Annons

Tips om bra vidvinkel till 5D? + blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingriddim

Medlem
Hej!
Har precis köpt en Canon 5D- en underbar kamera för sitt begagnatpris. Nu har jag sålt av gamla kameran och ltie andra prylar och fått en budget på 6 000 att köpa ett nytt objektiv för.

Har ett 50mm, och behöver vidvinkel för att kunna fota i jobbet... har ni något att rekommendera? Begagnat eller ej. Ljusstyrka är att föredra framför andra saker.

Tackar för hjälpen!
Mvh
/Ingrid.

Ps. Behöver också en blixt. Behöver inte vara avancerad alls, bara ljusstyrkan minst motsvara en inbyggd blixt hos säg en 350D? Har ni några förslag på något budgetalternativ där så vore det toppen!

du hittar nog inga ljusstarka vidvinklar i den prisklassen förutom nämnda Sigman och dess syskon med 24 och 28 mm brännvidd. Canons 28/1,8 kan du hitta begagnad för 3500 kr ungefär och det är prisvärt. Den är faktiskt helt ok och inte så dålig som vissa säger. Bländar du ner den så är den ganska skarp i kanterna, men i mitten är den alltid väldigt skarp. Gillade den väldigt om jag inte hade köpt nya 24:an som naturligtvis är i en helt annan division jämfört med de andra, men till 3-4 ggr priset.

Hmm... okej. Jo, jag misstänkte att det skulle bli svårt... men jag är till exempel hyfsat nöjd med Canons 50 mm 1,8. Visst skulle man vilja ha 1,4 men ibland får man kompromissa. Så något i den stilen fast vidvinkel kanske skulle vara att föredra?

Om du jämför med 50/1.8 ligger de lite äldre 2.8:eek:rna närmast till hands, fast de har faktiskt lite bättre byggkvalitet. Det vill säga 24/2.8, 28/2.8 och 35/2. De skall alla tre vara ganska bra optiskt, mekaniskt har de en tristare autofokusmotor som är långsammare och högljuddare än de nyare USM objektiven.

Den billigaste blixten i Canons sortiment är nya 270EX, kostar c:a 1500 kr så den är förmodligen bästa budgetval.

Om du jämför med 50/1.8 ligger de lite äldre 2.8:eek:rna närmast till hands, fast de har faktiskt lite bättre byggkvalitet. Det vill säga 24/2.8, 28/2.8 och 35/2. De skall alla tre vara ganska bra optiskt, mekaniskt har de en tristare autofokusmotor som är långsammare och högljuddare än de nyare USM objektiven.

Den billigaste blixten i Canons sortiment är nya 270EX, kostar c:a 1500 kr så den är förmodligen bästa budgetval.

håller helt med om nämnda äldre canonobjektiv. har haft 24/2,8 som är väldigt bra och 35/2 är så bra så att jag behållt det till min 5d mk II. Vad gäller blixt på budget så titta lite på Nissin di622, där får du power och alla tiltlägen till samma pris som Canons lilla 270EX, inställningsmöjligheterna är ungefär desamma, dvs inga på själva blixten. Nissin-blixten har därutöver fördelen att kunna användas som slavblixt, vilket ju är en poäng om du köper något finare sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar