Annons

Tips om manipulation

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Nu är jag här med en fråga igen, jag har inte så bra koll på det här med PS men jag vill lära mig.

Jag ska hjälpa min flickvän med att ta lite modebilder och jag har en bildide som jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med lite grundinstruktioner.

Jag ska fotografera en kappa hängd i ett träd. Men bilden vill jag ska vara både färg och svartvit. Jag vill att kappan ska bevara sin färg eftersom den är väldigt viktig just för den här kappan. Däremot så vill jag ha allting runt om svartvitt.

Jag har inte tagit bilden ännu så om det är något som jag bör tänka på innan exonering också så tar jag tacksamt emot tips.

Om jag lyckas med denna bild så kommer den narturligtvis upp här på fotosidan.

MVH
Greve Nickon:cool:

Den manipulationen blir inte lurig att genomföra. Om du ser till att kappan syns bra mot typ himmel eller något så underlättar du, men det är inte nödvändigt.

1. Markera kappan på något sätt. Det lättaste är troligtvis att grovmarkera med det magnetiska lassot (Det följer kanter och dyligt själv), och sedan justera markeringen till perfekt form med det vanliga lassot.

2. Invertera markeringen (Ctrl+Shift+I ,eller meny) så att allt utom kappan är markerad.

3. Justera ner bilden till gråskala. Det finns speciella filter detta, men det enklaste är att gå in i Ctrl-U; Image -> Adjust -> Hue/saturation och dra ner saturation-slidern till noll. Nu skall allt i bilden utom kappan vara gråskala.

Det finns om du vill en hel del kvar man kan göra, men det får börja så här :)

/Ingo

Friläggning

Om man använder lassot kommer du att få "suddiga" kanter med massor av missade pixlar! Gör en friläggning istället med ritstiftet dvs den som du lägger ankarpunkter med och drar ut styrlinjer med. Då får du en betydligt bättre kant. Lägg markeringen ca 1 pixel innanför kanten vilket gör att det blir en tydligare kant. Syns inte på slutresultatet. Detta är denna metod som används ex vid Slitzfotograferingar och inom reklambranschen. Lite svårare och tar lite längre tid men är så mycket bättre. Lassot är ett överskattat hjälpmedel... Sitter själv som bildbehandlare/fotograf på en reklambyrå och gör retuscher hela dagarna...

Fler tips:

Att frilägga kappan enklast, använd trollstaven och klicka på kappan (hur stor tolerans den skall vara inställd på beror på antalet nyanser i kappan, testa). Det som inte går att markera eller som behöver justeras, görs enkelt i snabbmasken. Klicka på den högra symbolen under färgväljarna i verktygspaletten. Nu kommer en del av bilden att bli röd. Använd suddgummit och pensel för att ändra så att antingen kappan eller bakgrunden blir röd. Gå tillbaka till normalläge genom att klicka på knappen brevid snabbmaskläget. Kappan eller bakgrunden är nu markerad. Välj omvänd under menyn markering om den ligger fel. Om du nu valt så att bakgrunden är markerad väljer du exempelvis att ta bort färgmättnaden där under bild och ställ in. Nu borde det vara klart!

/Mats B

Ett tips då man använder snabbmasken är att använda airbrushverktyget i kanterna, så blir inte övergången så brutal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar