Annons

Tips på analoga systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Letar efter en analog systemkamera.
Vilka rekommenderar ni? Har kollat runt lite, bla. på Nikon F65.

Letar efter en proffs systemkamera analog.
Några enkla tips?

/ Marcus
 
Nikon F65 /= "proffs systemkamera analog"

Nikon F65 = billig, plastig amatörkamera.


Vill du ha autofokus? Då är det nog bara en sliten F4 du kan få inom din budget. F100 är en betydligt vassare kamera på alla sätt (ffa AF:en som springer i cirklar runt F4:an) men den kostar lite mer (2500-3000kr). Andra möjliga val är F90X (äldre men mkt kompetent, dock svåranvänd med G-objektiv och VR fungerar inte) eller F80 (lite enklare byggd än F90X/F100, fungerar dock fullt ut med alla objektiv).

Om du kan tänka dig manuell fokus och lite mindre lullull finns det mer att välja på: F2/F3, FE/FM, FE2/FM2 men då måste du tänka själv när du fotograferar. Ljusmätningen i dessa kameror är enklast möjliga centrumvägda mätning men den fungerar ypperligt när man lärt sig att hantera den. Har du glasögon? Ta en F3HP isåfall, FE/FM-serierna är lite svårare att använda tillsammans med glasögon pga sökarens konstruktion.

För 500kr får du ingen proffskamera från Nikon, oavsett ålder och finesser.
 
Emil-G skrev:
Nikon F65 /= "proffs systemkamera analog"

Nikon F65 = billig, plastig amatörkamera.

[...]
För 500kr får du ingen proffskamera från Nikon, oavsett ålder och finesser.

Var inte så hård, Emil. Det finns nog många som anser att alla systemkameror, i synnerhet de som använder 35 mm film, är proffskameror.

Marcus, vill du lära dig fotografera med film, så duger nästan vilken systemkamera som helst. Håll utkik på blocket ett tag så dyker det snart upp något i din prisklass.

Just nu finns t.ex en Canon FT med flera objektiv för 500:-: http://www.blocket.se/vi/15163316.htm?ca=7_s

Per.
 
Marcus Olofsson skrev:
Hej!
Letar efter en analog systemkamera.
Vilka rekommenderar ni? Har kollat runt lite, bla. på Nikon F65.

Letar efter en proffs systemkamera analog.
Några enkla tips?

/ Marcus

Om manuell fokus duger så har du mer att välja på men objektiven bör vara av typ AI eller AIS. Kolla tex på fotoauktioner:
http://www.lpfoto.se/swe/auktioner/...ktion=Auktion 28 söndagen den 9 december 2007

Jag skulle nog även föreslå en modell med "hot shoe". Det underlättar tex om du hyr en studio med radiosändare/IR-sändare
 
Om någon idiot säljer sin proffskamera för 500 kr så är det upp till honom. Mina får ligga på hyllan för de beloppen. Vad får dig att tro att proffs kameror för film skulle vara helt värdelösa?
 
strunt i blocket! De flesta där tror att deras kameror är värda precis vad som helst bara för att de betingade hutlösa priser när de köptes in(läs överpriser). Kika istället på tradera eller ebay där du kan göra riktiga fynd. Hur modern kamera vill du ha samt vilket system är du ute efter?
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Om någon idiot säljer sin proffskamera för 500 kr så är det upp till honom. Mina får ligga på hyllan för de beloppen. Vad får dig att tro att proffs kameror för film skulle vara helt värdelösa?

Bristen på köpare.
För Nikon är det nog inte helt lätt att bli av med allt som inte klarar AI. För Canon och Minolta är det ännu värre.
 
En till sak som är viktig att tänka på är att kolla vilka batterier kameran använder för att ljusmätaren ska fungera. Många äldre kameror använder kvicksilverbatterier som inte går att få tag på längre. Ersättare finns men de är dyra.
 
Ragnar: Jadu, sen när sa jag att proffskameror för 500:- är helt värdelösa? Om du tar åt dig att dom är det, så är det ju upp till dig! :)

Tack Per,Per,Simon och Emil för tipsen!

Jag vill ha autofokus på kameran, så modern analog systemkamera som möjligt. Nikon och Canon.

Grejen med köpet är att jag inte fotar digitalt med systemkamera innan, så därför skapade jag den här tråden. För jag tänkte att jag skulle börja med analogt och sen därefter trava mig upp till digitalt system.

Men vad rekommenderar ni?
Nikon och Canon ska det iaf vara.
Kameran ska ha autofokus.
Kameran ska vara så modern som möjlig.
En kamera helt enkelt som ger fina bilder och ska ha bra kvalitet osv.

