Annons

Tips på Bra Skrivare till S/V ?

Produkter
(logga in för att koppla)

BroderIsak

Aktiv medlem
Har gått ett tag och tänkt på skaffa mig en bra skrivare till att skriva ut min bilder istället för att bara sitta och titta på en Dataskärm. (Har bestämt mig för att inte köpa nåt billigt skräp så därför går flesta av dom bort.) Så därför frågar jag om hjälp eller tips på vilken skrivare man skall välja eller om ni har nåt annat förslag.

Epson 2880, Verkar dom flesta gilla när man pratar svart/vitt men tydligen så måste man byta patron mellan matt/blank papper. HUr jobbigt är det eller står man ut med det??

Canon Pixma 9500 II Tycker dom ger bra färgbilder men sämre på svart/vit. Jag gillar ju mycket svart vit och kommer nog printa det mest. Här säger dom att om man tar bort färgpatronerna så blir det lika bra bilder som Epsonen.. Stämmer det?? Och skall man göra det så kan man ju likabra ta Epsonen om man ändå måste ta bort en patron eller två.. Eller är det nån som tycker att 9000 II funkar.

HP nån ??
 
Jag har en Epson 3800, jag behöver inte byta patron själv utan det gör skrivaren vid behov. Det tar några minuter men jag behöver itne göra något själv.

/FW
 
Epson 2880, Verkar dom flesta gilla när man pratar svart/vitt men tydligen så måste man byta patron mellan matt/blank papper. HUr jobbigt är det eller står man ut med det??

Jag har föregångaren, Epson 2400, och är mycket nöjd med den. Man bör köra en RIP för att få riktigt bra svartvita utskrifter. Jag använder ImagePrint och det blir kanon, men innan dess provade jag Quadtone RIP på en Epson 2100 och fick också mycket bra resultat. Den klarar bara svartvitt men är också mycket billigare.

Att växla patron när man byter mellan matt och blankt papper är förstås inte optimalt, särskilt som det förbrukar en del bläck varje gång man byter. Jag håller mig därför oftast till matta papper, eller ser åtminstone till att skriva ut sjok av bilder med ett av bläcken innan jag byter.

Egentligen är det en prisfråga. Skriver man ut ofta och växlar mellan matt och blankt ofta kommer det så småningom att löna sig med en skrivare som inte kräver bläckbyte...
 
Något att tänka på med många skrivare är att när du går från matt till blankt, är att dom trycker ut ganska mycket bläck för att göra rent huvudet från blankt till matt. Har läst att epons 4000 serie kan det kosta så mycket som 500kr i bläck när man byter, detta även om det sitter en matt o en blank patron i skrivaren. Då huvudet bara har en port för det svarta.

Jag skälv kör med en Canon ipf5000 vilket jag tycker kör ut kanon bilder. Den har 12 bläckpatroner var av 4st är svarta/grå. Denna skrivare nyttjar inte något bläck när man byter mellan matt o blankt.

Här hittar du massa tester och dom har jag uppfattat som seriösa.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/
 
Gäller det A3 så är ju HP B9180 det tredje alternativet. Bra på både svartvitt och färg. Större patroner än Epson 2880. En del ägare verkar ha problem med driftsäkerheten. Läs den här jämförelsen mellan Canon, Epson och HP, visserligen med Epson 2400 istället för 2880. Photo-i har även separatrecensioner av de olika skrivarna.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/printers/Pigs/page_1.html
 
Ja det är ju en A3 skrivare vi pratar om först.
Hp skall jag kolla upp.

När du säger driftstörningar vad har du hört då??(Epson 2880)
 
Gäller det A3 så är ju HP B9180 det tredje alternativet. Bra på både svartvitt och färg. Större patroner än Epson 2880. En del ägare verkar ha problem med driftsäkerheten. Läs den här jämförelsen mellan Canon, Epson och HP, visserligen med Epson 2400 istället för 2880. Photo-i har även separatrecensioner av de olika skrivarna.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/printers/Pigs/page_1.html

Läste testen ovan och om du skall köra svart/vit så tror jag inte hp skrivaren är något. Dom skriver i svart/vita testen om hp skrivaren "However, the bronzing on the print is dreadful. Not acceptable in my opinion."
Detta även om hp skrivaren får väldigt bra betyg i svart/vit.
 
Läste testen ovan och om du skall köra svart/vit så tror jag inte hp skrivaren är något. Dom skriver i svart/vita testen om hp skrivaren "However, the bronzing on the print is dreadful. Not acceptable in my opinion."
Detta även om hp skrivaren får väldigt bra betyg i svart/vit.

Precis, inte bra. Problemet reduceras dock kraftigt om matta papper används. HP:s större bläckpatroner är en klar fördel om man ser till förbrukningskostnaden. Den kör ju något slags automatiskt underhåll av huvudena varje dygn också, förbrukar minimalt med bläck vad jag förstår. HP accepterar också kraftigare (tjockare) specialpapper än vad Epson gör.

Jag har under loppet av flera år återkommande jämfört A3-skrivare men aldrig kommit ända till köp. Länge lutade jag åt HP, men väger nu över mot Epson. Fast jag undrar om risken med Epson inte fortfarande är att huvudena bekar igen om den får stå någon månad overksam. Med allt mer omfattande rengöringscykler och bläckåtgång som följd.
 
Är det nån som vet vad det kostar ca per bild att skriva ut bilder??

Tack för tipset på länken om testet..!!! Nu är det väl bara att bestämma sig för vilken man skall ha.

Är det så att om man inte använder skrivare på ca 1,5mån torkar skiten då eller hur funkar det nu för tid.
 
Köper du en lite större skrivare så bli bläcket inte någon större kostnad. Utan det är pappret som kostar.
Jag har en canon ipf5000 och i loggen som skapas så går det åt ca 0,1-0,5ml för en A3 utskrift. Vet dok inte hur mycket man kan lite på denna siffra. Bläcket kostar ca 800kr för 130 ml 800/130=6,1 kr/ml så det blir 1-3kr för en A3.
Sedan kommer pappret till vilket kostar.
Jag gillar Ilford A3+ Galerie Gold FB Silk 310gr för svart vita bilder. Vilket kostar ca 50kr för en A3+
 
2880n är kanon till svartvitt, jag vet inte om det kan finnas bättre. Köper du till imageprint behöver du inte byta patroner mellan matt och blankt uatn kan köra phattblack istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.