Annons

Tips och vilken film ska man välja nu i vinter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Nu inför jul så ska jag åka till Jämtland och har lite funderingar kring valet av film.

Dels kommer det att bli några innebilder (2 rullar) och några utebilder (2 rullar där med).

Är det någon som kan ge mig lite tips och rekommendera någon film?

Hur mycket ska man överexponera vid fotografering utomhus med tanke på att snö reflekterar ganska mycket ljus? +1 steg?

Jag har en EOS 30.

Senare i år kommer jag även att åka till Alperna. Vad har ni för tips för sådan miljö? Alla tips, mer än film tas gärna emot!
 
Det beror på så mycket. Men en vanlig Fuji Superia 400 är väldigt allround. +1 steg blir ofta bra.

Själv kör jag med Kodak T-Max P3200 just nu efter 6400 Asa... Det är mörkt i stan just nu...
 
Vart i jämtland ska du? Jag har åkt upp hit över jul jag med, i östersund.
Du kanske har något tips på ett bra mål för en fotoexpedition såhär i juletider? :)
 
jag fotade ute i helgen på ett stort fält med lite snö på. jag använde fuji provia 400. återkommer sen med hur bilder vart. jag minns att jag tog några bilder med den "korrekta" exponeringen engilt min externa ljusmätare. det är svårt att få ett korrekt exponeringsvårde när man fotar ute på ett stort fält och mäter med en extern ljusmätare så jag överexponerade några bilder från 1 till 2 steg, tom 3 steg tror jag. återkommer.
 
Vart i Jämtland? Jo faktiskt i närheten av Östersund. Jag ska till en liten by som heter Låsböle. Tror inte att det är många som känner till stället :)

Tyvärr kan jag inte ge dig tips Björn eftersom jag själv inte kommer därifrån.
 
Jag tror att det här har diskuterats tidigare på fotosidan, prova att söka på ord som 'vinter' och 'snö'.

Om man ska sammanfatta så brukar man tipsa om att försöka 'värma' bilderna när det är mycket snö för att undvika att de blir alltför blå. Därför rekommenderas ett varmtonsfilter, 81A eller 81B.

I senaste numret av Foto rekommenderades att använda Fuji Velvia eller någon liknande diafilm, jag antar att det var just för att förstärka andra färger än blå.

Personligen tycker jag att ljuset i fjällen runt nyår är tillräckligt varmt för att man inte behöver varmtonsfilter. Däremot senare på året, framåt mars och senare så bör man nog reflektera över varmtonsfilter. Ska man till alperna är det nog ett måste om man inte ska få alltför kraftigt blåstick i bilderna.

Det här med överexponeringen är nog bara att experimentera sig fram med. Tänk på att det är andelen upplyst snö i sökaren som avgör hur mycket du ska överexponera. Det krävs alltså att du tänker till innan du tar varje bild.

Jag har också en EOS 30 och jag brukar ligga mellan ett halvt och ett stegs överexponering när det är ljust och mycket snö.
 
Jag skulle inte rekommendera Fuji Velvia för vinterbilder med mycket snö. Det är en mycket bra film, men jag tycker att den fungerar dåligt för detta ändamålet. Om man överexponerar snön får man ett rosa färgstick och om man underexponerar - ett grönt.
 
Lottis skrev:
Jag skulle inte rekommendera Fuji Velvia för vinterbilder med mycket snö. Det är en mycket bra film, men jag tycker att den fungerar dåligt för detta ändamålet. Om man överexponerar snön får man ett rosa färgstick och om man underexponerar - ett grönt.

Vid närmare eftertanke kan det ha varit tidningen Utemagasinet där jag läste rekommendationen, jag minns inte riktigt. Hursomhelst var det en av de mer namnkunniga svenska naturfotograferna som rekommenderade Velvia och jag blev faktiskt ganska förvånad över filmvalet jag med.

Jag tänkte testa själv över nyårshelgen i Lofsdalsfjällen så tack för tipset med exponeringen.
 
Hur mycket du ska överexponera beror helt och hållet på om du använder centrumvägd eller evaluerande mätning alternativt utsnitt samt vad som finns i bilden.

En variant är att mäta på snön (utsnitt eller spot) varvid värdet du får kommer att göra snön medeltonad. Sedan får du själv fundera över om du vill ha snön t.ex. ljust tonad eller vitt nästan utan teckning. Med dia, överexponering med ungefär 1 respektive 2 steg från värdet uppmätt på snön.

Om du vill använda evaluerande mätning när det är mycket snö så får du väl exponeringskompensera +1 eller så och be en stilla bön. Det borde funka hyfsat med negativ färgfilm.
 
Jag har faktiskt beställt någon rulle Superia 400 och Tri-X har jag i kylen. ;-)

Är det dock inte för mycket att ha en 400 om det är sol och snö ute? Å andra sidan blir det lättare att frysa actionbilder, vilket är det man vill när man åker skidor till exempel.
 
Dagarna är så pass korta nu, så 400-film är att föredra. Jag som bor ovan polcirkeln funderar på att testa Ilford Delta 3200. Solen försvinner ju nu och blir borta för en hel månad...
 
400 är inte för mycket om man inte ska plåta vatten eller annat där man behöver rörelseoskärpa. Du måste förstora en 400:a mycket för att se skillnad mot 100. Flexibiliteten blir större med 400 tycker jag även om man inte ska köra onödigt högkänsligt. men tänk på at dagarna är korta på vintern och du kanske vill ta någon bild inne i stgvärmen och då är 100 för lite.
 
J. Patric skrev:
Jag som bor ovan polcirkeln funderar på att testa Ilford Delta 3200. Solen försvinner ju nu och blir borta för en hel månad...

Jag är också nyfiken på att testa den, särskilt för mellanformat. Kör Kodak P3200 nu efter EI 6400.
 
J. Patric skrev:
Dagarna är så pass korta nu, så 400-film är att föredra. Jag som bor ovan polcirkeln funderar på att testa Ilford Delta 3200. Solen försvinner ju nu och blir borta för en hel månad...

Det är många mellanformatssnubbar som hyllar Ilford Delta 3200. Oftast exponerar dom den efter 1600-2000 ASA. Spana in http://www.unblinkingeye.com/ för framkallningstider och annat läsvärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.