Annons

Tips på bra analog, helt mekanisk systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Trots dagens enorma utbud av digitala kompakter och systemkameror (DSLR) känner jag plötsligt en längtan efter en helt mekanisk (dvs där slutartiderna är mekaniska, dvs inte batteriberoende) systemkamera.

Har bara erfarenhet av Olympus OM-1, var väldigt nöjd med den och ångrar givetvis nu att jag sålde den.

Vet inte så mycket om andra märken/modeller, men det lär finnas några stycken till, t ex Minolta SRT-101 och Pentax FM.
Väldigt få verkar dock finnas på begagnatmarknaden till överkomliga priser.

Skulle vara mycket tacksam för funderingar, tankar och kommentarer kring bra (pålitliga) helmanuella analoga systemkameror!
 
Mx

Trots dagens enorma utbud av digitala kompakter och systemkameror (DSLR) känner jag plötsligt en längtan efter en helt mekanisk (dvs där slutartiderna är mekaniska, dvs inte batteriberoende) systemkamera.

Har bara erfarenhet av Olympus OM-1, var väldigt nöjd med den och ångrar givetvis nu att jag sålde den.

Vet inte så mycket om andra märken/modeller, men det lär finnas några stycken till, t ex Minolta SRT-101 och Pentax FM.
Väldigt få verkar dock finnas på begagnatmarknaden till överkomliga priser.

Skulle vara mycket tacksam för funderingar, tankar och kommentarer kring bra (pålitliga) helmanuella analoga systemkameror!

Pentaxmodellen heter nog MX och Nikon har helmanuella FM och FM2.
 
Jag har en Pentax MX som jag har lånat av pappa. Han har även en Pentax ME, men han tyckte inte riktigt om den.
Det jag har fotat med den känns den väldigt bra. Den har batteri, men det används bara till ljusmätningen. Jag har första rullen i nu så jag har inte kunnat se hur bilderna blir med den. Den har ett härligt slutarljud. Det finns en hel del objektiv till den på nätet. Både orginal och kopior. De absolut vanligaste är 50mm som är varierande i ljusstyrka. Pappa hade en winder till den som jag har satt dit, och då får den ett riktigt bra grepp och känns proffdig.
Fråga bara om det är något mer du vill veta om det så ska jag svara så bra det går :)
 
Jag köpte nyligen en Nikon F3 på tradera som jag är otroligt nöjd med
har ett 50 1,8 på den, det har blivit en trogen följeslagare
 
Alla analoga M-Leicor utom M7 är helt mekaniska, jag kör med sådana själv och tycker att det är fantastiska kameror. Om man gillar mätsökare alltså.
 
Trots dagens enorma utbud av digitala kompakter och systemkameror (DSLR) känner jag plötsligt en längtan efter en helt mekanisk (dvs där slutartiderna är mekaniska, dvs inte batteriberoende) systemkamera.

Har bara erfarenhet av Olympus OM-1, var väldigt nöjd med den och ångrar givetvis nu att jag sålde den.

Vet inte så mycket om andra märken/modeller, men det lär finnas några stycken till, t ex Minolta SRT-101 och Pentax FM.
Väldigt få verkar dock finnas på begagnatmarknaden till överkomliga priser.

Skulle vara mycket tacksam för funderingar, tankar och kommentarer kring bra (pålitliga) helmanuella analoga systemkameror!

Hasselblad? Bra, pålitlig helmanuell analog kamera.
 
Canon Ft! Mer manuellt kan man knappt få det. Härlig koloss från 60-talet som har rätt känsla och utan en massa lullull.
 
Olympus Om-1 har en nackdel. Den går på 1,35 V batterier.
Liksom Minoltas Srt - modeller. Leicaflex, Canon Ftb och F1, Nikon F, Nikormat osv.

Pentax Spotmatic likaså, men den funkar lika bra med 1,5V!

Det är inte så rysligt gott om kameror som är mekaniska och med ljusmätare som går på vettiga batterier: Nikon F2 är ett bra val, jag har en sådan. Nikon FM, FM2, FM3 är också bra val.
Pentax har MX och LX
Canon F1New.
Leica M6.
Voigtländer Bessas mekaniska modeller.

Ett vettigt budgetval är att försöka hitta en Nikon F2a eller f2as. Mycket pålitlig arbetshäst.
 
Själv kör jag med en Voigtländer Bessa R4M. Helnöjd. Du kan, om du vill, se lite resultat på mudride.com
 
Jag har gått igenom sammanlagt 5 minolta srt-modeller.. Dom går alltid sönder!

Finns bara en kamera som verkligen går att lita på enligt mig:

Nikon FM -simply the best.
 
Jag håller med, FM är mitt val. Jag har F2 också och den är underbar MEN de modeller som har ljusmätare med visare har ofta problem med ryckig visarnål (tyvärr börjar min också få det) vilket beror på slitage på en glidkontaktbana.

FM är dessutom fyndpris på då de flesta vill ha FM2 eller FM2n. Det skiljer ju inte så mycket, bara snabbaste slutartid och blixtsynk.

Skulle du nu kunna tänka dig en kamera som är batteriberoende så håller jag på FE2 då den har TTL för blixten.

M
 
Voigtländer Bessas mekaniska modeller.

Ett vettigt budgetval är att försöka hitta en Nikon F2a eller f2as. Mycket pålitlig arbetshäst.

Nja budgetval vet jag inte om man kan kalla dem. De få som finns brukar bli ganska dyra åtminstone F2AS. F2a är dessutom en sökare med visarnål som jag skrev om i tidigare inlägg (det är en sådan jag har).
 
Trots dagens enorma utbud av digitala kompakter och systemkameror (DSLR) känner jag plötsligt en längtan efter en helt mekanisk (dvs där slutartiderna är mekaniska, dvs inte batteriberoende) systemkamera.

Har bara erfarenhet av Olympus OM-1, var väldigt nöjd med den och ångrar givetvis nu att jag sålde den.

Vet inte så mycket om andra märken/modeller, men det lär finnas några stycken till, t ex Minolta SRT-101 och Pentax FM.
Väldigt få verkar dock finnas på begagnatmarknaden till överkomliga priser.

Skulle vara mycket tacksam för funderingar, tankar och kommentarer kring bra (pålitliga) helmanuella analoga systemkameror!


Om du va nöjd med din Olympus OM-1, så tycker jag du skall försöka hitta en så'n, den är ju även liten och kompakt.

När det gäller SLR så är jag svag för Nikon F3, för det va ju en yrkeskamera på sin tid. Och det finns mängder av bra och begagnad optik till den, och ofta till hyffsade priser.
(Men F3 är batteriberoende)
/Bengan
 
Urr <> "Olympus Om-1 har en nackdel. Den går på 1,35 V batterier.
Liksom Minoltas Srt - modeller. Leicaflex, Canon Ftb och F1, Nikon F, Nikormat osv."

Min uppfattning är att OM-1:an funkar lika bra med nya miljövänliga knappceller. Så man behöver inte vara rädd för den lilla överspänningen till exponeringsmätaren. Skulle det ställa till problem så korrigera med inställt ASA-värde. Jag lät iofs trimma om exp.mätaren till 1,5 V vid senaste servicen.
Älskar min gamla kugghjulskamera och den har hängt med sen 1974.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.