Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på fasta (prime) objektiv inom 14-100mm

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Hej,

Försöker gå över till fasta objektiv och vill ha tips på bra brännvidder inom spannet 14-100mm.

De jag har funderat på är;
20mm
35mm
85-100mm

(50mm har jag redan).

Kameran är en Canon eos 6D fullformat.
 
Varför?

Hej,

Försöker gå över till fasta objektiv och vill ha tips på bra brännvidder inom spannet 14-100mm.

De jag har funderat på är;
20mm
35mm
85-100mm

(50mm har jag redan).

Kameran är en Canon eos 6D fullformat.

Vad är det du saknar som dina nuvarande objektiv inte klarar? Jag hade kompletterat med ett 70-200 och ett makro. Du fotar ju allt så det är rätt svårt att rekommendera något speciellt lämpligt objektiv.
 
Vad är det du saknar som dina nuvarande objektiv inte klarar? Jag hade kompletterat med ett 70-200 och ett makro. Du fotar ju allt så det är rätt svårt att rekommendera något speciellt lämpligt objektiv.

Jag tycker att skärpan är bättre på de fasta objektiv jag testat.
Ja jag fotar allt möjligt ja men inom spannet 14-100mm måste det ju finnas några brännvider som folk gillar bättre än andra?

Så varför inte?
Zoomar är jätte flexibla men fasta känms generellt som att de har mycket bättre skärpa och till mindre pengar också.
 
Ok

Jag tycker att skärpan är bättre på de fasta objektiv jag testat.
Ja jag fotar allt möjligt ja men inom spannet 14-100mm måste det ju finnas några brännvider som folk gillar bättre än andra?

Så varför inte?
Zoomar är jätte flexibla men fasta känns generellt som att de har mycket bättre skärpa och till mindre pengar också.

Visst är det så, men du har ju bra objektiv. Egentligen skall jag inte protestera eftersom jag bar använder fasta idag till min xpro-2. Min Canon 5D mk II med 24-105 (favoriten), 70-200 f4 med flera andra ligger ständigt på hyllan. Det beror endast på att jag är lat och obekväm med att belasta nacken med tunga grejor.
Tänk efter om inte skärpan på nuvarande grejor är tillräckligt bra!? Inte allra bäst men tillräckligt? Det är ju lite som med fullformat mot mindre format idag. Numera levererar mindre format tillräckligt bra.
 
Jag gillar Tamrons nya objektiv. De är till skillnad från Sigmas Art-serie vädertätade.
Jag har testat 90 mm macro och tyckte det kändes mycket bra och välbyggt.
När jag skulle köpa nytt 50 mm så slutade det med att jag valde Tamrons nya 45 mm 1,8. Är helnöjd med det.

De har ju också ett 35 mm.

/Jonas

(PS. Jag har bara testat dem på Nikon ...)
 
35 mm och 50 mm tycker jag ligger nära varandra. Inte fel att ha bägge, men om du börjar på 20 mm skulle jag köra på 28 mm som nästa steg och sen 50 mm
 
Visst är det så, men du har ju bra objektiv. Egentligen skall jag inte protestera eftersom jag bar använder fasta idag till min xpro-2. Min Canon 5D mk II med 24-105 (favoriten), 70-200 f4 med flera andra ligger ständigt på hyllan. Det beror endast på att jag är lat och obekväm med att belasta nacken med tunga grejor.
Tänk efter om inte skärpan på nuvarande grejor är tillräckligt bra!? Inte allra bäst men tillräckligt? Det är ju lite som med fullformat mot mindre format idag. Numera levererar mindre format tillräckligt bra.

24-105L IS USM f4 har jag också, jätte bra allround objektiv.
Ibland känner jag att jag vill ha större bländare för lite skarpare porträtt men där köpte jag Canon ef 50mm f1.4 för att fixa till.

Vid landskap/byggnader o liknande känner jag mig ibland begränsad av 24mm och vill ha ännu mera vidvinkel.

Vad det gäller tele så har jag ett 90-300 billigaste modellen men tack vare att jag i princip bara kör på 300mm där så tänkte jag senare införskaffa Canon EF 300L f4 och ha, kanske med en konverter på 1,4.

Så visst har jag väldigt bra grejer som ibland känns lite kort och ibland är det jag fotografen som inte får till det riktigt men som sagt jag vill ha lite fasta objektiv så att om jag vet vad jag ska ut och fota kan optimera foto sessionen.
 
Jag gillar Tamrons nya objektiv. De är till skillnad från Sigmas Art-serie vädertätade.
Jag har testat 90 mm macro och tyckte det kändes mycket bra och välbyggt.
När jag skulle köpa nytt 50 mm så slutade det med att jag valde Tamrons nya 45 mm 1,8. Är helnöjd med det.

De har ju också ett 35 mm.

/Jonas

(PS. Jag har bara testat dem på Nikon ...)

Vädertätning var bra info, det händer att man är ute på sjön ibland och det kan ju även bli dåligt väder :)
 
Zeiss Otus är överlägsna allt annat jag testat hittills. Kontrast o skärpa är fenomenala med deras gluggar har 28 o 85 själv. Här en hundra crop från ett foto taget med Otus 85 mm på bl 1,4
 

Bilagor

  • received_10208128241422799.jpg
    received_10208128241422799.jpg
    28.6 KB · Visningar: 44
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.