Annons

tips om en bra skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag installerade häromdagen från Komplett.se
min plattskärm Samsung 19" 930 BF 4 ms
för kr ca 3600:- och är helnöjd. Mina och
andras bilder blev klart bättre. Läs
recensioner på nätet.
 
Jag förstår inte riktigt varför så många här på FS är så förtjusta i just 19"-skärmar. De är jättebra för spel eftersom de ger en stor bild samtidigt som den låga upplösningen gör jobbet lättare för grafikkorten, men varför inte köra med antingen 17" (samma upplösning) eller ta ett litet kliv upp till 20" och få 50% högre upplösning? Enda undantaget är väl om man börjar vara lite ålderssynt, så jag byter säkert uppfattning när jag själv blir 50... men jag räknar med att allting är upplösningsoberoende vid det laget :)

TN, PVA och de andra tekniker som tillverkarna använder för att skrämma upp en TFT-skärm till 4ms responstid ger ju dessutom ganska vedervärdig färgåtergivning, så det känns väldigt bakvänt att använda en sådan skärm för bildbehandling. Visst, det fungerar jättebra för spel och kontrasten blir så hög att det nästan bränner i ögonen, men som sagt känns det inte direkt som det optimala skärmvalet för någon som håller på med foto.

Kan annars varmt rekommendera Dell Ultrasharp 2005FPW, en trevlig 20" widescreenskärm... iofs ligger priset snäppet över vad trådskaparen tänkt sig (4700 plus moms) men det är en ruggigt bra skärm som är rent otroligt prisvärd.
 
Eizo 19" skärmar ska ju vara bra också har jag hört, tex. EIZO 768? kostar runt 4500kr.. Nån som har en sån och har kalibrerat den och är nöjd?

/Magnus
 
Eizo L768

Ja, jag har en på jobbet. Nu är den inte avsedd för bildarbete primärt, utan helt andra uppgifter - men det är en riktigt, riktigt bra skärm för bilder. Håller på spara ihop pengar till att köpa en själv ("privat") till hemmet. För jäkla grymt skön skärm. Väldigt "analog" och skön att läsa text på. Bilder är verkligen super. Har hitilts inte sett någon annan skärm komma upp i samma nivå som Eizo:n.

Enda "plumpen" i protkollet är väl rörlig bild då, snabba grafikintensiva spel, där den gissningsvis blir för långsam. Då är tex Samsung ett bättre val. Videouppspeling fungerar däremot bra.

Det jag upplevt på jobbet är också att de har en riktigt bra logistik & service hantering i de fåtal fall skärmar krånglat. Vi kör även andra märken och "näst bästa" har minst dubbelt så många (antal) trasiga skärmar... -vilket indikerar att Eizo har en riktigt hög och jämn kvalitet. :)

Skall du spela mycket spel på skärmen, kör en Samsung eller nåt annat liknande. Skall du pyssla med bildhantering och/eller jobbar/läser mycket på skärm - köp Eizo!!

L768 är grymt bra för pengarna!


Vänlig hälsning,
Kjelle

Magnuz skrev:
Eizo 19" skärmar ska ju vara bra också har jag hört, tex. EIZO 768? kostar runt 4500kr.. Nån som har en sån och har kalibrerat den och är nöjd?

/Magnus
 
samuel_k skrev:
Jag förstår inte riktigt varför så många här på FS är så förtjusta i just 19"-skärmar. De är jättebra för spel eftersom de ger en stor bild samtidigt som den låga upplösningen gör jobbet lättare för grafikkorten, men varför inte köra med antingen 17" (samma upplösning) eller ta ett litet kliv upp till 20" och få 50% högre upplösning? Enda undantaget är väl om man börjar vara lite ålderssynt, så jag byter säkert uppfattning när jag själv blir 50... men jag räknar med att allting är upplösningsoberoende vid det laget :)

TN, PVA och de andra tekniker som tillverkarna använder för att skrämma upp en TFT-skärm till 4ms responstid ger ju dessutom ganska vedervärdig färgåtergivning, så det känns väldigt bakvänt att använda en sådan skärm för bildbehandling. Visst, det fungerar jättebra för spel och kontrasten blir så hög att det nästan bränner i ögonen, men som sagt känns det inte direkt som det optimala skärmvalet för någon som håller på med foto.

