Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra diaprojektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tänkte införskaffa mig en "ny" (läs begagnad) diaprojektor. Har hittills använt en gammal Kodak Carousel som har fungerat helt okej. Tror bara den heter Carousel S faktiskt. Men eftersom det generellt sätt verkar vara låga priser på analoga projektorer nu känns det som om det skulle vara läge för något bättre. Jag ska bara ha den för privat bruk utan några större publikskaror.

Carouselen jag har låter en hel del, annars gillar jag den här typen av projektor. En relativt tystgående modell vore alltså en fördel. Vad får man i dag för låt säga..1000-1500 kr?
 
Kodaks projektorer tillhör absolut de bästa. Åtminstone mekaniskt. Men vad har du för optik på din? Finns bättre och sämre gluggar till dem. Magasinen till den är dyra och tar också stor plats..

En beg Leitz eller Leica som de nyare heter är mitt råd. Men se till att det är Colorplan-optik. Finns även sk CF-optik som är speciellt gjord för dian monterade utan glas. Har själv en Zeiss. Den kan också rekomenderas, bra både mekaniskt och optiskt.
 
Juvelen i kronan! Carl Zeiss P-Sonnar T* 2,5 90mm. Optiken som ingen kunnat överträffa. Kostar en del men oöverträffad optisk vad gäller allt enligt tester i tyska fotoskrifter. Vet inte om den tillverkas längre men den passar de flesta vanliga modeller och finns tydligen att köpa nya via denna holländska sajt för 360 Euro. Jag har själv två stycken på mina numera mycket lite använda övertoningsapparater Zeiss Royal AF selectiv AV. Två tunga och gedigna metallchassiapparater av högsta kvalitét. Som vanligt är det elektroniken som krånglar då den ena apparatens autofocus går fram och tillbaka hela tiden utan att stanna. Någon som vet vad som kan vara fel och om det är lätt att fixa, ev hur man kopplar bort AF och kör focus manuellt?
 
snap skrev:
Jag har haft både Leica p600 o Braun.Leican var klart bättre bild med.

Pradovit P600 är en direkt kopia av Zeiss Royal-modell. Först bildades ett nytt företag Zett som tog över Zeiss produktion och som (jag tror) sedan övertogs av Leitz. Det är samma grundprojektor som utvecklades av Zeiss kring 1990.
 
Urr skrev:
Kodaks projektorer tillhör absolut de bästa. Åtminstone mekaniskt. Men vad har du för optik på din?

Tackar för era svar!

Optiken som sitter på min Carousel är ett fast Projar 100mm. Osäker på hur ljusstarkt det egentligen är och vilken optisk kvalitet det håller jämfört med andra projektorer. Jag har dock inte lidit av att jag tyckt det varit dålig skärpa. Men så är det väl ofta om man inte har jämfört med något annat. Det kanske är så att det inte är "grönare på andra sidan vägen" bara för att man byter projektor. Kanske kommer det inte bli ett markant lyft om man byter till tex en Leica P600?

Kanske ska man bara leta efter en annan optik till sin Carousel??

Dessutom funderar jag på att byta ut min duk (en pärlduk). Den bidrar nog till att ge bilderna ordentlig skärpa, men jag retar mig lite på att dukens "korn" syns så tydligt vid projicering. Dessutom måste man sitta mitt i för att bilderna ska få rätt lyster. Det går bra om man tittar själv, men är man flera blir det problem.

Slutligen..som jag nämnde i mitt första inlägg så fungerar inte skärpeinställningen med fjärrkontrollen. Tror ni man kan åtgärda detta på egen hand?
 
Skandal egentligen att så många projektorer, som trots att de nya kostade mellan en och två tusenlappar hade så bedrövlig optik. Typ hundralappen hade man kanske lagt på optiken.

Hade jag gott om pengar eller kunde dra in några kronor på mitt fotograferande skulle jag inte tveka att satsa på att köpa ett P-Sonnar, som jag knappt mer än hört talas om tidigare.
 
Kan inte svara på vad Projar presterar. Tillhör antagligen inte de bättre. Har själv ett Vario-Retinar 75-120 på min SAV 2000. Inget lysande objektiv heller. Finns dock en serie med mera professionella objektiv till Kodak.
De bästa fasta objektiven brukar ofta ha ljusstyrka 2,5 och en brännvidd på ca 90mm.
 
Vad säger ni då, tycker ni att jag bör sikta på att laga fjärrkontrollen och leta efter bättre optik till min Carousel eller helt enkelt köpa ett helt nytt (läs begagnat) kit med bra optik?

Rent spontant känns det svårt att bara få tag på själva optiken till en gammal Carousel. Kanske lika bra att leta efter en begagnad Carousel 2050 eller liknande och se till att man får med bra optik till den i stället?
 
För den som vill ha en billig och bra optik, om man kan hitta den, kan jag rekommendera Liesegang Sankar (tror det är 90/2,5 här med). Den testades samtidigt som P-Sonnar och Leitz Colorplan och hamnade på andra plats efter Sonnaren men före Colorplan. Fast om denna passar Kodaks karusell-projektorer vet jag inte. Inte heller om Colorplan och P-Sonnar gör det?
 
Hur du ska göra? Har du gott om magasin till Kodaken? I annat fall skulle jag nog råda dig att köpa en "ny beg" med bra optik som tar standardmagasin. Mycket billigare i längden. Carusellerna är däremot mycket bra till forna tiders bildspel. Men sånt gör man ju enklare digitalt i dessa tider.
Isco Projar 2,8 /85 får skapligt betyg i Foto, nov 74. Men i klass med Colorplan är det inte, det är framförallt i kanterna skärpan är något sämre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.