Vet ni om F75 är bra eller Canon eos 500?
 
En sak är helt säker: Du får MKT analog kamera för pengarna! Jag kan tyvärr inget om Canon och Nikon men eftersom du vill börja analogt och sedan gå vidare till digitalt tycker jag att du ska tänka i banor av ett helt system, dvs köpa ett hus som kan använda sig av samma optik som det digitala hus du har tänkt skaffa senare. Nu får ni Nikon-människor rätta mig om jag har fel men de flesta moderna Nikon-kameror har en sensor i APS-C format med 1,5x crop factor. Det betyder att ett 50mm normalobjektiv till din analoga kamera kommer bli 75mm på t ex en D70/80. Vilka fattningar de olika Nikon-kamerorna har kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
 
Måste det vara Nikon eller Canon? Annars kanske en Pentax Z-1 eller någon liknande kanske kan vara intressant? Men den går nog på mer än 500 kr förstås.
 
Jag tror nästan vilken kamera som helst ryms inom din budget med rätt säljare. Jag gav 1500(eller ännu mindre? för en eos 5 i perfekt skick med vertikalgrepp och en normalzoom. Säljaren var helnöjd att bli av med skiten som ändå bara stod på hyllan.

Din idé om att köpa en analog kamera först vet jag däremot inte om jag tycker verkar vettig. Film är dyrt och den analoga kameran blir dyr i längden. Däremot är analogt ett kul komplement till digitalt tycker vissa.

En billig användarvänlig kamera är Eos 100. Den borde gå att få nästan gratis numera.
 
Instämmer helt med en av de föregående skribenterna, det finns faktiskt många äldre fotografer som nästan är villiga att ge bort sin utrustning också bara den kommer till användning. Dessa återfinns inte ofta på blocket där många tror att de kan få drömsummor för sina gamla kameror med utslitna ljustätningar mm. Jag fick faktiskt, hör och häpna en mörkrumsutrustning av en medlem här på fotosidan helt gratis. Det var som att slå ihop de senaste 20 julaftnarna till en i min värld.

För att återgå till din fråga om vilken utrustning du bör skaffa så är faktiskt Pentax ett rätt bra val. Deras K-fattning finns på en uppsjö av äldre optik vilket kan få ner totalkostnaden för systemet rätt väsentligt. Äldre Canon-optik med EF-fattning tenderar att vara ganska dyr i 2:a-handsvärde eftersom det finns så otroligt många EOS 300D/350D/400D ute på marknaden vilket trissar upp priserna. Tvärtom är det med Pentax som nästan var marknadsledande på 70-80-talen men nu har en mkt liten marknadsandel. Det var dessutom en hel uppsjö med andra tillverkare som använde just K-fattningen på sina hus. För att sedan bygga ut ditt system så kan äldre digitala Pentax- och Samsung-hus fås mkt billigt idag vilket inte gör saken sämre.

Tänk på att film och framkallning är dyrt idag! Fördelen med det är att det kommer tvinga dig att tänka till innan varje exponering men samtidigt kommer kanske inlärningskurvan bli lång tidsmässigt eftersom du inte kommer ha den digitala fördelen med att bara trycka, trycka, trycka med omedelbar feedback.

Men som sagt, med rätt system tror jag att du kommer få ut mer att ditt bildskapande. Digitalt och analogt kompletterar varandra mkt bra och har båda sina fördelar. Lycka till!
 
Jag garanterar att man kan få proffsgrejer för 500:-
Bättre än så här gjordes dom aldrig.
DDR som bäst.

Patrik
 

Bilagor

  • mtl5b.jpg
    mtl5b.jpg
    49.8 KB · Visningar: 519
Kollade som snabbast på blocket och hittade en EOS 5 med objektiv och vertikalgrepp för 1500kr.

http://www.blocket.se/vi/15082447.htm?ca=23_11_s

Annars har jag kanske en femma med i princip nytt vertikalgrepp till salu, men jag ska fundera på det.. känns nästan inte värt att sälja den till de summor man får.

EOS 5 är en trevlig modell som kom runt 92 har jag för mig. Den har ögonstyrd autofokus (första modellen med det vill jag minnas). En grej med femmorna är att programvalsratten kan behöva bytas ut så småningom. Jag har precis gjort det på min och gick på några hundralappar. Annars en trevlig analog modell som borde rymmas inom din budget.
 
eller såhär:

Fick den här samt ett antal objektiv och en Anstronväska för mindre än vad ett nytt batteri till A100 kostar.
 

Bilagor

  • dsc04450.jpg
    dsc04450.jpg
    12.2 KB · Visningar: 505
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.