Kan annars varmt rekommendera Dell Ultrasharp 2005FPW, en trevlig 20" widescreenskärm... iofs ligger priset snäppet över vad trådskaparen tänkt sig (4700 plus moms) men det är en ruggigt bra skärm som är rent otroligt prisvärd.

Håller med dig om 19"'s formatet.

Man ställer ju oftast skärmen på nästan samma avstånd från ansiktet, oavsett storlek. Och då upplever då jag min 19" ares pixlar som legoklossar, speciellt detaljerade motiv med höga kontraster.
Visst är de fina att surfa runt med, men jag tycker man får en bättre känsla för sin bild, med något mindre pixelstorlek...
Som 17 och 20 erbjuder, om man nu inte köper en wide. Men man får ju 2st 17" för en 19".

Har 17,19 och 23" och den enda som stör mig är 19" aren. Tycker bilden blir så grov och avsaknar känsla.
Ok... Porträttbilder där det är stora ytor med små avvikelser i färg och kontrast ser jättebra ut.

Men det är ju bara att kila till någon bekant eller butik och testa. Det är ju ändå viktigast hur man upplever skärmen själv som räknas.
Sedan lär man nog vara nöjd om man inte jämför med andra, eller kanske just pensionerat en riktigt gammal skärm.

Har just den där EIZO 768... kalibrerad med Gretags EyeOne 2, men använder den endast till scanner och filserver. Fina färger men eländiga pixlar. Men visst kan man ju alltid ställa skärmen en bit bort från ansiktet.... :cool:

Ett litet tips om det är möjligt....
Har ni bestämmt er för säg EIZO'n, fråga om de kan koppla in skärmen och är den fri från pixelfel så tar du/ni den. Jag vet inte hur garantin ser ut idag, men när jag köpte min var en pixel "halvdöd".
Garantin gällde "då" bara heldöda(svarta) pixlar, men min halvdöda jäkel var precis lika irriterande som om den vart stendöd.

Alltså ingen garanti för mig, trotts att den kom direkt från kartongen. SÅ TRÅKIGT!

Förmodligen säger de att de inte kan göra så, då kan vi inte sälja.... bla bla bla!... men då har ni försökt....
 
Eizo skärmar

Håller inte med Christian alls.
Känner inte igen Eizo:s policy heller.
5års garanti och noll döda pixlar är det som gäller...

Har du köpt skärmen i HongKong eller på postorder?? Bara undrar för SÅ främmande låter det i mina öron...

Låter som att skärmen är defekt. Det skulle jag inte acceptera. Har du tagit kontakt med Eizo i sverige angående detta...? Det skulle jag göra om jag var dig. Har blivit mycket bra bemött då jag haft kontakt med dem.

Pixlarna är ju föremål för subjektiv bedömning men jag tycker de är underbara!!!
Jag sitter rätt nära skärmen och upplever inget av det du tycker är så dåligt... -tvärtom upplever jag den som helt överlägsen och skulle aldrig i livet byta den mot nåt annat.

Just den höga kontrasten gör att bilder får en helt annan dynamik än på "spelskärmar" som i mitt tycke inte klarar av bilder särskilt bra alls. Texten är oftast bedrövlig på dessa, taggiga och fula, ofta med jobbiga skuggor runt dem... -inget för seriöst arbete över tid. :-(

Som sagt, det enda jag inte skulle använda Eizo:n till är spel. Då är en "spelskärm" överlägsen.

Själv gillar jag inte alls Samsung tex, så jag är ju en aning partisk... -men jag tycker de är på tok för digitala och pixliga. Riktigt eländigt digitala och med högst medioker färgåtergivning. Funkar inte alls för bildbehandling imho - eller om man jobbar länge vid skärm. Då är de direkt tröttande, något som Eizo skärmen aldrig blir (i mitt tycke).

Jag håller dock fullständigt med dig om att skärmar är en subjektiv uppfattning, jag har min klar (och orubblig) men därmed inte sagt att någon annan upplever samma sak helt annorlunda.


Ditt råd om att titta på skärmen innan köp är bra!! Nej, föresten, det är inte bara bra - det är *riktigt* bra - och viktigt!

Just för att våra ögon reagerar så olika. Det jag trivs med och anser helt överlägset tycker du tvärtom och vice versa. Det är stor skillnad mellan olika skärmar (i praktiken) och därför viktigt att själv bedöma aternativen med sina egna ögon - innan köp.


Vänlig hälsning,
Kjelle




Chet skrev:
Håller med dig om 19"'s formatet.

Man ställer ju oftast skärmen på nästan samma avstånd från ansiktet, oavsett storlek. Och då upplever då jag min 19" ares pixlar som legoklossar, speciellt detaljerade motiv med höga kontraster.
Visst är de fina att surfa runt med, men jag tycker man får en bättre känsla för sin bild, med något mindre pixelstorlek...
Som 17 och 20 erbjuder, om man nu inte köper en wide. Men man får ju 2st 17" för en 19".

Har 17,19 och 23" och den enda som stör mig är 19" aren. Tycker bilden blir så grov och avsaknar känsla.
Ok... Porträttbilder där det är stora ytor med små avvikelser i färg och kontrast ser jättebra ut.

Men det är ju bara att kila till någon bekant eller butik och testa. Det är ju ändå viktigast hur man upplever skärmen själv som räknas.
Sedan lär man nog vara nöjd om man inte jämför med andra, eller kanske just pensionerat en riktigt gammal skärm.

Har just den där EIZO 768... kalibrerad med Gretags EyeOne 2, men använder den endast till scanner och filserver. Fina färger men eländiga pixlar. Men visst kan man ju alltid ställa skärmen en bit bort från ansiktet.... :cool:

Ett litet tips om det är möjligt....
Har ni bestämmt er för säg EIZO'n, fråga om de kan koppla in skärmen och är den fri från pixelfel så tar du/ni den. Jag vet inte hur garantin ser ut idag, men när jag köpte min var en pixel "halvdöd".
Garantin gällde "då" bara heldöda(svarta) pixlar, men min halvdöda jäkel var precis lika irriterande som om den vart stendöd.

Alltså ingen garanti för mig, trotts att den kom direkt från kartongen. SÅ TRÅKIGT!

Förmodligen säger de att de inte kan göra så, då kan vi inte sälja.... bla bla bla!... men då har ni försökt....
 
Tack för tipsen, problemet med typ 20" och 21"s skärmar är att de kostar typ 10000kr i samma prestandaklass, och 17"s är bara 800kr billigare än 19". Jag har en 19" LG idag som jag tänkte köra som andra skärm och jag sitter enbit ifrån så en Eizo L768 för runda 4500kr är nog ett klockrent köp för mig..

Och att ha 2st skärmar är jättebra, då kan man ha paletter i photoshop på den ena skärmen, och mailfönster eller liknande, och bara ha bilden på hela ytan..

/Magnus
 
samuel_k skrev:
Jag förstår inte riktigt varför så många här på FS är så förtjusta i just 19"-skärmar. De är jättebra för spel eftersom de ger en stor bild samtidigt som den låga upplösningen gör jobbet lättare för grafikkorten, men varför inte köra med antingen 17" (samma upplösning) eller ta ett litet kliv upp till 20" och få 50% högre upplösning?


om man vill ha de viktigaste menyerna i tex photoshop eller om man modellerar i Rhino eller vafan som hellst så kan det bli jävligt tight ibland.. särskilt när jag photoshoppar så stör jag mig ofta på att behöva trycka tab (det är väl så den heter ovanför caps lock?) för att tillfälligt dälja menyerna..
en stor bild gör en mer upmärksam på smågrejjer i bilden..

visst man kan ändra upplösning på alla skärmar men en större skärm är alltid kapabel till att visa störe bild (såklart) än en liten.. vilket i sin tur ger en fördelar i photoshop etc.
 
Visst blev jag väl bemött av EIZO folket...

Och jag skulle gärna köpa en Eizo igen...men... de sa också vad som "gällde då".

( 1 st helt död pixel så gällde garantin)

min var endast halvdöd, men i och med att det aldrig är korrekt färg upplevs den som heldöd.

Sen är det helt riktigt att syn och hörselintryck är rätt subjektivt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.