ANNONS
Annons

Tips på bra nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftero du nämnde FZ5 får jag väl hoppa in och påpeka att jag är mycket nöjd med min. En av anledningarna att det blev just den var storleken och vikten, det kan också vara värt att tänka på. En kamera som känns för klumpig för att ta med blir det inga bilde med.

Jag är också medveten att den inte är lika kapabel som en SLR, men det var en avvägning jag gjorde - stor, tung & dyr som kan allt eller mindre, lättare & billigare som kan väldigt mycket.

Ja, någonstans måste man ju börja... Kanske nya Pentax *ist DL kan vara något? Släpps "mitten av sommaren" enligt Pentax Scand och kommer ligga som en av de billigaste digitala systemkamerorna på marknaden (kanske t o m den billigaste). Kompaibel med objektiv från 60-talet och framåt, inga svårigheter att hitta dem (men kanske inget man letar efter som nybörjare för de är helt manuella).Har automatiska lägen såväl som manuella, vettigt specifierad trots att det är en instegsmodell. Är mer avancerad än många instegsmodeller för film systemkameror (den har en del "växtutrymme" alltså). Troligen liknande bildkvalitet som "storebror" *ist DS, vilket innebär lägsta brusnivån i klassen (enligt tyska ColorFoto) vid höga ISO värden (klara, rena, detaljrika bilder även i svagt ljus).

Men sen är det ju viktigt att kameran känns bra att hålla i och bara du kan avgöra vad som känns bäst för dig.

Hälsningar
/* Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar