Annons

Tips om digitalköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Conny B

Avslutat medlemskap
Hej

Jag köpte nyligen min första digitalkamera, en SONY CyberShot DSC-P52 (3,2 megapixels, 2x optisk zoom) men jag måste säga att bilderna har en tendens att se aningen 'gryniga' ut. Jag är alltså inte helt nöjd. Vad jag kan se på detta forum är att det finns en uppsjö av recensioner på digitalkameror och jag känner mig rätt vilsen i denna djungel.

Jag undrar nu om jag kan få bra tips på någon prisvärd digitalkamera i 3.000 kr-klassen som har fin bildkvalitet?

Tack på förhand,
Conny

Nikons CoolPix 3100 har fåt bra kritik i den pris kategori, den går att få för 3090 på CyberPhoto, men som Kim säger förvänta dig inte så mycket av en kamera i den pris klas men vist funkar dom fint om man inte har jätte krav så att säga. Lycka till!!

Har du råd att sträcka dig en 500 kr extra

Har du råd att sträcka dig upp till 3500kr så kan jag verkligen rekommendera Olympus Camedia C-4000Z. En kamera som fått toppbetyg i praktiskt taget varenda test den varit med i. C-4000Z är en 4 Megapixelkamera som har ett fantastiskt fint objektiv. Ett av dom bästa.

Själv tog jag en bild som nu används som omslag till en tidning (trycks på blankt papper med upplösningen 300ppi), bilden är förstorad till A4 och där finns inte åstymmelsen till brus. Dessutom är bilden löjligt skarp. Jag blev faktiskt djupt imponerad.

/Joakim

Man tackar å det yttersta! Jag ska genast titta närmare på era tips.

Det är alltså så att det inte bara är antal pixlar som gör kvaliteten.. Så även om jag hittar en annan kamera som också har 4 eller t.om 5 megapixlars upplösning, så betyder det alltså inte att bilderna blir bättre för det. Ok tack för infon grabbar!

Alltså..fler pixlar ger bättre kvalitet (upplösning/skärpa) OM optiken/signalbehandligen kan göra pixlarna rättvisa.
Så man får ju kolla på fall till fall vilken kamera som ger bäst bildkvalitet och inte blint gå efter hur många pixlar sensorn råkar ha.

Aha, ja självklart.. Ja, jag tittade på dina bilder, Kim.. wow, den där pilfinken var en fröjd att se.. Tack för tipsen, jag ska skicka tillbaka min nuvarande Sony och titta runt efter något annat.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar