Annons

Tips på bil-gps?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Hej,
har någon förslag på en bra GPS som ska användas på en resa i Västeuropa nu i sommar? Den får gärna ha livstids kartuppdateringar men det kanske är ovanligt. I övrigt vill jag ha stor skärm och att den fungerar utan att den hänger sig etc, har läst en del recensioner och vissa verkar ha problem med stabilitet. Budget max 2500kr. Normalt sett är det ju bara att läsa lite tester och kolla forum men just bil-gps verkar svårt hitta färsk info om.

Vad tror ni om denna? TOMTOM XXL IQ ROUTES EUROPE http://www.dustinhome.se/tomtom-xxl-iq-routes-europe/product/5010334552

Tycker inte det spelar så stor roll vilken apparat man köper, grundfunktionen är ju väldigt lik. Om jag minns rätt säljer Garmin "livstids" uppdatering för 700-800 kr. Tråkigt nog brukar inte ens de allra nyaste kartorna vara helt up-to-date.

Själv har jag en några år gammal budgetmodell från just Garmin, det enda jag möjligen saknar är att få aktuell trafikinformation. Å andra sidan vet jag inte hur bra TCM funkar i praktiken.

Edit: En bra sak med Garmin är att man lätt kan använda den i andra delar av världen. Själv har jag Garmins Södra Afrika-karta på ett sd-kort, vilket funkar helt problemfritt. Det finns även olika intressanta wiki-projekt i format som är kompatibla med Garmin. Mycket möjligt att andra märken ger samma möjlighet, men det kan vara värt att kolla.

jag valde en Garmin modell med fria Kartuppdateringar. så slipper man betala varje gång man vill uppdatera till nya kartor.

TomTom e lite kul för man kan köpa Darth Vader rösten till, fast kanske inte så intressant för dig :)

3790 fungerar bra, om den ryms i din budget.
Tunn att stoppa i fickan, om du vill ta med den när du lämnar bilen. Har speciellt fotgängarläge också.

Jag skulle välja Garmin 3790, som nu säljs med livstidsabonnemang för kartuppdateringarna.
Iofs har jag alltid haft Garmin, men alltid varit nöjd med dem.

Jag köpte Garmin budget för två år sedan - tror den heter 205 eller något sådant. Fungerar bra. tar lite tid att hitta satelliterna om den varit avstängd några dagar, men det har nog med GPS systemet att göra och lika på alla modeller.

Det jag inte gillar med den är att det är "ABCD" tangentbord, dvs inte "QWERTY" som ett datortangentbord. Jag har svårt att hitta bokstäverna när jag skriver in adressen.

Och - en finess osm andra har - kanske även andra Garmin, vet ej - är att när man skriver in bokstäver så försviner de som inte är aktuella dvs endast de tangenter som finns kvar i alternativa adresser visas. Det sparar tid och uppmärksamhet. Inte för att jag skriver in adresser medan jag kör ... men kanske någon annan gör så.. ;-)

Jag skulle välja Garmin 3790, som nu säljs med livstidsabonnemang för kartuppdateringarna.
Den säljs både med och utan livstidskartor. Prisskillnaden är ungefär 600 kr, dvs lite mindre än vad uppdateringen kostar om man köper den separat.

Men jag undrar vad som gör den här till ett bättre köp än en liknande Garmin för en tusenlapp mindre. Har den någon oundgänglig funktion som inte billigare modeller har? Eller är det designen som kostar en tusenlapp extra?

Bara nyfiken - vad finns det för motiv nu för tiden för att använda en separat GPS i bilen i stället för mobiltelefonen? Större skärm kanske? Dedikerade knappar?

Bara nyfiken - vad finns det för motiv nu för tiden för att använda en separat GPS i bilen i stället för mobiltelefonen? Större skärm kanske? Dedikerade knappar?

Större skärm, navigationsmjukvaran är sämre (tex Navigons och andra för Iphone har brister som dedikerade inte har), besvärligt om det ringer mitt i ett kritiskt stadie i navigationen och det avbryts, besväret att inte kunna ringa/använda telefonen under navigation.

Större skärm, navigationsmjukvaran är sämre (tex Navigons och andra för Iphone har brister som dedikerade inte har), besvärligt om det ringer mitt i ett kritiskt stadie i navigationen och det avbryts, besväret att inte kunna ringa/använda telefonen under navigation.
Nja, själv har jag en navigator som har nästan exakt lika stor skärm som Iphone och det funkar utmärkt. Och det finns inget som hindrar att man tar emot eller ringer samtal medan man navigerar med sin Iphone. En Iphone kan faktiskt göra flera saker på samma gång. Huruvuda det är annan/sämre mjukvara vet jag inte, men har svårt att se någon anledning till att det skulle vara det.

Nja, själv har jag en navigator som har nästan exakt lika stor skärm som Iphone och det funkar utmärkt. Och det finns inget som hindrar att man tar emot eller ringer samtal medan man navigerar med sin Iphone. En Iphone kan faktiskt göra flera saker på samma gång. Huruvuda det är annan/sämre mjukvara vet jag inte, men har svårt att se någon anledning till att det skulle vara det.

Det var bara generella exempel på varför en dedikerad är bättre men jag tror inte du har en mobil som har 5 tums skärm som en av de nämnda här i tråden har. Det går nog bra prata samtidigt men navigeringen minimeras, iaf när jag testat. Jag har inte själv köpt navigons/tomtoms iphone app men läser man recensionerna/andra tester tycker många att de är ovanliga buggiga och dessutom ger felaktig navigering oftare av någon anledning.

besvärligt om det ringer mitt i ett kritiskt stadie i navigationen

Sitter du i ett kritiskt läge ska du nog inte svara i telefon.

Jag använde Nokia 6110 navigator telefon tidigare och skärmen var liten men det var inte navigatorns fel när jag körde fel.
På arbetsresor i tyskland och holland har jag använt bilens egen i Skoda, bmw och renault, endast text och pil i renault. Bmw var sämst, Skoda bäst. Hertz neverlost som jag tror är magellan gillade jag inte heller.
Skulle jag köpa så föll valet på tomtom eller garmin, från billigaste ändan.

Sitter du i ett kritiskt läge ska du nog inte svara i telefon.
.

Det jag menade var att inkommande samtal avbryter navigeringen på ett eller annat sätt, t ex genom att visa en "svara eller avvisa" skärm istället för visa kartan, vilket kan vara mindre bra. Jag har inget emot en bra mjukvara för navigering, jag har en Iphone och det vore en mycket bra affär för 700kr. Men mycket talar emot.

Jag har telefonen i en hållare på instrumentbrädan, till höger om ratten. En handsfreegrunka som sitter på solskyddet pratar Bluetooth med telefonen så det är inga problem att prata i telefon medan GPS-navigationsprogrammet är igång.

Navigon brukar ofta få bra betyg eller vara den bästa i testet när pryltidningarna testar bil-GPS:er.

Har själv en Navigon 8310 men den navigator som alltid är med är den som jag använder i iPhone. Appen med europakartor kostade mindre än 800 kr och fungerar lika bra som den jag köpte för 3 år sedan för 4.500 kr och ett år senare uppgraderade till en 8310 (tror jag den heter) och som för ett halvår sedan hamnade på avbytarbänken då jag köpte navigon-appen till iPhonen, också denna för mindre än 800 kr.

Navigon är dock det bästa systemet, sedan kan Garmin och TomTom försöka efterlikna.

Skönt att välja rätt från början!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto