Annons

Tips om vilka DSLR som finns med fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
TS kanske bör svara själv för bästa svar, men som jag skrev så ser det ut som att han har en bunt Nikonobjektiv.

Nu stod det väl visserligen "haft" nikonutrustning. Fnns nikonprylarna kvar och TS fortfarande vill ha FF DSLR efter att ha tittat på sökaren i någon avancerad spegellös av senaste modell, skulle jag föreslå TS i första hand tittar på Nikon D800/D810 eller D4s/D5 då de har mera spridda autofokuspunkter i sökaren än t.ex. D610, DF m.fl. Med AF punkterna koncentrerade till centrum känns det lite som får tunnellseende eftersom man måste komponera om bilden oftare för att fokusera.

Hmn..... av någon anledning så visar sökaren 95% på D700 mot det mera vanliga 100% på alla andra FF-modeller.

Fuji har skapat en helt annan tolerans för EVF, tror inte jag har varit med om en sådan förändring tidigare, alltid större oavsett sensorstorlek, lovorden har ingen gräns. 7DMKII och D500 får ju mycket goda beröm för sina fina sökare, superstabila, totalt laggfria, som att titta genom ett rentvättat fönster, 2,3 miljoner punkter räcker väl inte riktigt till mot OVF. behöver inte EVF ta några kliv till, Leica har väl 4,2 miljoner.

Jag skulle också slå ett slag för M5ii eller någon av M1-orna efter att så sent som igår varit inne på en Oly-demo en lång stund och även jämfört med första M5. S-t-o-r skillnad till det bättre från gamla M5.
Redan M10ii är bättre än den du har men om 3500.- upp till M5ii är överkomligt så är den än bättre. Oly ger ju 1kkr i rabatt (cash back) f.n.

Till det skulle jag lägga att jag gått från Canon 5Dii med extra förstoringsokular - en fantastiskt stor och fin sökare som jag aldrig trodde jag skulle överge för en EVF men det visade sig att jag mest hade med mig min Nex5 med lös EVF (som inte ens kommer upp till nivån av M5ii / M1). För mig var nyttan och lusten med EVF, tillsammans med kamerans litenhet mm det som gjorde't. 5D sålde jag och köpte en A7 (ver 1). Visst är det personligt vilken sökare man föredrar men min historia skulle kunna bli din också. Särskilt som du tycks trivas med allt utom sökaren i ditt nuvarande system. Mest att den är för liten och för otydlig.

Senast ändrad:
Tack!

Tack alla för den energi ni lagt ner på att svara. När jag kokar ihop allt ni skrivit så kommer jag fram till att den bästa lösningen för mig troligen är att köpa en ny E5 MkII.
Återstår "bara" att sälja mitt nuvarande hus och batteripacken.
//Mikke

Delen som man stoppar ett extra batteri i är samma för E-M5 och E-M5 MkII, så du behöver "bara" byta ut den övre delen.

Vill bara påpeka att köper man EM1 så är lägsta pris nu 6995kr men batterigreppet lägger bara till 500kr till kostnaden nu så val av EM5 II behöver inte bli så p g a befintligt batterigreppet passar.

Jag undrar om det inte finns samma rabatt på EM1 som EM5 II dessutom.

Undrar hur det blir med mellandagsrea på utgående modeller som EM1 i lager.

Aha, är det så! Det framgår inte direkt. I så fall känns valet ännu lättare. Det får bli E-M5 MkII.

Det är vad Dpreview skrev i sitt test av E/M5 II, men det kanske är bäst att kolla med Olympus eller en butik innan köp.

Men jag tror att det stämmer. Det står "HLD-6P" på den undre delen (batteridelen) av greppet till min E-M5 (första versionen), och på Olympus websida står det att den ena delen av greppet till E-M5 II heter HLD-6P.

Men som Fredrik påpekade, kolla prisskillanden mellan E-M1 och E-M5 II. E-M1 har samma sökare som E-M5 II (åtminstone enligt specifikationerna) och har den övre delen av greppet integrerat i kamerahuset. E-M1 har förmodligen lite bättre AF, medan E-M5 II har lite bättre videospecifikationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar