Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

memnock

Medlem
Hejsan!

Har precis börjat intressera mig för foto och skulle nu vilja köpa mig en ny kamera med lite mer avancerade egenskaper.

Nån som har nåt tips på en bra nybörjarkamera som inte är allt för dyr men ändå inte nå billig halvdålig kamera?

Ha det!
 
System / kompakt?

Sedan skadar det inte att du letar igenom forumen själv.
Det finns säkert en sådan här fråga per dag.
 
Sen är ju frågan vad "inte allt för dyr" innebär åxå. :)

Edit:
Systemkamera som inte är allt för dyr är ju Nikon D70 eller Canon 350D, eller om man vill köpa begagnat Canon D60/10D/300D.
 
Då är nästa steg att du måste välja system.

Canon ligger längst fram idag, lägst brus. Vettig beg. marknad men med många användare.

Nikon Ngt färre användare. En del konverterar till Canon digitalt och det borgar för en ypperlig beg. marknad.

KM har bildstabiliserare i huset, liten beg. marknad.

Pentax, jag vet inte så mycket. istD kom egentligen för sent. Den framtida beg. marknaden kommer att vara liten.

Med beg. marknad syftar jag inte på kamerahus utan på resten av systemet.
Lycka till!
 
Jag är nybörjare och hade en minolta z1 innan. För 3 veckor sedan skaffade jag mig en bättre begagnad canon eos 300d och är otroligt nöjd. Ett tips om du vill börja fotta på alvar är att hålla dig ifrån alla kompakt och halvkompakt kameror (som typ z1:an a1;an osv) och skaffa dig en slr kamera. Möjligheterna med en sådan är nästan obegränsade och man kan bygga ut dem hur mycket man vill nästan till motsats från kompakterna. Sen måste jag faktiskt erkänna att det är lättare att ta bra bilder som man blir nöjd med en slr även om man måste kunna en del om kameran. Så mitt tips från mig som kommer från kompaktvärlden till dig är att köp dig en begagnad 300d eller d70. Jag gav 5000:- för min 300d inklusive en massa tillbehör.

/Fredrik
 
memnock skrev:

Cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ5s

Tittade på den kameran härom dan, och det är ungefär i en prisklassen jag vill stanna.

Vad tror du om den? Vill inte lägga ut allt för mycket pengar då jag bara är nybörjare.

FZ5 är en bra kamera, en av de bästa i sin klass IMO, men det är ingen systemkamera och kan inte heller mäta sig med systemkamerorna, även om optiken är bra och ljusstark. Bildstabiliseringen är inte fel heller såklart.
 
Glawe skrev:
Jag är nybörjare och hade en minolta z1 innan. För 3 veckor sedan skaffade jag mig en bättre begagnad canon eos 300d och är otroligt nöjd. Ett tips om du vill börja fotta på alvar är att hålla dig ifrån alla kompakt och halvkompakt kameror (som typ z1:an a1;an osv) och skaffa dig en slr kamera. Möjligheterna med en sådan är nästan obegränsade och man kan bygga ut dem hur mycket man vill nästan till motsats från kompakterna. Sen måste jag faktiskt erkänna att det är lättare att ta bra bilder som man blir nöjd med en slr även om man måste kunna en del om kameran. Så mitt tips från mig som kommer från kompaktvärlden till dig är att köp dig en begagnad 300d eller d70. Jag gav 5000:- för min 300d inklusive en massa tillbehör.

/Fredrik

Ok låter bra. En systemkamera är egentligen när allt kommer omkring inget måste för mig. Jag är bara ute efter en bra kamera som man kan ta bra bilder med. Inte ute efter någon "monster-kamera".

Så jag tycker den kamerna verkar passa mig ypperligt. För om jag skulle köpa mig en systemkamera skulle jag behöva gå upp några tusenlappar eller?
 
Jag resonerade precis som dig när jag köpte min z1. Men efter ett tag märkte jag att mina krav växte, tyvärr gjorde inte min kamera det lika bra. Till z1:an fanns det en vidvinkel konvertor som jag sprang och köpte. Tyvärr fick jag lite problem med vinjetering på de bilderna och jag blev aldrig riktigt nöjd. När jag köpte min z1:a kostade den 4000:-, vidvinkel konvertorn en tusing och sen köpte jag en blixt till den för 1500:-. Nu i efterhand ångrar jag nästan att jag införskaffade den istället för en systemkamera. Min 300d betalade jag visserligen 5000:- och den var begagnad (bättre begagnad bör tillägas ;) )
Möjligheterna att byta optik, fler funktioner samt den bättre bildkvalitén anser jag vara värt de extra pengarna som jag lade på min 300d. Sen tillkommer en sak som sällan nämns, det är känslan. En kompakt kamera säger klick när du titar i displayn. En slr kamera känner du ut i fingrarna när den jobbar. Man vrider men vänster handen för att zooma och ibland kör du men manuel focus och får verkligen kämpa för att få exakt det resultat du är ute efter. Men oavsett, innan du bestämmer dig för vilken sort du vill skaffa dig. Gå in i närmaste fotobutik. Be om att få känna på te.x en 350d (300d är något större i storlek bara, annars är dom identiska när det gäller känslan) eller en D70 och knäpp av ett par bilder. Så förstår du vad jag menar ;=)

Jag vill såklart inte övertala dig till något, men jag tror du kommer att ha mer glädje av en slr kamera än en kompakt.
 
Man kan ju få en Canon D30 eller D60 för runt 3000kr och upp, men det är utan objektiv, så man får ju lägga till iaf minst ett par tusenlappar för objektiv åxå.
300D kan man nog hitta rätt lätt för 5-6kkr med kitopbjektiv och lite tillbehör. Men man får ju inte lika stort brännviddsomfång, lika bra makromöjligheter eller bildstabilisering då. Däremot är en systemkamera oftast mer snabbjobbad, har snabbare och säkrare autofokus och har lägre brus tex. Den går ju att bygga ut mer.
En stor skillnad är åxå att man får mycket mer kontroll över skärpedjupet på en systemkamera. Man har möjlighet till betydligt kortare skärpedjup.

Så de har ju sina fördelar båda två. Största nackdelen med systemkameran är ju att det blir dyrare totalt sett och att det blir mer utrustning att släpa på.
 
En annan sak är ju åxå sökaren, som ju ger en helt annat känsla för bilden med en SLR.

Glawe skrev:
En slr kamera känner du ut i fingrarna när den jobbar.

Rent praktiskt är ju det en nackdel egentligen. Spegeln skapar vibrationer och man behöver stabilare stativ och/eller spegeluppfällning med långa brännvidder för att den inte ska orsaka oskärpa.
 
Fast är det inte ett av de mindre problemen man behöver oroa sig för som nybörjare ? ;)

Sen finns det ju rysshacket till 300d'n som fixar spegeln (som jag har uppfattat det iallafall) Och 350:an har det väl som standard ?
 
Det kan vara bra att vara medveten om det även som nybörjare, fast jag ville mest bara påpeka att allt inte är guld och gröna skogar med systemkameror. :)

Jodå, 300D har spegeluppfällning med rysshacket och 350D har det som standard.
 
Oj mycket på en gång nu.

Förstår mycket väl att det kan vara mer ekonomiskt att köpa en slr kamera, men för tillfället måste jag spara på pengarna då jag snart börjar på högskola, och då har pengar en tendens att INTE växa.

Så jag tror ändå det får bli nåt åt det hållet.

Men tack så mycket för alla tips!
 
En systemkamera är inte på något vis i världen något särskilt ekonomiskt inköp. Man kommer snart att vilja ha objektiv, stativ, blixtar, fler objektiv, filter och telekonverter och ett par objektiv till och... :)

Jag tycker dock det kan vara värt att ta en koll på Konica Minolta A1 åxå, om du vill ha en "alltiett"-kamera. Kanske en begagnad om du vill komma ner lite mer i pris. (Kostar typ 5k5kr ny.)

FZ5 är dock bra så är du sugen på den så... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.