Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på ett lätt och smidigt stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

NisseGurra

Ny medlem
Hej,
har nyligen börjat fota mer seriöst:) och märker att ett stativ behövs.
Har en Sony V1... Har någon ett förslag på ett lämpligt stativ?.
/NG

enbensstativ

Natuligvis beror det på vad du skall använda det till... Jag insåg snart att jag ytterst sällan hade med mig mitt fina stativ - helt enkelt därför att det är för stort å tungt. Köpte därför ett enbensstativ. De är små, lätta och förhållandevis billiga. Men de är förstås inte något man kan ha för att ta nattbilder med..... Tyvärr har inte alla enbensstativ kulled eller vinklingsbart fäste, och snabbfäste är att föredra!

Gratulerar till v1:an. Har själv en sådan och är mycket nöjd.... men det finns mycket som är värt att veta som inte finns i manualen. Har funderat på att starta ett forum om detta....

-Per

Hej igen, köpte ett Manfrotto 714 B. Kanonkvalitet, blev verkligen positivt överraskad, väger bara 1,15 kg och är förvånansvärt stabilt.
ps: sony V1 är en kanonkamera, hade en ixus 400 tidigare och V1-an slår den på alla punkter utom storleken.
/Nisse

Vill lägga en till röst på det som wennerstrom rekommenderade! manfrotto 719 B, mer för pengarna och vikten lär du inte få.. Härligt med kulled också!

Hej allihopa!

Vad är ett lämligt stativ för en 10D? Det ska kunna vinklas på många sätt, om ni förstår vad jag menar :0)

Jag arbetar ganska mycket i studio, och använder stativ då. Det gör inte så mycket om det är lite tyngre, men det ska vara lätt att arbeta med... (föresten, vad innebär kulled?)

Tips mottages varmt!

Mvh
//Jessica

Jessica_ skrev:
Hej allihopa!

Vad är ett lämligt stativ för en 10D? Det ska kunna vinklas på många sätt, om ni förstår vad jag menar :0)

Jag arbetar ganska mycket i studio, och använder stativ då. Det gör inte så mycket om det är lite tyngre, men det ska vara lätt att arbeta med... (föresten, vad innebär kulled?)

Mvh
//Jessica

Kulled innebär väl att det går att vinkla "hursomhelst"?

Hursomhelst; finns det någon LÅNG person här som kan ge tips om ett enbensstativ som passar oss långa? Dvs själva stativet måste gå upp till minst 190cm, så att sökaren hamnar på ca 2m.
Har inte hittat något sådant i webbutikerna (och här finns ingen lokal fotohandlare med sådant)

//B

Wolfgang, har du någon modellbeteckning?
Skall ner till holland i nästa vecka och hoppas få någon timme ledigt så jag kan springa in i en fotoaffär.
Har inte lärt mig prata baklänges ännu så jag känner mig mer tillfreds med att sträcka över en lapp med ett nummer på =)

Jessica_ skrev:
Någon annan som kan bekräfta vad kulled innebär?

En bild säger mer än tusen ord:
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=8&itemid=1957
..där har du en kulled..

Fördelen med dem är att man kan sätta kameran i den vinkel du vill och låsa med ett vred! De 'vanliga' med ett vred per frihetsgrad är till för exakta panoreringar kan man väl generalisera det till, kanske lite extra läsning?

http://www.bythom.com/support.htm

Jessica_ skrev:
Hej allihopa!

Manfrottos 055 PROB är ett utmärkt studiostativ.

Till detta rekommenderar hovmästaren en Manfrotto 488RC4 eller ett 490RC4.

Prislapp?

Runt 2000:-

Mvh
Jeppe

Nu har jag hittat ett Manfrotto Stativ 055 PROB och kulled 488RC4 med snabbplatta 410PL. Detta kalas kostar 2150:- på Scandinavian Photo och omkring 2000:- på Hegethorns...

Är det ett bra val? Jag har en 10D med 16-36, 28-70 och 70-200. Jag kommer mest att fota inomhus, ganska mycket i studio.

Nej,

jag tycker inte det.. men många är nöjda med Manfrotto. Mitt 055PRO har blivit rejält rackligt fort - dåligt.

Ska du köpa stativ för livet - köp något annat.

Med vänlig hälsning
Johan
(som ångrar att jag inte köpte ett bra stativ+kulled direkt - skulle ha besparat mig massor av pengar + irritation)

Jessica_ skrev:
Nu har jag hittat ett Manfrotto Stativ 055 PROB och kulled 488RC4 med snabbplatta 410PL. Detta kalas kostar 2150:- på Scandinavian Photo och omkring 2000:- på Hegethorns...

Är det ett bra val? Jag har en 10D med 16-36, 28-70 och 70-200. Jag kommer mest att fota inomhus, ganska mycket i studio.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar