Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på fota inomhusbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

roru

Medlem
jag tänkte fota lite inomhus i min lägenhet..få skarpa å fina bilder..

kan nån ge lite grundtips så jag har nått å gå på..så kan man utgå från det sedan...

jag tänkte fota på dan när det är ljust ute..

på stativ å utan blixt,å självutlösaren....


vad bör jag ställa förvalsknappen på?...P-A-S-M....skulle vilja testa lite annat än auto..=)

vilket f tal ska man ungefär ha?...slutartid?...vitbalansen? iso ska väl va så lågt som möjligt,eller?

är det nått mer jag bör tänka på?

jag har en sony a-200 med kitgluggen...

mvh roland

å gott nytt år på er..
 
Ska du fota interiören eller bara allmänt inomhus?

Om det är lägenheten du ska fota så rekommenderar jag A-läge och f/8-f/13 någonting för stort skärpedjup, kör du på stativ så spelar slutartiden mindre roll.
Stäng av SSS.
Är det dagsljus ute så kommer du upptäcka att lite problem beroende på hur du mäter ljuset, antingen totalt överexponerade fönster eller kolsvart inomhus.
Kan avhjälpas genom att ha fönsterna i ryggen.

Kör du jpg kan du ju antingen ha AWB eller kanske testa custom WB mot en bit vitt papper.
Pröva dig fram så ser du snart vad som är bra eller anus som Fredrik o Filip säger.
 
Ska du fota interiören eller bara allmänt inomhus?

Om det är lägenheten du ska fota så rekommenderar jag A-läge och f/8-f/13 någonting för stort skärpedjup, kör du på stativ så spelar slutartiden mindre roll.
Stäng av SSS.
Är det dagsljus ute så kommer du upptäcka att lite problem beroende på hur du mäter ljuset, antingen totalt överexponerade fönster eller kolsvart inomhus.
Kan avhjälpas genom att ha fönsterna i ryggen.

Kör du jpg kan du ju antingen ha AWB eller kanske testa custom WB mot en bit vitt papper.
Pröva dig fram så ser du snart vad som är bra eller anus som Fredrik o Filip säger.

oki..ska testa...men va är sss för nått?är det stadyshot(bildstabilisatorn)?

jag ska väl fota almäny bara,typ så folk kan se hur man har det
 
eftersom du inte fick svar så får jag väl ge min gissning.
Jag tror att som du säger att sss är bildstabilisator.
Vilket skall stängas av om du kör med stativ.
På när du kör frihand.

Försök plöja dig igenom handboken så gott du kan.
Jag har en Olympus 520 och tog mig tidenn att läsa igenom boken innan jag började fota och allt blev mycket roligare.
Kan ju säga att jag aldrig har läst en bruksanvisning innan.
Men detta var verkligen värt besväret för att förstå handhavandet av kamerans funktioner mm.
 
Ställ kameran på samma höjd som du själv har huvudet när du sitter på en stol.

Undvik att vinkla kameran uppåt. När du tar bilderna, så kommer du sannolikt att köra i kamerans vidvinkelläge och har du kameran vinklad uppåt, så kommer dina väggar och andra raka linjer att luta.

Tänd upp alla rummets lampor. Gör väldigt mycket för bildens atmosfär.

Plocka undan alla lösa pinaler och städa bordsytor etc. När man tittar på en bild, så ser man rummet på ett helt annat sätt än när du bara vistas i rummet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.