Annons

Tips på bil-gps?

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter väldigt väl fungerande! Men nu funkar inte ens kartuppdateringen via AppStore så det är en showstopper för mig, det blir en Garmin. Men kul att era går så bra, min Nokia 5800 hade visserligen nya kartor men om det ringde försvann navigationen och jag upplevde inte kartorna som helt pålitliga. Den gillade ta ut mig på små skogsvägar.

Men förhoppningsvis går väl utvecklingen mot något i stil med "Terminal mode", där mobiltelefonens kapacitet och funktioner integreras i bilen. Fast det förutsätter väl att branschen lyckas enas om någon slags standard för att det ska bli riktigt bra (fungera med tillräckligt många kombinationer av telefoner och bilar), och med tanke på hur mobiltillverkarna ligger i luven på varandra, och hur urstarka Apple framgångsrikt envisas med att låsa in sina användare i egna och slutna system så känns väl inte det särskilt sannolikt?
Det finns ju redan ganska många bilmodeller med Iphone-docka. Exakt hur avancerade dessa kopplingar är vet jag inte, men jag förutsätter att de gör lite mer än att bara strömma Iphonens ljud genom bilens högtalare.

Det finns ju redan ganska många bilmodeller med Iphone-docka. Exakt hur avancerade dessa kopplingar är vet jag inte, men jag förutsätter att de gör lite mer än att bara strömma Iphonens ljud genom bilens högtalare.

En vanlig mobildocka är nåt helt annat - kolla länkarna så kanske det klarnar.

'Terminal mode' (eller vad det nu kan tänkas kallas) ska vara bygd för tvåvägskommunikation, dvs du ska inte bara strömma information från mobilen till bilen, utan dessutom styra mobilens (och apparnas) funktioner mha bilens egna reglage, och kunna använda en bra inbygd display i bilen för att visa anpassat innehåll. Och för att vara riktigt framgångsrikt och användarvänligt ska det som sagt vara plattformsoberoende, utan du ska kunna hoppa in i vilken bil som helst, med vilken mobil som helst och enkelt koppla ihop dem.

Kanske en önskedröm, men det finns initiativ.

En vanlig mobildocka är nåt helt annat - kolla länkarna så kanske det klarnar.

'Terminal mode' (eller vad det nu kan tänkas kallas) ska vara bygd för tvåvägskommunikation, dvs du ska inte bara strömma information från mobilen till bilen, utan dessutom styra mobilens (och apparnas) funktioner mha bilens egna reglage, och kunna använda en bra inbygd display i bilen för att visa anpassat innehåll.
Vad jag förstår är det så många bilars Iphonedockor fungerar.

Vad jag förstår är det så många bilars Iphonedockor fungerar.

Intressant - länka gärna?

Men som sagt, en stor del av värdet i en sådan lösning skulle ligga just i standarden (folk använder olika bilar och olika mobiler). Och då menar jag det praktiska värdet för användarna, inte det ekonomiska värdet för tillverkarna - de går inte alltid hand i hand, och det är väl en anledning till att utvecklingen inte går så fort som den skulle kunna göra. Och vissa företag har som sagt en mer protektionistisk strategi än andra..

Det är inget jag har sån koll på att jag har nån länk, men jag har läst artiklar och sett nån video där man får upp motsvarande Iphones skärm på bilens skärm och sen styr appar och alltihop med hjälp av bilens kontroller. Bilmärke kommer jag inte ihåg, men nåt trist halvlyxigt typ BMW och/eller Lexus och/eller kanske Audi.

http://www.kia.se/Modeller/ceed_sw/Configurator/#

Sen måste man klicka sig fram till "Tillbehör" och gräva lite där för att se att det finns iPhone/iPod-docka. Kia är dock rätt slöa med att uppdatera programvaran så förra årets modell (eller var det årets?), som såldes hösten 2010 är inte helt kompatibel med iPhone 4. Det mesta fungerar, men det finns några skrynkliga funktioner.

iPod-docka, eller iPod-kontakt står det nog. Jag kan dock vittna om att det går att styra en iPhone/iPod via reglagen på ratten på en Kia Cee'd som är utrustad med en sådan kontakt.

Hej,
har någon förslag på en bra GPS som ska användas på en resa i Västeuropa nu i sommar? Den får gärna ha livstids kartuppdateringar men det kanske är ovanligt. I övrigt vill jag ha stor skärm och att den fungerar utan att den hänger sig etc, har läst en del recensioner och vissa verkar ha problem med stabilitet. Budget max 2500kr. Normalt sett är det ju bara att läsa lite tester och kolla forum men just bil-gps verkar svårt hitta färsk info om.

Vad tror ni om denna? TOMTOM XXL IQ ROUTES EUROPE http://www.dustinhome.se/tomtom-xxl-iq-routes-europe/product/5010334552

Har en TomTom Go920 TMC och den funkar väl sådär, har iofs inte mycket att jämföra med.

IQ routes märker jag inte mycket av i Stockholmstrafiken i alla fall.
Rösten klarar inte av att läsa svenska adresser inte ens den svenska rösten, något som gör röstfunktionen värdelös. Kanske är samma på andra märken.
TMC är inte värt någon extra kostnad då den uppdateras för sällan i de fall information läggs ut och oftast finns ingen information alls.

Köp en som klarar av något öppet format alla Garmin tror jag klarar det. (t.ex. open streetmap) låt dig inte bländas av det glittriga finesserna det är grundfunktionen som ska vara enkel at använda :)

iPod-docka, eller iPod-kontakt står det nog. Jag kan dock vittna om att det går att styra en iPhone/iPod via reglagen på ratten på en Kia Cee'd som är utrustad med en sådan kontakt.

OK, då är det fortfarande inget som är i närheten av det som jag beskrev, eller hur?

(dessutom är ju TS inte nöjd med iphones funktion som navigator, det förtydligar väl bara att ett system som byggs in i en bil ska vara plattformsoberoende för att både passa olika användares önskemål och överleva den tekniska utvecklingen - livslängden för en mobiltelefon är trots all betydligt kortare än en bils, dessutom byter den senare ägare betydligt fler gånger)

OK, då är det fortfarande inget som är i närheten av det som jag beskrev, eller hur?
I närheten är det nog. Det finns förvisso ingen skärm i bilen som kan ta över visningen av telefonens skärm, men bilens vanliga radioskärm används när man bläddrar i menyerna i iPoden/iPhonen.

Jag använde min Ipad för navigering i min förra bil, där det gick att montera den utan att skymma så mycket mer än radions display (vilket gick att leva med). Jag använde Navigons app, och den fungerade för det mesta bra - vet dock inte hur ofta de uppdaterar kartorna till sin app.

När jag bytte bil för några veckor sedan hittade jag ingen bra monteringslösning för Ipad så jag köpte en TomTom Go Live 1005 i stället. Främsta anledningen till att det blev TomTom var att de har ett fäste som inte tar så mycket plats, och en smart kabellösning. Navigons apparater är ganska sega, och också Garmins har fått ganska blandad kritik i de tester jag läst. TomTom har kapacitiv skärm vilket gör att den reagerar bättre än de andra jag testat (förutom Ipad då som har samma typ av touch). Nu har Garmin köpt Navigon, så det lär väl hända en del framöver.

Både TomTom och Navigon kan läsa upp svenska gatunamn, men bara om man väljer en syntetisk röst - de förinspelade kan det inte (av naturliga skäl).

Är du nöjd med din Tomtom? Har läst massa recensioner och testet nu och verkar vars rätt jämnt skägg mellan Garmin och Tomtom. Köpte en Garmin 1490 nu iaf, läst mycket bra om den och 5 tum skärm. Får hoppas den levererar.

Edit. Såg prisskillnaden nu, rejäl ;) Garmin 3790 verkar vinna high-end testerna. Kostar ungefär 2500kr. Jag gav 1490 kr med frakt.

Ja, jag är nöjd med min Tomtom. Den var visserligen ganska dyr, men jag ville ha Live-funktionen som gör att man får fungerande trafikuppdateringar - TMC är tyvärr rena skämtet i Sverige.

Ja, jag är nöjd med min Tomtom. Den var visserligen ganska dyr, men jag ville ha Live-funktionen som gör att man får fungerande trafikuppdateringar - TMC är tyvärr rena skämtet i Sverige.

Ja det kan jag förstå. Tjänsten är gratis ett år sen kostar det 750kr per år typ?

En femhundring per år trår jag ...

Funkar det bra? Kommentarsfältet på idg.se där din navigator presenteras är fullt av folk som säger att trafiktjänsten inte fungerar och att Tomtom inte uppdaterar sina kartor.

Hittade förresten en lovande app för trafikuppdateringar, waze heter den. Finns för android och iOS.

Waze funkar hyfsat - hur bra beror helt enkelt på hur många som råkar använda den där man är.

Tomtom uppdaterar sina kartor fyra gånger per år, vilket också Navigon gör. Skillnaden är att att Navigon har kartor från Navteq och Tomtom från Teleatlas, och en del hävdar att Navteq är bättre. Jag tycker det fungerar bra i alla fall.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto