Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på EF telezoom och videohuvud mottages tacksamt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Hej kunniga,

jag är i infantilstadiet av filmning. Behöver en vettig zoom nånstans 70-300. Sista skärpan är inte nödvändig men priset är. Jag funderar på lite äldre EF 100-300 f/5,6 L eller utan L? EF 70-210 f/4?Finns det något av dessa rappliga 70(75)-300mm av olika fabrikat som är någorlunda ok? Inte bara den optiska kvaliteten utan mycket handlar om att de mekaniskt ska vara lättjobbade och gå mjukt. Jag har micken på blixtskon, men även om jag verkar fått till en bra vibrationsdämpning i mickens upphängning vill jag ha allt så lättflytande som möjligt, med ett minimum av startmotstånd. Jag vill komma ner under tusenlappen.

Detsamma gäller ett videohuvudet, jag har annonserat efter ett Manfrotto 128RC, i tron att försäljningssnacket om fluiddämpad panorering samt tilt är da shit. Är det så? Någon som vet? Jag har mycket annat Manfrotto, så plattor med mera passar, därför är detta huvud på min lista.

Jag har full insikt att man får precis vad man har råd till, jag använder Canons långsammare gluggar ur L-serien när jag fotar och kommer naturligtvis inte dit, men det finns säkert gradskillnader i detta produktsegment också.

Om du har tips om grejor till salu, om du kanske själv säljer, skriv då till mig, tack. Lite bättre begagnat och äldre är i regel bra mycket roligare. Med din hjälp och en slant emellan kanske jag slipper blöjorna och kan börja på förskolan snart ... ;-)

Hej,

Att ställa krav från proffserien och erbjuda kaffepengar är i sällsynta fall användbart.

Oavsett så tror jag att du får börja skruva lite själv i objektiv och fetta upp fokus/zoomringar
för att få rätt glid.

Det bästa jag kan tipsa om är att du köper ett objektiv från t.ex denna sidan:

http://vintageobjektiv.se/53-objektiv

När du hittat vilket du vill ha kollar du fattningen som är på objektivet och handlar antingen,
om det erbjuds, från samma ställe, eller på eBay en adapterplatta så det passar din kamera.

Jag själv har C-mount, Arri PL, Nikon och EF plattor för att köra diverse objektiv på min blackmagic.

Funkar riktigt fint.

// Anders

Jag har bara testat 2 videohuvuden som någorlunda gav det jag ville ha.
Manfrottos... kan ha hetat 504, huvudet kostar runt 4000. Skall tydligen finnas en lillebror idag.

O så ett gammalt Manfrotto 190 med kula. Skruvar man åt skruvarna lagom så får man det motstånd man vill ha men givetvis är det ingen hållbar lösning i längden.

Kan du inte filma med fast optik, det borde bli billigare?
Zoom är ingen höjdare om man skall filma.

Hej,

Att ställa krav från proffserien och erbjuda kaffepengar är i sällsynta fall användbart.

Oavsett så tror jag att du får börja skruva lite själv i objektiv och fetta upp fokus/zoomringar
för att få rätt glid.

Det bästa jag kan tipsa om är att du köper ett objektiv från t.ex denna sidan:

http://vintageobjektiv.se/53-objektiv

När du hittat vilket du vill ha kollar du fattningen som är på objektivet och handlar antingen,
om det erbjuds, från samma ställe, eller på eBay en adapterplatta så det passar din kamera.

Jag själv har C-mount, Arri PL, Nikon och EF plattor för att köra diverse objektiv på min blackmagic.

Funkar riktigt fint.

// Anders

Jag tyckte nog inte jag ställde proffskraven. Inte om man läste istället för att skumma ;-)

Det är ett bra tips att kolla vintage. Ska gå dit och spana lite. Tack!

Jag har bara testat 2 videohuvuden som någorlunda gav det jag ville ha.
Manfrottos... kan ha hetat 504, huvudet kostar runt 4000. Skall tydligen finnas en lillebror idag.

O så ett gammalt Manfrotto 190 med kula. Skruvar man åt skruvarna lagom så får man det motstånd man vill ha men givetvis är det ingen hållbar lösning i längden.

Kan du inte filma med fast optik, det borde bli billigare?
Zoom är ingen höjdare om man skall filma.

Japp, 504an är nog kanon. Hört om den också. Tror dock den hamnar bortom budgeten. Jag är fortfarande nyfiken på 128RC. Så här skriver dom på Cyberphoto:

"Perfekt till lätta och medeltunga videokameror. Med vändbar styrarm som alltså kan användas lika bra av vänster- och högerhänta. Mjuk vätskedämpad aktion både för panorering och tilt.
Skillnaden mot 128LP är att RC-modellen har snabbfäste och snabbplatta. För extra platta, se tillbehörsflik.
Funkar bra med DSLR kameror, har du en ren videokamera så funkar 700RC2 som prisvärt oljedämpat huvud istället."

Länken: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=701128

Vad gäller fast optik, håller jag med, men jag vill kunna vara still. Detta är filmning av människor i större lokal, där min plats är fast och jag vill kunna anpassa brännvidden och utsnittet löpande. Jag kan inte röra mig relativt de olika motiven.

Ju mer jag kollar, desto mer tror jag Canons EF 100-300 f/5,6L skulle vara optimalt. Brännviddsomfånget känns bra, samt zoom och fokus på samma ring. Om man nu måste ha zoom, skulle skjutzoom kunna vara optimalt? Jag kanske tror en massa innan jag vet bättre?

Zooma och filma kommer aldrig bli optimalt.
Vad som är bäst ör nog individuelt.

Är din erfarenhet att det är bättre om kameramannen (dvs gamle gubben mig) orkar flytta sig? Har du lust berätta vad som är mindre lyckat med zoomning vid filmning. Betänk mitt rena nybörjarstadie. Det som är självklart för dig, är troligen ett under av mysterium för mig ;-).

Tack på förhand.

Bäst

Detta manfrottohuvud är helt klart det bästa jag testat för pengarna. Klart mjukare panoreringsgång än gitzos hackiga videohuvud som kostar flera gånger mer. Panoreringen har jag testat med tubkikare och 30-40x förstoring och den piskar alla gitzohuvud utom proffshuvuden som kostar flera 10 000-tals kronor. Kompisen köpte ett och är helnöjd. Själv behåller jag mitt något tyngre äldre manfrottohvud ett tag till tills pengarna börjar bränna i fickan. 128-huvudet har jag använt i många år (ett par stycken) men det är ingen höjdare för videofilmning om man har lite krav. Duger dock som lågprisalternativ för tuben men är nu förpassat till hyllan. Ganska taskig snabbplatta också som många fått glapp med. Kör på 500:an!!!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVH500AH

Detta manfrottohuvud är helt klart det bästa jag testat för pengarna. Klart mjukare panoreringsgång än gitzos hackiga videohuvud som kostar flera gånger mer. Panoreringen har jag testat med tubkikare och 30-40x förstoring och den piskar alla gitzohuvud utom proffshuvuden som kostar flera 10 000-tals kronor. Kompisen köpte ett och är helnöjd. Själv behåller jag mitt något tyngre äldre manfrottohvud ett tag till tills pengarna börjar bränna i fickan. 128-huvudet har jag använt i många år (ett par stycken) men det är ingen höjdare för videofilmning om man har lite krav. Duger dock som lågprisalternativ för tuben men är nu förpassat till hyllan. Ganska taskig snabbplatta också som många fått glapp med. Kör på 500:an!!!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVH500AH

Har du kvar ett 128-huvud? Om så, är det till salu?

Är din erfarenhet att det är bättre om kameramannen (dvs gamle gubben mig) orkar flytta sig? Har du lust berätta vad som är mindre lyckat med zoomning vid filmning. Betänk mitt rena nybörjarstadie. Det som är självklart för dig, är troligen ett under av mysterium för mig ;-).

Tack på förhand.
Faktum är att ju äldre man är desto mer TV o film har man haft chansen att se. Så egentligen är det fördel till gamla gubbar.
Den enda del i TV-världen som jag känner till att man zoomar med bravur är väl fotboll i TV (som jag dessutom nästan aldrig tittar på).
För tittaren (mig) är det bara jobbigt om kameran inte är still/zoomar fram o tillbaka.
Helst vill man bara göra klipp mellan scener. Men det kräver också mer än en kamera. Kanske tom en kameraman per kameraposition.
O ahr man itne det så har man inte det.

"Seriöst" så filmar jag mest barnens framträdanden i musikskolan. o hittills(2012) har jag fått hålla mig till en kamera o zoomat o panorerat bäst jag kan. Nästa redigering så har jag tillgång till 2 kameror. Detta skall bli jättespännnde att få jobba med som material.
En kamera filmar i princip hela scenen hela tiden. Den andra zoomar o panorerar jag med själv.
O i Premiere Pro är det nu dags att klippa ihop framträdandena.

Faktum är att ju äldre man är desto mer TV o film har man haft chansen att se. Så egentligen är det fördel till gamla gubbar.
Den enda del i TV-världen som jag känner till att man zoomar med bravur är väl fotboll i TV (som jag dessutom nästan aldrig tittar på).
För tittaren (mig) är det bara jobbigt om kameran inte är still/zoomar fram o tillbaka.
Helst vill man bara göra klipp mellan scener. Men det kräver också mer än en kamera. Kanske tom en kameraman per kameraposition.
O ahr man itne det så har man inte det.

"Seriöst" så filmar jag mest barnens framträdanden i musikskolan. o hittills(2012) har jag fått hålla mig till en kamera o zoomat o panorerat bäst jag kan. Nästa redigering så har jag tillgång till 2 kameror. Detta skall bli jättespännnde att få jobba med som material.
En kamera filmar i princip hela scenen hela tiden. Den andra zoomar o panorerar jag med själv.
O i Premiere Pro är det nu dags att klippa ihop framträdandena.

Visst är det så att jag troligen kommer klippa, men istället för att flytta kameran mellan scenerna, vill jag ändå zooma/panorera från person till person, beroende vem som talar. Skälet är att jag inte vill stänga inspelningen, då jag måste ha ljudet med mig. Då är det smidigare att panorera med kameran, samtidigt som man zoomar eftersom motiven inte kommer vara på samma avstånd till kameran eller ha samma vinkel mot kameran. Vad gäller "personal" består dom av mig på kamera, mig på ljud och mig på ljus, mig på klippning och mig på redigering. Sedan har vi mig som assistent också. Är en jävla massa folk springandes i mina produktioner ... ;-)

Filmar alltid på externt media jag.. Olympus fickminne med extern mic. Liten och smidig. Zoom är bra för fotboll.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4

Använder du riktad mick då?
Skälv använder jag en zoomh4n. Sedan synkas klippen i plural eyes. Funkar kanonbra

Min mic liknar Rödes Video Mic (mono) och jag kan ställa 90 eller 120° så den får väl anses
som ganska riktad. :)

Jag vill köpa Zoomh4n men idag får jag klara mig med fickminnet. Den är faktiskt bra.
I alla fall om man bara ska spela in microfon.

// A

Min mic liknar Rödes Video Mic (mono) och jag kan ställa 90 eller 120° så den får väl anses
som ganska riktad. :)

Jag vill köpa Zoomh4n men idag får jag klara mig med fickminnet. Den är faktiskt bra.
I alla fall om man bara ska spela in microfon.

// A
Tveksamt riktad kanske
Vet att ngn Skrev att Sony skall ha en bättre zoomh4n
Tror det var här på fs

Zooma och filma kommer aldrig bli optimalt.
Vad som är bäst ör nog individuelt.

Ett zoombjektiv är väldigt praktiskt både för stillbildsfoto och för videofilmning, speciellt om man är hänvisad till en fix position i ett rum. Däremot bör man nog undvika att zooma medan man filmar, även om det kan finnas tillfällen då det också fungerar bra.

Nej jag behåller den som lättviktsbackup till tuben.

Tack ändå!

Jag har hittat en 128RC för 200:- och skriver för att tacka för input. Nu när jag känt på 128an är jag som den rookie jag är, mycket positivt överraskad. Huvudet löper mycket jämnare än förväntat. Det låter lite i panoreringen, om leden är lite tillskruvad, medan tilten är som en dröm i skirat smör. Tyvärr känner jag en gnagande misstanke om att jag kan ha hjälpt till att ordna detta ljudet, då jag inte fattade hur huvudet satt fast först utan skruvade åt muttern ganska hårt för att kunna gänga av hela huvudet, tills jag såg dom tre stoppskruvarna underifrån ... *smartass*

Som sagt lite orolig för om leden inte mådde bra att vridas under hög broms av muttern. ajajaj, som han olyckan alltid sa som Robert Gustafsson härmar så bra. Hörs dock inget när muttern är släppt och inget tryck ligger på.

Som sagt, tack infon. Jag kommer ha massvis att växa i redan med detta video-huvud.

Ett zoombjektiv är väldigt praktiskt både för stillbildsfoto och för videofilmning, speciellt om man är hänvisad till en fix position i ett rum. Däremot bör man nog undvika att zooma medan man filmar, även om det kan finnas tillfällen då det också fungerar bra.

Gott med lite bifall till min idé. Jag är dock enig med alla er angående att det inte är optimalt, men i brist på bröd får man ibland äta limpa... Nu är huvudet på plats, inte mitt dock som jag ännu har "under armen"...

Ingen som känner nån med ett 100-300 med skjutzoom? Ho ho ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar