Annons

Tips på bra safariresor i Afrika ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vilja säga att det är en omöjlighet att fotografera från fullpackad minibuss!! har försökt men alla skall till samma fönster samtidigt!! Inget att rekomendera. Jag kör helst egen bil, dock fördelen med arrangerad då de ofta har bra radio kommunikation för att fina djur mm.


Åkte i minibuss i Tsavo 2002 med ett annat par (vi var 4 totalt). Det funkade riktigt bra men det var mer tur än skicklighet att vi inte landade i en med 10 pers istället. Tsavo är helt platt så där går det ofta bra utan fyrdjulsdrift (i alla fall om det inte är alltför lerigt).

Tycker guiderna visat sig vara värda pengarna. De ser verkligen sånt som vi ofta missade själva. De vet var djuren finns och de snackar med sina kompisar. De gör ofta allt och lite till för att man ska bli nöjd. Guiderna/chaufförerna är dessutom ofta väldigt beroende av dricks, för en del får knappt betalt utav dem de kör för, utan lever i princip endast på dricksen. Inget snyggt system direkt men enligt uppgift tillämpar inte Andersson detta. De betalar sina guider även om det är kutym att lämna dricks enligt rekommendation ändå.

I en del fall är det vad jag förstår inte tillåtet att köra själv. Jag tror det gäller Ngorongoro i alla fall. Det kan vara en ordentlig prövning att ta sig upp och ner ur kratern på en del av dessa branta vägar när det regnar. Där funkar det bara med 4-hjulsdrift.
 
Åkte i minibuss i Tsavo 2002 med ett annat par (vi var 4 totalt). Det funkade riktigt bra men det var mer tur än skicklighet att vi inte landade i en med 10 pers istället. Tsavo är helt platt så där går det ofta bra utan fyrdjulsdrift (i alla fall om det inte är alltför lerigt).

Tycker guiderna visat sig vara värda pengarna. De ser verkligen sånt som vi ofta missade själva. De vet var djuren finns och de snackar med sina kompisar. De gör ofta allt och lite till för att man ska bli nöjd. Guiderna/chaufförerna är dessutom ofta väldigt beroende av dricks, för en del får knappt betalt utav dem de kör för, utan lever i princip endast på dricksen. Inget snyggt system direkt men enligt uppgift tillämpar inte Andersson detta. De betalar sina guider även om det är kutym att lämna dricks enligt rekommendation ändå.

I en del fall är det vad jag förstår inte tillåtet att köra själv. Jag tror det gäller Ngorongoro i alla fall. Det kan vara en ordentlig prövning att ta sig upp och ner ur kratern på en del av dessa branta vägar när det regnar. Där funkar det bara med 4-hjulsdrift.

Stämmer det du säger men restriktionen att man inte får köra själv gäler enbart någon eller möjligen 2 st. Annars är det kanon med egen Land Rover Defender!!

Om Ni önskar så kan Ni ta en titt på denna bok som jag producerade 2004. En fotografisk samling med härliga korta texter.

http://www.nevabooks.se/webshopBook...ght=3&ViewBookId=100411&CategoryId=24&CurrIx=
 
Möjligheten att köra i Afrikansk natur o skåda, fota djur o natur är nästan en omöjlighet idag, man får förlita sig på national parker. Alla parker har inte stängsel runt om, endast på 2 alt 3 sidor. Botswana är en juvel!

Du har säkert rätt. Jag åkte från Nairobi genom Kenya med tåg till gränsen av Uganda 1986. Redan då såg vi knappt en djurrumpa under hela den tågresan, om man undantar några apor och ett skärt hav av flamingos i Nakuru. Det är ändå 20 år sedan då det fanns fler djur än idag.

Sen tror man ju kanske att nationalparkerna är vigda enbart åt djuren men man kan ju se boskapsskötare med kor t.o.m. i Ngorongoro och de skrämmer ju ofta bort allt vilt i sin närhet.

Det är också så att det finns en del stora parker och parker som inte är så hårt belastade. Serengeti är enormt stort och i Tanzania finns också en annan jättestor park som heter Selous Game Reserve som väldigt få hittar till. Även Tarangire kan man nästan få ha sig själv. Allt är beroende på när man är där. Tsavo i Kenya är också enormt stort. Där är det verkligen ingen trängsel normalt. Man kan köra en hel dag och bara möta enstaka bilar. Så nog kan den som vill fortfarande få sitt lystmäte av ganska orörd natur. I Queen Elisabeth Park i Uganda är det nog ingen större trängsel heller ens så här 20 år senare, om man utesluter de 30.000 flodhästar som ligger på varandra i Kazinga-kanalen. Alla som åker till Uganda verkar ju bara ha gorillor i huvudet.
Men om nästan alla prompt ska till lilla Masai Mara i Kenya när de ska på safari, så är det ju inte konstigt om det blir både trångt och olidligt dammigt.
 
Senast ändrad:
Ursäkta att jag inte har svarat innan, har varit lite mycket på jobbet...

Jag bugar och tackar enormt för alla tips och råd, dels här i tråden samt via mail (jag kommer svara på mailen så fort jag kommer åt).

Som det är nu så står det mellan 8 dagar i Kenya med Trackers.se eller 9 dagar med Albatross-Travel i norra Sydafrika. Avresa sker troligtvis runt september 2009.
Det är en ganska stor prisskillnad (27 mot 20) så nu håller vi på att kika på vad vi får i de olika paketen så vi vet om det är värt att betala de extra tusenlapparna...

Jag hade tänkt att ta med mig nedanstående fotopaket...

Nikon D700 samt Nikon AF-S 14-24/f2.8, Nikon AF-S 50/f1.4, Nikon AF-S 70-200/f2.8VR
Nikon D300 samt AF-S 300/f2.8, AF-S 500/f4VR
(samt TC-14E-II, TC-17E-II, TC-20E-II)

Lagringen sker på ett antal 8GB Sandisk Extreme IV och backup sker via en Asus Netbook till externa 320GB diskar.

Hur är det med ström på sådana här resor ? Är det tillförlitlig ström på de olika lodgerna eller skall man vara glad om man har ström ett par minuter om dygnet ?
 
tjuva tråden för egen resa.

vad intressant. här har man letat tipps på reseforum och så verkar det som att alla på fotosidan reser på safari regelbundet.

Jag och en kompis flyger till Kenya i mars för vidare transport till Tanzania. vår plan är ett par nätter i tält och ett par på lodge. vi planerar att boka med ett lokalt företag, endera via mail eller på plats där nere. det verkar bli nästan halva priset om man gör så. dock vill de ha betalt i förskott och det vill inte vi. möjligtvis handpenning på 10- 15 %.

Parkerna vi planerar att besöka är Ngorongoro och serengete. sedan lite sol och bad på Zansibar och sist mombasakusten.

Kameran somm skall med om den kommit är eos 5d markII, ef 100-400L is, ef 24-105 4L. Batterigrepp. 16 gb minne.

Alla tipps slukas med hull och hår. (nåde den som ljuger).
 
Kr egen 4wd

Kör egen bil eller hyr bil med guide i det landet du hamnar i!
Jag var nere förra vintern i Mali och fota elefanter, ja tro det eller ej det finns elefanter alldeles in till sahara.

Jag hitta den här http://www.4x4overland.se/ resa till Ghana.

Men det hele beror ju på vad du vill fota för något...


// Lycka till // Jon
 
Resa och foto

Det finns en riktigt bra och kunnig resebyrå som heter Annelie Utter resor och hon är dessutom fototgraf och väldigt kunnig. Resebyrån är även miljöcetifierad. Slå Annelie en signal så får du säkert hjälp med det du behöver

Lycka till och trvlig resa!

Bj
 
Nu har vi kommit hem från en fantastisk safari. några bilder finns på min sida.
Vi bodde 2 nätter i tält i serengete sedan 1 natt på seronera wildlife lodge och till sist 1 natt på ngorongoro wildlife lodge. Alla boenden var bra.
Ngorongoro har en spektakulär vy.
Tält är lite mer safari och en fantastisk upplevelse. vi (som de flesta andra som var där) hade egen kock som är riktigt bra.
Även seronera wildlife lodge var mycket bra.

Firman vi anlitade var bobby tours. Ägarna till många av guideföretagena är ganska gnidna så även denna. lodgerna var ej betald när vi kom fast vi betalt hälften i förskott. Dock var guiden helt suverän och ordnade till allt och vi var nöjda. Vår guide hade något fel på ögonen. Ingen kan se en leopard 300 m in i skogen sovandes i ett träd samtidigt som man kör bil men det gjorde han ändå. Han hittade även noshörningar på över 1 km avstånd från balkongen på ngorongoro lodge. (i och för sig med kikare) det blev kö från alla andra gäster som undrade vad vi tittade på. the last of the Big five svarade han då kaxigt.

Att köra själv är möjligt. Det var flera som vi träffade som gorde det men de såg bara en bråkdel av de djur som vi såg. (optimalt äventyr kontra mycket djur och bra information med en guide)

En hög dollarkurs och finanskris är possitivt för allt utom plånboken. Om någon bil från de större firmorna hittar en leopard eller en noshörning så ser man snart dammolnen av inkommande bilar och folksamlingen är ett faktum. I ngorongoro kan det tydligen vara riktigt trångt ibland. vi hade dock finanskrisen på vår sida och det var riktigt drägligt. Det samma gäller visst massai mara i kenya enligt hörsägen.

Viktigast att inte snåla på är fordonet. se till att vara få i bilen. Att sitta i mitten i ett baksäte måste vara pest. öppningsbart tak är också riktigt bra.

Hoppas att man kommer iväg någon gång till. Kanske Botsvana som tydligen skall vara riktigt bra.
 
Stene i på rundresa

Tjaa!

Jag fick nys på ett svenskt safaribolag i Arusha som heter Dahl Safari i Tanzania, Afrika. En av killarna som driver bolaget heter Stephen och han har tidigare bott i Sverige. De har svensk guidning och schyssta priser. Lycka till där ute och se upp för kissarna på savannen!
 
Tanzania

Alla som är fotointresserade borde göra sina safariresor till Serengeti och Ngorongorokratern i Tanzania. I kratern finns det inga skrymande träd och djuren är vana vid människor då det går masajer nere i kratern med sina kor. Man kommer jätte nära djuren och får många toppenbilder. Det finns ungefär 100 lejon nere i dette fotoparadis. Jag åkte med Dahlsafaris och de gjorde att min resa blev oförglömlig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.