Annons

Tips om nytt objektiv till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

WVicke

Medlem
Har Nikon D60 med kitobjektivet 18-55VR samt Sigma 30mm 1,4. Använder typ aldrig mera kitobjektivet för har blivit van och bortskämd med ljusstyrkan i 1,4an. Nu börjar jag vara sugen på ett objektiv med mera zoomomfång men kan ej bestämma mig för vilken zoom. Egentligen skulle jag vilja ha en D700 för den höga ISO prestandan men har kommit på att den är för dyr för mig i dagsläget så har bestämt att jag skall köpa nåt nytt bättre objektiv istället till D60an då jag är mycket nöjd med bildkvaliteten i den.

Finns det några Nikon användare (D60) där ute som har några goda (zoom) objektiv att rekomendera?
 
Nikon 55-200 VR; Budget, kostar runt 2500:- (Äger själv en sådan.)

Nikon 70-300 VR; Nästa steg, kostar runt 6500-7500:-

Om du menar telezomar.
 
Har Nikon D60 med kitobjektivet 18-55VR samt Sigma 30mm 1,4. Använder typ aldrig mera kitobjektivet för har blivit van och bortskämd med ljusstyrkan i 1,4an. Nu börjar jag vara sugen på ett objektiv med mera zoomomfång men kan ej bestämma mig för vilken zoom.

Den du skulle vilja ha finns inte.

Du kan få lite bättre ljusstyrka än din kit-zoom, bländare 2.8. Om du tycker 18-50 är OK, finns Sigma 18-50/2.8. Vill du ha längre brännvidd finns Nikon 70-200/2.8.

Per.
 
Läser med intresse denna tråd, då jag också är intresserad av objektiv till min Nikon D60. Jag är en fullständig novis på detta, och har lite svårt med terminologin. Har kollat på Cyberphotos sida, och min undran är: Vad är skillnaden mellan "Telezoom" och "Superzoom"??? Vilket av dessa är att rekommendera? Dvs. när det vanliga objektivet, 18-55 som följde med kameran, inte räcker till. Vill alltså kunna fota på längre håll och inte få föremålet att se ut som en fluglort på bilden... :)
 
Skillnaden mellan superzoom och telezoom är att superzoomen har ett omfång som sträcker sig från vidvinkel till tele, t ex 18-200, medans telezoomens omfång "bara" är i teleområdet, t ex 70-200.
 
Läser med intresse denna tråd, då jag också är intresserad av objektiv till min Nikon D60. Jag är en fullständig novis på detta, och har lite svårt med terminologin. Har kollat på Cyberphotos sida, och min undran är: Vad är skillnaden mellan "Telezoom" och "Superzoom"??? Vilket av dessa är att rekommendera? Dvs. när det vanliga objektivet, 18-55 som följde med kameran, inte räcker till. Vill alltså kunna fota på längre håll och inte få föremålet att se ut som en fluglort på bilden... :)

Som du säkert märkt skulle du vilja skruva förbi 55mm-stoppet som du har på ditt objektiv. Det betyder att du vill ha längre brännvidd än 55mm, så enkelt är det! Om du vill byta ut ditt objektiv mot ett med större omfång (och köpa en s.k. superzoom), eller kan tänka dig att byta mellan objektiven (och alltså köpa en telezoom, rentav ett fast teleobjektiv (med bara en brännvidd)) är dels en fråga om bildkvalitet (mindre zoomomfång kan ge bättre kvalitet och ekonomi (superzooma är dyra om de ska vara hyggliga). Som tur är, är bättre kvalitet billigare i detta fall! Det som är lat får betala ordentligt.

Jag skulle råda de flesta nyblivna Nikon-ägare som inte är så insatta att köpa Nikons 55-200 VR som är mycket prisvärd.

Per.
 
Som du säkert märkt skulle du vilja skruva förbi 55mm-stoppet som du har på ditt objektiv. Det betyder att du vill ha längre brännvidd än 55mm, så enkelt är det! Om du vill byta ut ditt objektiv mot ett med större omfång (och köpa en s.k. superzoom), eller kan tänka dig att byta mellan objektiven (och alltså köpa en telezoom, rentav ett fast teleobjektiv (med bara en brännvidd)) är dels en fråga om bildkvalitet (mindre zoomomfång kan ge bättre kvalitet och ekonomi (superzooma är dyra om de ska vara hyggliga). Som tur är, är bättre kvalitet billigare i detta fall! Det som är lat får betala ordentligt.

Jag skulle råda de flesta nyblivna Nikon-ägare som inte är så insatta att köpa Nikons 55-200 VR som är mycket prisvärd.

Per.

Tack för svar! Det verkar som det är telezoom jag ska ha, det gör inte så mycket att jag måste byta objetiv, fast i och för sig är det säkert bekvämt att ha superzoom så man slipper släpa med sig så mycket grejer, men skiljer det så pass mycket i pris, så nöjer jag mig nog med telezoom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.