Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra (billigare) superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

mimy

Ny medlem
Hej!
Jag har funderat på en superzoom nu ett tag till att ha som ett allround. I sommar ska vi med familjen på två olika konserter och samtidigt åka runt i Sverige med husvagnen vilket blir ett perfekt tillfälle att köpa en superzoom för att slippa byta objektiv under resan.

Min önskan är att den ska minst ha med 18-200mm, gärna 18-(något över 200). Jag har försökt hitta lite olika modeller för en mindre prislapp med länkar till prisjakt :

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM

ca 3500 kr

Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS

ca 4500 kr

Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD
ca 5500 kr

Kan någon av dessa objektiv vara det jag är ute efter? Kom gärna med förslag på andra superzoomar som du tycker är bra.

Tack på förhand!
/Mimmi
 
Hej!
Jag har Tamron-objektivet, och tycker det är fantastiskt som rese- och promenadobjektiv när man inte vill släpa på massor av grejor.

Skärpan är inte jämförbar med finare "kortzoomar" och självfallet inte med fasta objektiv, men det är inte heller dåligt, och med lite uppskärpning av favoritbilderna i efterhand blir de hur fina som helst. Och hellre många roliga, fina minnen i kameran med lite sämre kvalitet än inga alls för att man inte hade "rätt" brännvid med sig eller hann/orkade byta.

Lycka till!
Martina
 
Tänk på att AF kan bli lite svårt ...

... när största bländaren är 6,3 vid längsta brännvidden. På alla Canons kamerahus, utom 1D, 1Ds, har AFn och stabiliseringen slutat funka vid den bländaren. Så om man vill ha en bekväm lösning är nog Canons den bästa för den innebär att automatiken funkar vid alla brännvidder. Sigman går helt bort, enligt mig, då den är för ljussvag redan vid 200mm.
 
Inget av de där superzoomobjektiven är så där jättebra när det gäller skärpan. Det skiftar rätt mycket på olika brännvidder. I centrum är det oftast hyfsat, men kantskärpan kan vara riktigt dålig. Det som tycks ha jämnast skärpa genom hela zoomområdet är enligt flera tester Tamron 18-270, men det är ju dyrast också.

Det handlar förstås om att väga för-och nackdelar. Fördelen är ju att man slipper skifta, om man är ute och reser t ex, och resultatet blir nog bättre än med en s k långzoom-kompakt.

Eftersom alla superzoomar är så ljussvaga kan det vara idé att ändå ha med sig en annan glugg när ljuset är dåligt, t ex en 50 mm/1,8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.