Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

CarolineW

Ny medlem
Hejsan,

Jag skulle behöva bra tips på en kompaktkamera till ett bra pris, tyvärr är budgeten väldigt smal så kanske runt 2000 max 3000 kr. Jag har kollat in några kameror och tror att jag har fastnat för Sony eller Casio, har dock inte fastnat för nån specifik modell men är det nåt att rekommendera? Med erfarenhet av att min skärm på nuvarande kameran har spruckit men själva kameran fortfarande fungerar så vill jag gärna ha en ny med optiskt sökare men vilket egentligen inte är ett måste.
Egentligen har väl inte utseendet någon större betydelse, huvudsaken är att bilderna blir Bra, skarpa och fina färger, men jag har till exempel sett Canons Digital IXUS 100 IS som jag tycker känns och ser både plastig och billig ut.

Kortfattat vad jag söker:
- Kamera som kan ta bra bilder på både festen och ute i naturen.
- Gärna optisk sökare
- Min 3x zoom men helst 4 eller 5.
- Jag bryr mig inte speciellt mycket i bra kvalitet på video.

Jag har alltså inte världens största krav på kameran men kanske det finns några bra rekommendationer i alla fall?

Ser tacksamt fram emot svar och lite hjälp på traven.

Caroline
 
Jag börjar med att ställa några frågor till.

Hur liten vill du att kameran ska vara? (som ixusen?)
Skulle vara intressant och veta ungefär storleken, modell..

För en lite störra kamera ger lite bättre bilder, oftast mer zoom också (de är mitt sätt att se det iaf).

Jag hade en canon ixus 850 som jag var grymt nöjd med. Men sedan bytte jag till en systemkamera, så nu är man mera kräsen ;P
Så jag har inte nån större erfarenhet.
Men kläm gärna och känn...

Stryktåliga kameror har ofta objektivet i "hörnet" på kameran.

Medan de andra har i mitten på kameran (som ex ixusen)
Jag tror du får finare och renare bilder med en sån, men ska den inte vara lika känslig kan den andra vara ett alternativ då objektivet inte sticker ut nått.

Vad har du haft för kamera innan?

Jag tror mer på sony än casio, men de är mer än känsla än erfarenhet... så säger nån nått annat. =)

Jaja, lycka till =D
 
Om du tycker att IXUS 100IS känns plastig kommer du nog inte hitta så mycket i prisklassen du tänkt som inte känns plastigt. Jag tycker IXUS 100IS känns helt okej vad gäller byggkvalitet osv.

Hur som helst. I prisklassen du tänkt kan Canon SX120IS eller A2100 vara vettiga. SX120IS har mycket zoom och manuella inställningar medan A2100 har lite bättre bildkvalitet men inga möjligheter till manuella exponeringsinställningar.
Panasonic TZ-6 kan åxå vara ett alternativ.

Alla dessa är hyfsat kompakta, men inte lika kompakta som en IXUS.
 
Jag börjar med att ställa några frågor till.

Hur liten vill du att kameran ska vara? (som ixusen?)
Skulle vara intressant och veta ungefär storleken, modell..

För en lite störra kamera ger lite bättre bilder, oftast mer zoom också (de är mitt sätt att se det iaf).

Jag hade en canon ixus 850 som jag var grymt nöjd med. Men sedan bytte jag till en systemkamera, så nu är man mera kräsen ;P
Så jag har inte nån större erfarenhet.
Men kläm gärna och känn...

Stryktåliga kameror har ofta objektivet i "hörnet" på kameran.

Medan de andra har i mitten på kameran (som ex ixusen)
Jag tror du får finare och renare bilder med en sån, men ska den inte vara lika känslig kan den andra vara ett alternativ då objektivet inte sticker ut nått.

Vad har du haft för kamera innan?

Jag tror mer på sony än casio, men de är mer än känsla än erfarenhet... så säger nån nått annat. =)

Jaja, lycka till =D

Jag är inte ute efter den allra minsta kameran på marknaden om man säger så, så den får faktiskt gärna vara lite större och ha mer zoom men att den ska vara enkel att bära med sig i alla lägen, både med och utan handväska.

Just nu har jag en Nikon S500 som jag tycker har tagit väldigt bra bilder i bra ljus men som också har varit väldigt svår att få bra bilder med när ljuset har svikit.
 
Om du tycker att IXUS 100IS känns plastig kommer du nog inte hitta så mycket i prisklassen du tänkt som inte känns plastigt. Jag tycker IXUS 100IS känns helt okej vad gäller byggkvalitet osv.

Hur som helst. I prisklassen du tänkt kan Canon SX120IS eller A2100 vara vettiga. SX120IS har mycket zoom och manuella inställningar medan A2100 har lite bättre bildkvalitet men inga möjligheter till manuella exponeringsinställningar.
Panasonic TZ-6 kan åxå vara ett alternativ.

Alla dessa är hyfsat kompakta, men inte lika kompakta som en IXUS.

Jag har kollat upp de Canon SX120IS och A2100, jag gillar faktiskt de båda skarpt speciellt med tanke på zoomen och också övriga kamerabiten :) Det enda som jag tycker känns väldigt jobbigt med de båda tror jag att det var, med säkerhet SX120IS i alla fall är att det krävs vanliga AA batterier. I och för sig kanske det inte är världens största nackdel men har du någon aning om batterilängden? Självklart beror det antagligen på vilka batterier man använder men med ett par bra uppladdningsbara?
 
Hittar inga siffror på just dessa, men SX100IS tar 400 bilder på 2xAA på 2500mAh.
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sx100-review/

Jag skulle inte tro att SX120IS är sämre och min gissning är att A2100IS ligger nånstans där i krokarna åxå.

Det blir ju en merkostnad då man måste köpa batterier och laddare till kameran, men det är ju inte bara en nackdel. Det är ju ganska billiga batterier. För 150kr får man två uppsättningar av den nya typen av NiMH-batterier med låg självurladdning. Att jämföra med flera hundra för en uppsättning med specialbatteri.
MAn kan ju åxå skaffa "nödbatterier" i nästan vilken korvkiosk som helst. ;-)
Har man nära till IKEA får man en laddare med separata laddningskanaler (ganska ovanligt på laddare i den prisklassen) och 4xAA samt 2xAAA för 179kr.
 
Ok, då tror jag du skulle gilla lite större kamera..

Jag tycker bägge dom där kamerorna verkar bra. Men jag gillar canons kompakta, har inte testat dom där dock.

Men jag skulle ha kollat exempelvis www.cyberphoto.se dom brukar skriva lite om kameror dom har inne.

Verkar som att bägge har AA batterier, men kör du laddningsbara tror jag du får ut mycket av det ändå. Kanske tappar lite i vikt och hur många bilder du kan ta, men de är nog ändå inte fy skam.

Det enda minuset jag såg med min förra canonkamera (vet inte hur andra har haft det) Var att batteri varningen som säger att man börjar få dåligt batteri, kom väldigt sent. Så man kanske kunde ta 3-4 bilder till, sedan var de färdigt.

Tyvärr kan de vara svårt att få till bra bilder i svagt ljus med små kameror, även med de större kan de bli konstigt.
Men jag skulle gissa på att dessa "lite" större klarar svagt ljus lite bättre än de absolut minsta kamerorna.

Tänk på att priset höjs lite till iochmed att du vill ha minneskort med... en tanke bara..
 
Olympus µII zoom tar bra bilder, rimligt ljusstarkt objektiv för att vara liten zoom. Fast egentligen går det minst lika bra med versionen utan zoom, man hinner oftast gå fram till motivet på tiden det tar för en zoom att fällas ut.
 
Olympus µII zoom tar bra bilder, rimligt ljusstarkt objektiv för att vara liten zoom. Fast egentligen går det minst lika bra med versionen utan zoom, man hinner oftast gå fram till motivet på tiden det tar för en zoom att fällas ut.

Tror knappast Caroline var ute efter förslag om många år gamla kameror för film... Om du läser ser du att hon skriver om moderna digitalkameror...
 
Jag har en fuji finepix F100fd som jag är toknöjd med. den uppfyller alla dina krav förutom optisk sökare, och är en riktigt bra kamera jämfört med vad den kostar och dess storlek.

i somras släppte fuji efterföljaren till den, nu heter den finepix F200EXR. den ska tydligen ha lite olika funktioner som jag inte vet om de är värda prisskillnaden, och tyvärr en sämre ergonomi enligt mig ("snurrhjulet" från F100 har försvunnit, tyvärr!)

Jag kan varmt rekommendera F100fd. personligen har jag använt den ganska hårt, vilket hittills (1½ års tid) bara resulterat i ett konstigt ljud från zoomen. inte en repa, aldrig svikit.

F100fd på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285988

F200EXR på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395637
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.