Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om vilka DSLR som finns med fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Eftersatt först haft en store nikonutrustning och tröttnar då det blev för tungt så bytte jag till Olympus Om-D 5Emed en massa objektiv. Jättebra kvalitet men jag saknar Fullformatet och dess ofta fina sökarbild.
Vet ni om det finns någon sammanställning någonstans med de kameramodeller som finns nu bede nytt och begagnat. Kort sagt:vilka modeller finns det idag med fullformat?
Tacksam för all hjälp och tips och får. //Mikke

De är inte så många om man håller sig till nya. Få sen om jag kommer ihåg alla ...

Canon: EOS 6D, EOS 5D III, EOS 5D IV, EOS 5DS, EOS 5DSR, EOS-1 DX, EOS1- DX II.
Nikon: D610, D750, D810(A), Df, D-4S, D-5.
Pentax: K-1.
Sony: A7, A7R, A7S, A7II, A7RII, A7SII.

Utgångna modeller som jag kommer på så här på rak arm är:

Canon: EOS-1DS, EOS-1DS II, EOS-1DS III, EOS 5D, EOS 5D II.
Nikon: D3, D3s, D700, D4, D600, D800(E).
Kodak: SLR/c, SLR/n
Contax: N Digital.

(Lite osäker på om vissa av Canon och Nikons modeller är utgångna eller inte. Spelar kanske inte så stor roll).

Varsågoda att fylla på!

TS saknar "fullformatet och dess ofta fina sökarbild" och vill ha tips om vilka spegelreflexer som finns med fullformat. Då är kanske inte en kamera med APS-C-sensor och elektronisk sökare det bästa tipset.

Ff

Inser att jag borde varit tydligare i mitt inlägg. Jag hade en Nikon D700 med batterigrepp tidigare. Till detta ett 14-24, 24-70 och 70-200. Alla var 2,8 så det var rejäla glasbitar att bära på. Därför har Olympuskameran med sina fantastiska och små objektiv varit jättebra men med stigande ålder blir det allt svårare att se sökarbilden och komponera bilden.
Det jag egentligen är ute efter är ett kamerahus som inte är så vansinnigt stort och till det ha objektiv med bra kvalitet men inte så rackarns ljusstarka. Jag kan mycket väl tänka mig en begagnad kamera likväl som jag kan köpa helt nytt.
Egentligen tycker jag att teknikracet har gjort kamerorna onödigt stora, tunga och avancerade.När väl Nikon gör en retrokamera så dunkar de på med allt de har och får fram en kamera som egentligen är perfekt. Om det inte vore för storleken. Olympus har ju fattat grejen fast där blir jag som sagt var inte kompis med sökaren.
Tänk en digital modell av Olympus OM4, Nikon FA, Pentax LX eller en Canon A1. De funktioner som dessa kameror har räcker, om än med uppdaterad teknik.

På en spegelreflexkamera är sökarstorleken relaterad till sensorstorleken, så en småbildskamera har i allmänhet en större sökarbild än en APS-C-kamera.

På en kamera med elektronisk sökare finns inte samma koppling. Sökarens storlek är helt oberoende av sensorns storlek.

Jämför t.ex. sökarna i Olympus E-M5 och EM-5 II. Den senare är större och, tror jag, har både högre upplösning och uppdateringsfrekvens vilket gör den trevligare.

Elektroniska sökare blir allt bättre för varje ny kameramodell, och de är överlägsna i svagt ljus (eftersom sökarbilden kan förstärkas).

Man kan alltså inte alltid utgå från att en spegelreflexkamera av småbildstyp har en större och klarare sökare än en kamera med elektronisk sökare (oavsett sensorstorlek).

Nikon Df är f.ö. en av de allra minsta småbildskamerorna (kanske t.o.m. den minsta) av spegelreflextyp på marknaden. Mer perfekt går nog inte. :)

Olympus EM5 har en med dagens mått relativt liten och lågupplöst EVF med långsam uppdatering. Den i EM1 är större, uppdaterar snabbare och har nästan dubbelt så många dots. Den i EM1 II skall uppdatera ännu snabbare. Titta på dessa och se huruvida du verkligen behöver gå tillbaks till FF DSLR p g a sökaren. Moderna EVF är betydligt förbättrade. Sökarbilden är i flera fall d u lika stor som i en FF DSLR då koppling mellan sensorstorlek och sökarstorlek inte finns hos EVF som beskrevs i det föregående inlägget.

Vad jag läser mig till att du är ute efter gör att jag än en gång rekommenderar dig att kolla på Fuji.
Att få in ett hus och några objektiv i en väska som i är något större än en A4 och under 2 kilo med en bildkvalitet och tydlig hanterbarhet som fått folk att överge FF borde vara intressant

Läs tester, t ex cameralabs.com eller sufra fritt så får du nog klart för dig att X-T1 är ett alternativ, dess sökare lovordas bland många andra saker. X.-T2 är i en annan prisklass.
X-E2 eller X-T10 är andra val där ett beg hur kan gå på en 3 000:-

-J!

Vad jag läser mig till att du är ute efter gör att jag än en gång rekommenderar dig att kolla på Fuji.
Att få in ett hus och några objektiv i en väska som i är något större än en A4 och under 2 kilo med en bildkvalitet och tydlig hanterbarhet som fått folk att överge FF borde vara intressant

Läs tester, t ex cameralabs.com eller sufra fritt så får du nog klart för dig att X-T1 är ett alternativ, dess sökare lovordas bland många andra saker. X.-T2 är i en annan prisklass.
X-E2 eller X-T10 är andra val där ett beg hur kan gå på en 3 000:-

-J!

Fuji är jättebra, fast TS har redan ett välutrustat m43 system och sökte ffa större sökare. Den i EM1/EM1 II är nästan lika stor som den i Fuji XT serien så att byta till Fuji p g a sökaren är inte riktigt logiskt. Ville man ha större sensor, mer filmlika JPEG eller lägre brus, ja då håller jag med. Här var det däremot angivet sökaren.

Ja, Fujis kameror kan säkert vara värda att överväga, men inte förrän man har tittat på senare modeller av Panasonic- och Olympus-kameror om man som TS har en massa m4/3-objektiv.

Panasonic har kommit med flera intressanta modeller de senaste åren, och har börjat införa bildstabilisering i kamerahusen, så Olympus är inte längre ensam om den fördelen i m4/3-världen.

Håller nog med många andra här i att det kan vara ide att titta på en modern spegellös innan du bestämmer dig för att byta till DSLR. EVF sökarna har verkligen förbättrats enormt på de senaste modellerna. Med tanke på att redan har olympus hade jag tittat på nya Olympus OM-D em1 markII. Redan gamla OM-D em1 hade bra sökare. I markII:an har man förbättrat reaktionstiden avsevärt. Det är dessutom en av marknadens snabbaste kameror alla kategorier såväl vad det gäller autofokus som bildhastighet. Dessutom har den fått större batteri, lägger du dessutom till ett batterigrepp lär du få rimligt många exponeringar att leka med utan att lägga tid på batteribytte.

Om du trots allt finner att DSLR känns bättre, köp begagnat. Med tanke på de prestanda vad det gäller autofokus och sökarlag som t.ex. OM-D mark II och även i viss mån Fujifilm XT-2 kommer upp i lär det inte dröja många år innan Canon och Nikon följser efter med spegellösa toppmodeller för sportfoto och då kan det vara trist att sitta med äldre system inköpta till fullpris.

Med tanke på att redan har olympus hade jag tittat på nya Olympus OM-D em1 markII. Redan gamla OM-D em1 hade bra sökare. I markII:an har man förbättrat reaktionstiden avsevärt. Det är dessutom en av marknadens snabbaste kameror alla kategorier såväl vad det gäller autofokus som bildhastighet.
Den är dessutom den överlägset dyraste m4/3-kameran, så det kan nog vara idé att titta lite på andra moderna m4/3-kameror, t.ex. Olympus E-M5 II, Panasonic G80 och kanske första modellen av E-M1. Om video är högprioriterat så kan Panasonic GH4 vara intressant.

Hei
Min fullformat utrustning består av Nikon D600, Nikon 24mm af 2.8D, Nikon 35mm 1.8 af G og Nikon 85mm af 1.8D. Samlet vekt 1.8 kg. Synes ikke vekten er avskrekkende. Jeg prøvde meg på Fujifilm XE2 med 18-55mm zoom objektiv med tanke på å kjøpe fler kompakte Fuji objektiver etter hvert. Elektronisk søker er definitivt ikke min greie. Lengtet tilbake til Nikons deilige og store optiske søker. Aksepterer glatt den lille ekstra vekten. Anbefaler fullformat varmt :)

Den är dessutom den överlägset dyraste m4/3-kameran, så det kan nog vara idé att titta lite på andra moderna m4/3-kameror, t.ex. Olympus E-M5 II, Panasonic G80 och kanske första modellen av E-M1. Om video är högprioriterat så kan Panasonic GH4 vara intressant.

Sant, men E-M1 mk ii är väldigt billig om man jämför med t.ex Nikon D5 eller Canons motsvarigheter som väl är de prestandamässigt närmaste konkurrenterna i DSLR världen, och om sökaren är viktig fordras snabb uppdatering av EVF:en. Den är dessutom inte dyrare än vad många full frame dslr kameror speciellt som TS inte skulle behöva skaffa nya objektiv.

Med tanke på sensorstorleken på E-M1 II tycker jag nog snarare att det är Nikon D500 och Canon EOS 7D II som är de närmaste konkurrenterna.

Dessa är visserligen inte småbildskameror, men om TS skulle byta till en småbildskamera är det knappast Nikon D5 eller Canon EOS 1-DX (II) som är de främsta kandidaterna. En kamera som prestandamässigt är mer lik Olympus E-M5 vore kanske lämpligare?

Det ser ut som att TS har några Nikonobjektiv så en helt ny uppsättning objektiv kommer inte att behövas vid byte till Nikon.

Icke desto mindre tycker jag att TS bör titta på m4/3-kameror ut den senaste generationen för att se om förbättringarna i EVF:erna är tillräckliga för att stanna i m4/3-systemet.

Med tanke på sensorstorleken på E-M1 II tycker jag nog snarare att det är Nikon D500 och Canon EOS 7D II som är de närmaste konkurrenterna.

Dessa är visserligen inte småbildskameror, men om TS skulle byta till en småbildskamera är det knappast Nikon D5 eller Canon EOS 1-DX (II) som är de främsta kandidaterna. En kamera som prestandamässigt är mer lik Olympus E-M5 vore kanske lämpligare?

Det ser ut som att TS har några Nikonobjektiv så en helt ny uppsättning objektiv kommer inte att behövas vid byte till Nikon.

Icke desto mindre tycker jag att TS bör titta på m4/3-kameror ut den senaste generationen för att se om förbättringarna i EVF:erna är tillräckliga för att stanna i m4/3-systemet.

Nu var TS främst ute efter en bättre sökare och ska han ha en bra EVF behöver han en snabb kamera som uppdaterar sökarbilden snabbt. Eftersom TS uppenbarligen var nöjd med bildkvaliteten från sin nuvarnde olympus blir skillnaden i sensorstorlek irrelevant för TS. Han överväger välja FF DSLR främst för den större sökarbildens skull. Jag vet inte om TS fotograferar sport och behöver följande autofokus vid 15 bilder/sekund eller 60 bilder/sekund utan följande AF men det blir mer som en extra bonus till väldigt lågt pris, speciellt som han även måste skaffa nya objektiv om han väljer någon FF DSLR

Nu var TS främst ute efter en bättre sökare och ska han ha en bra EVF behöver han en snabb kamera som uppdaterar sökarbilden snabbt. Eftersom TS uppenbarligen var nöjd med bildkvaliteten från sin nuvarnde olympus blir skillnaden i sensorstorlek irrelevant för TS. Han överväger välja FF DSLR främst för den större sökarbildens skull. Jag vet inte om TS fotograferar sport och behöver följande autofokus vid 15 bilder/sekund eller 60 bilder/sekund utan följande AF men det blir mer som en extra bonus till väldigt lågt pris, speciellt som han även måste skaffa nya objektiv om han väljer någon FF DSLR

Håller med dig Uno. Sökaren i D500 och 7DII är mindre än den i EM1/EM1 II eftersom de förstnämnda har optiska sökare vars storlek avgörs av sensorstorleken (som kopplas till spegelstorleken). Denna begränsning finns inte med EVF. Det är väl därför som TS först efterfrågade en FF DSLR p g a deras större sökare än de i cropkameror med OVF. Det var större sökarbild som tog in diskussionen på att helt enkelt byta kamerahus men behålla m43 systemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar