpa lagom mycket
innan nedskalningen. Det blir extremt olika resultat beroende på om hur man skärper i fullt format.
Det största problemet med bilinjär nedminskning är att diagonala mycket skarpa linjer blir "taggiga". Skärpan är för stark och finkornig helt enkelt. Med bikubisk nedskalning blir linjerna istället tjockare och lite grötigare, men det kan se bättre ut som helhet, om bilden innehåller kontraststarka linjer, såsom ett tunt snöre mot en ljus himmel. Med bilinjär metod blir snöret alldeles hackigt, men också skarpare och flyter inte ut på samma sätt.
Svårt detta!
Edit: Jag läste visst lite dåligt. Bicubic
sharper tycker jag är ganska oanvändbart, då det applicerar nåt som ser ut som unsharp mask, men med alldeles för stor radie. Det blir fula halo-artefakter, och inte särskilt mycket skarpare. Bara grötigare liksom.