ANNONS
Annons

Tips på bra safariresor i Afrika ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wreckdiver

Aktiv medlem
Jag och ett par kamrater har tänkt att åka på safari i Afrika till hösten 2009, och nu letar vi efter någon bra resebyrå att åka med.

Vi är ute efter att se så mycket djur och natur som möjligt, vi är inte intresserade av att sitta vid en pool och sippa G&T utan vi vill vara uppe med tuppen och plåta lejon, noshörningar, elefanter, geparder, flamingos, strutsar, zebror, gnuer, krokodiler och allt annat som Afrika kan erbjuda.

Boende i tält är inte främmande, dock så kanske det är lite tråkigt att göra det varje natt, men som sagt, betalar vi en massa pengar för resan så vill vi ha så mycket upplevelser som möjligt.

Vi är INTE intresserade av att sitta i en trång liten minibuss på en asfalterad väg (så som vi har fått höra att det kan vara i Krügerparken i SydAfrika) utan vi vill gärna åka ut "i bushen" i ett par öppna jeepar eller liknande.

Kamerautrustningen är redan fixad, det blir ett par kamerahus, ett myller av olika gluggar och tillbehör, nu är det "bara" resten att ta hand om.

Vilket land kan ni rekomendera ? Många säger Sydafrika medan andra säger Kenya, men vad tycker NI ?

Så, har ni några bra tips vart vi kan vända oss för att få en hygglig resa till ett hyggligt pris (maxpris per person ca 25k) samt tips på utrustning som vi inte får glömma att ta med oss samt även allmäna tips mottages tacksamt !
 
Hej

Våren 2008 åkte jag runt i Sydafrika på en resa innefattande både lyxlodger och safaris och seriösa besök i "townships". Arrangör var Livingstone safaris. Ägaren är en kvinna från Sverige, Sussi Galley, som har drivit resebyrå, först i Zimbabwe och sedan i Sydafrika i många år. Gå in på www.livsaf.com. Du kan få ett skräddarsytt arrangemang exakt efter Dina önskningar. Det blir också billigare än om Du bokar allting själv.
mvh//peter
 
Liten rättelse. Som jag skrev ovan. Det blev billigare att låta resebyrån, i alla fall den jag anlitade, sköta bokningarna. Dessutom mycket bekvämt att åka runt med en bunt vouchers i fickan och veta att allting klaffar.
mvh//peter
 
Hej,

jag kan rekommendera CC Africa (www.ccafrica.com). Vi bokade lodge direkt av CC Africa. Vänner till oss hade rekommenderat ett litet reservat som heter Madikwe som ligger intill gränsen mot Botswana. CC Africa har också ett antal andra lodger spridda i Afrika om man vill åka till något annat reservat.

Hälsningar/
Åke
 
Finns inget bättre (o dyrare, tyvärr) än Botswana. Värt varenda Pula.

Simon Paul och Joyce Bestelink på Maun Rest Camp ordnar LandCruiser+tält-safaris i Okavango, Moremi, Savuti, Chobe och Kalahari.

Bättre och mera avspända safaris finns inte, jag har känt Simon o Joyce (båda i sextioårsåldern) i minst tio år och varit på safari med dem tre fyra gånger.

De är båda professionella (dvs certifierade) guider och är vana vid fotografers krav på tillvaron, typ nattlig laddström till kamera och laptop.

Vi har varit allt mellan tre och sex pers i Cruisern.

Simon och Joyce personligen kör, guidar, lagar käk, håller ölen kall och ser till att man inte hamnar i näringskedjan.

[email protected]

Webbsajt finns inte.

Man flyger via Johannesburg (eller Vic Falls eller Gaborone) till Maun, "The safari capital of Southern Africa".
Air Botswanas biljetter (för sträckan Jo-burg - Maun) är ett kapitel för sig. De har tidigare inte kunnit köpas från Sverige, jag har därför låtit Joyce köpa lokalt och sen skickat dem med DHL till Sverige. Jag vet inte hur det funkar just nu, för ett år sen var det tal om att Air Botswana skulle privatiseras och då att även biljetthanteringen skulle moderniseras?!
 

Bilagor

  • 2007_09_21_d2x-0006_2.jpg
    2007_09_21_d2x-0006_2.jpg
    74.3 KB · Visningar: 4,393
Bo har helt rätt i att Botswana är bäst. Och det allra trevligaste sättet att resa i Moremi och Chobe är förstås om man kör egen bil. Men det kräver en hel del erfarenhet och logistik.

Ett enkelt och billigt alterantiv är att flyga till Johannesburg, hyra bil och köra till Krugerparken. Att resa runt där är enkelt, helt ofarligt och extremt givande. Visst kan det bli lite många bilar på samma ställe ibland, men inte alls så illa som Robert tycks ha fått höra. Det handlar mest om att undvika vissa delar.

För övrigt är det ju bra att kamerautrustningen redan är "fixad" -- men glöm inte kikare. Det är bra mycket viktigare för en safari.
 
Kloka ord om att boka rätt safari

Lite OT men ändå läs- och tänkvärt: Tips on booking your African Safari från Garth Thompson Safaris.

Garth (en av Afrikas bästa guider) leder bl a kanotsafaris i Mana Pools i Zimbabve. Garth berättade om alla elefanterna i parken och jag undrade naturligtvis hur elefanterna reagerar på kanoten och hur nära man kommer. "Tja, jäkligt nära, ibland hänger snabeln ner i kanoten" :)
 
Södra Afrika

Kolla in www.jksafaris.com

Rekomenderar resande i första hand i Botswana, Namibia för en genuin safariupplevelse. Sydafrika väldigt exploaterat, östafrika, mycket tursiter men fantastiska nat. parker, mycket djur på liten yta, dock väldigt dyrt.

Om det blir Kenya kan ni möjligen komplettera safarin med några dagar på kustön Lamu i Kenya, genuint!
 
Kolla oxå med företaget Drifters, som gör äventyrssafaris i öppen jeep, mycket trevligt koncept, dock tältsafari!! Jag tyckte det var kanon då jag var "grön" i Afrikaresandets värld. Då klarar Ni dessutom ekonomin och får mycket för pengarna.
 
Lite OT igen: filmclip för den som funderar på "self drive"

Här blev det några svettiga minuter när ett IMAX-filmteam i Tsavo (Kenya) filmade elefanter.

Ni har säkert sett sekvensen tidigare på Discovery Channel.

Det är inte alldeles ovanligt med lejon och elefanter nattetid i Botswanas tältläger. Tillsammans med erfarna guider blir närkontakterna pulshöjande/spännande i stället för skräckupplevelser.
 
Skippa lodgen och få en komplett Afrikaupplevelse

...dock tältsafari!! ....

Har man en gång gjort en safari i tält vill man aldrig tillbaka till instängdheten i en lodge!

På lodgen missar man helt den spännande afrikanska natten med stjärnor, stillhet, mystiska ljud och med skuggorna som rör sig.

På en klassisk safari i tält sover man på en tältsäng med madrass, lakan, filt och kudde. Lika bekvämt som på lodgen eller i sängen hemma.
 
Har man en gång gjort en safari i tält vill man aldrig tillbaka till instängdheten i en lodge!

På lodgen missar man helt den spännande afrikanska natten med stjärnor, stillhet, mystiska ljud och med skuggorna som rör sig.

På en klassisk safari i tält sover man på en tältsäng med madrass, lakan, filt och kudde. Lika bekvämt som på lodgen eller i sängen hemma.

Håller fullständigt med Bo!! Det passar inte mig att ligga på lodge, men visst var det ett av önskemålen från frågeställaren att det kanske inte skulle vara bara tält??? Jag färdades själv genom hela Afrika i egen jeep med tält under 19 månader, en upplevelse som var fantastisk!! Botswana o Namibia bäst naturupplevelse!
 
.......På en klassisk safari i tält sover man på en tältsäng med madrass, lakan, filt och kudde. Lika bekvämt som på lodgen eller i sängen hemma.

Håller med, här kommer några tältbilder, alltid lika spännande att titta ut på morgonen och se om det var några djur i närheten. Enligt guiden hade det inträffat ett par gånger att lejonen hade legat på verandan på morgonen. Därför fick vi alltid beväpnad eskort till och från huvudbyggnaden.
 

Bilagor

  • Africa_2006_min (272).jpg
    Africa_2006_min (272).jpg
    17.6 KB · Visningar: 4,267
  • Africa_2006_min (283).jpg
    Africa_2006_min (283).jpg
    16.5 KB · Visningar: 4,271
Har man en gång gjort en safari i tält vill man aldrig tillbaka till instängdheten i en lodge!

På lodgen missar man helt den spännande afrikanska natten med stjärnor, stillhet, mystiska ljud och med skuggorna som rör sig.

På en klassisk safari i tält sover man på en tältsäng med madrass, lakan, filt och kudde. Lika bekvämt som på lodgen eller i sängen hemma.

Det är skillnad på tält och tält. Det finns tält med en otrolig komfort och det finns betydligt enklare varianter. Tält ger absolut häftigaste upplevelsen men en del lodger är så otroligt häftiga. De som ligger på kanten av Ngorongoro-kratern har ju en vy som bara är makalös. Jag tycker inte nödvändigtvis att man ska ligga i tält hela tiden, då tror jag också man riskerar att missa en del. En del lodger jag besökt skulle jag verkligen inte vilja ha ogjorda.

Jag vaknade en morgon av att jag trodde det var min fru som snarkade men det var bara en fridfullt betande flodhäst någon meter från tältduken.

Bästa safarin jag varit på var i särklass den vi gjorde för några år sedan med Anderssons African Adventure. Egen Toyota Landcruiser på 3 man. Det var perfekt. Måste man spara pengar så får man inte sällan vad man betalar för och de packar ofta sina minibussar ganska fulla. Att ägna sig åt fotografering under sådana villkor kan nog vara en prövning.
 
Det är skillnad på tält och tält. Det finns tält med en otrolig komfort och det finns betydligt enklare varianter. Tält ger absolut häftigaste upplevelsen men en del lodger är så otroligt häftiga. De som ligger på kanten av Ngorongoro-kratern har ju en vy som bara är makalös. Jag tycker inte nödvändigtvis att man ska ligga i tält hela tiden, då tror jag också man riskerar att missa en del. En del lodger jag besökt skulle jag verkligen inte vilja ha ogjorda.

Jag vaknade en morgon av att jag trodde det var min fru som snarkade men det var bara en fridfullt betande flodhäst någon meter från tältduken.

Bästa safarin jag varit på var i särklass den vi gjorde för några år sedan med Anderssons African Adventure. Egen Toyota Landcruiser på 3 man. Det var perfekt. Måste man spara pengar så får man inte sällan vad man betalar för och de packar ofta sina minibussar ganska fulla. Att ägna sig åt fotografering under sådana villkor kan nog vara en prövning.

Skulle vilja säga att det är en omöjlighet att fotografera från fullpackad minibuss!! har försökt men alla skall till samma fönster samtidigt!! Inget att rekomendera. Jag kör helst egen bil, dock fördelen med arrangerad då de ofta har bra radio kommunikation för att fina djur mm.
 
Om man diskuterar vilket sätt som är bäst ska man fundera på vad syftet är. Om det viktigaste är att få bra bilder tror jag säkert det bästa är att åka med professionella arrangörer som, precis som Jonas skriver, har flera fordon som kommunicerar med varandra.

Är man ute efter största upplevelsen skulle jag personligen välja att köra själv.

Helst, förstås, på platser där det är möjligt att tälta i ohägnat område.
 
Om man diskuterar vilket sätt som är bäst ska man fundera på vad syftet är. Om det viktigaste är att få bra bilder tror jag säkert det bästa är att åka med professionella arrangörer som, precis som Jonas skriver, har flera fordon som kommunicerar med varandra.

Är man ute efter största upplevelsen skulle jag personligen välja att köra själv.

Helst, förstås, på platser där det är möjligt att tälta i ohägnat område.

Möjligheten att köra i Afrikansk natur o skåda, fota djur o natur är nästan en omöjlighet idag, man får förlita sig på national parker. Alla parker har inte stängsel runt om, endast på 2 alt 3 sidor. Botswana är en juvel!
 
Jag menar givetvis nationalparker och naturreservat. Visst finns det en del andra intressanta områden (t ex i Botswana) men de är inte så många och i allmänhet väl otillgängliga.

När jag skriver om att tälta på ohägnat område menar jag att själva campen inte är inhägnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.