Annons

Tips om manipulerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag vore väldigt tacksam om jag kan få tips om manipulerade bilder som använts i media. Det kan gälla både nya och gamla bilder. Syftet är att jag under min praktik som lärare ska arbeta med olika propagandabilder och andra typer av nyhetsbilder som på olika sätt ändrats. Det kan tex vara en militärjunta där någon klippts bort.
Men det mesta är av intresse. Eleverna ska bli medvetna om att allt de ser inte är sant. De ska också kunna granska bilderna kritiskt.
Föreslå gärna var jag kan hitta bilder, både i böcker och på Internet. Eller beskriv bilderna så ska jag se vad jag kan få tag på.
Tack på förhand.

Lenin och Trotskij

Det finns ganska många manipulerade som fått historisk betydelse. Ett av det mest kända retuscherade fotografierna, är från Sovjetunionen. Den i Stalins ögon förhatliga Leon Trotskij retuscherades bort från ett foto där han syns tillsammans med Lenin. Detta för att misskreditera Trotskij och förfalska historiska bevis på att han stod Lenin nära.

/Pingo

På tal om Sovjet

kommer ihåg en bild ifrån vår Historie- eller samhällsbok som enligt boken var retuscherad.
Det var några sovjetiska soldater vid ankomsten till Berlin i slutet av andra världskriget. En soldat hade flera klockor på armarna men eftersom intagandet av Berlin bara var en befrielse så fick inte plundringen visas för allmänheten och klockorna retuscherades helt sonika bort, mha traditionell teknik.

Var det inte Milosevic som upprepade klassikern med dubbelkopiering i modern tid? Jag vill minnas något tillfälle när det var viktigt för honom att visa sitt breda stöd hos folket genom att tala om hur många som kom till ett möte. Nu kom inte så många, så hans kopister fick helt enkelt belysa papperet två gånger med en liten förskjutning av negget för att få det att se ut som dubbelt så mycket folk.

Jag hade för mig att det fanns en liknande men med Hitler och Himler. Men det kanske var Leninbilden?

Det bästa med bilden av Lenin och Trotskij var väl att de glömde ta bort fötterna när de retuscherade bort Trotskij.

Det sägs att bilden av amerikanska soldater som sätter ner en flagga på någon söderhavsö inte är äkta. Fast det är mer ett rykte som jag hört snarare än fakta. Likaså så går ryktena isär huruvida brandmännen hissar eller tar ner flaggan efter terrorattacken i New York.

En film som avhandlar ämnet är "I skottlinjen" med bl a Nick Nolte och snubben som spelar snäll skurk i "Firman". Kommer inte ihåg vad han heter.

Mvh
Maverick

Det finns nog också en välkänd bild på den s.k. kenneymördaren, alltså Lee Oswald där han skall stå med ett gevär i handen av den typen som användes vid mordet.. tydligen skall detta också varit ett skickligt montage.

Tack för tipsen. Ska kolla upp era bildförslag. Ryssarna var väl pigga på att manipulera bilder.
Finns det fler tips är jag självklart tacksam.

Lite off-topic angående brandmännen i NY.
Det har gjort ett monument som föreställer de tre brandmännen som halar Stars and Stripes, men den är "manipulerad". I verkligheten var det tre vita brandmänn men monumentet gjordes efter borgmästarens order med en vit, en latinamerikan och en svart brandman. Trots att typ 10% av brandkåren i New York har utländsk bakgrund. Efter lite protester så har man tagit bort monumentet.

Maverick skrev:
Det sägs att bilden av amerikanska soldater som sätter ner en flagga på någon söderhavsö inte är äkta. Fast det är mer ett rykte som jag hört snarare än fakta. Likaså så går ryktena isär huruvida brandmännen hissar eller tar ner flaggan efter terrorattacken i New York.

Det var väl Robert Capa som tog bilden på Iwo Jima? Vad jag har förstått var han på plats, men den första bilden blev inte bra, så han hade ett gäng soldater att sätta upp flaggan en andra gång. En mycket känd bild...

Vad gäller brandmännen i New York läste jag en intervju med fotografen, där han säger att de halade flaggan.

Jag tänkte på bilden med ryssarna som hissar den sovjetiska flaggan i Berlin efter dess fall. Tagen utav Jevgenij Chaldej.

Så vitt jag vet så är den bilden retucherad som du sa med klockorna eftersom man inte ville visa att han var gravplundrare (han hade en klocka på varje arm). Men bilden var arangerad från börjarn och inte tagen förräns ca en vecka efter Berlins fall.

Bilden på den Amerikanska flaggcermonin är tagen utav Joe Roenthal.

Sedan beror det också på var man drar gränsen för manipulation. En bild som är tagen i Sverige och som har använts som propaganda inom vänstergruperingar mot nynazism är en bild tagen utav Hans Runesson 1985 i Växjö. Jag tror att den blev vald till århundradets bild.
Det är en kvinna från Polen som jagar ett gäng nazister med sin handväska. På bildenb ser hon ut att vara ensam men utanför bild så har hon en folkhop med sig.

Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Dessa bilder och historierna bakom finns i en bilaga som Expressen hade i sammband med milleniumskiftet. Den kom ut Söndagen den 26 December 1999. Kolla med biblioteket om den finns där.

Lycka till
MVH
Greve Nickon:cool:

Tack för alla tips! Jag kommer nog använda mig av en del av dem. Får berätta mer när jag genomfört arbetet. Något jag reflekterade över i veckan är att det är årskurs 6. Tanken slog mig att de är födda samma år som Kuwait-krisen började. Deras referensramar är klart begränsade. Vietnam-kriget, 2:a världskriget och allt sådant är historia för dem. Så det svåra är att hitta bilder som de kan anknyta till. Brandmännen i New York ska jag ta med och jämföra med motsvarande bild från 1945.
Ska också kolla upp tipsen om Expressen-bilaga. Det är guld värt att få ett datum när den var utgiven.
Tack än en gång och har ni fler tips så är det alltid välkommet. Det kan också gälla reklambilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar