Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och råd familjefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Micc

Ny medlem
Hallojsan!

Jag har blivit ombedd att fotografera min moster, hennes man och dotter 2 år. Jag är helt ny på det här och äger ingen mer utrustning än en Canon eos 400D med standardobjektiv + ett stativ. Jag skulle bli hemskt glad om någon kunde ge mig lite tips och råd att tänka på. Hur får jag bästa möjliga bild med den utrustning jag har? Hur ska jag ha ljuset så att det inte blir fula skuggor? osv.

Oerhört tacksam för svar!

// Mikaela

Det går ju att göra på massvis olika sätt.
Du kan ta bilderna inomhus med fönsterbelysning, då är det bäst att stå så ansiktena på objekten blir belysta. Nu är jag själv inget porträtt-proffs men snett framifrån brukar fungera jättebra när man bara har en ljuskälla :)

Använd så stor bländare som möjligt och försök få till en så neutral bakgrund som möjligt :)

Förutom de saker som Filip nämner så har jag framförallt ett tips.
Våga testa och öva!!!
Om du har moster nära prova med lite olika lampor som finns hemma i olika vinklar tills du är nöjd. Det kanske inte blir perfekt första dagen men kanske andra. Annars tvinga föräldrar eller kompisar att sitta lite och bli belysta tills du är nöjd.

Med programmen du fick med på skiva till kameran finns program så du med en lång usb-kabel kan få upp bilderna direkt på din dator för att se bättre hur de blev.

Ljus är mycket övning och fantasi för att få det bra.
Ljus behöver inte vara dyrt. Använd lampor som finns runt dig. Använd tyg för att få mer diffust ljus. Med lite fantasi kan man komma jättelångt.

Vill du se hur andra gjort så finns en flickrgrupp som heter Setup Mandatory. Där kan du se hur folk satt upp sitt ljus och resultatet.

http://www.flickr.com/groups/552101@N22/

//erik

Förutom de saker som Filip nämner så har jag framförallt ett tips.
Våga testa och öva!!!
Om du har moster nära prova med lite olika lampor som finns hemma i olika vinklar tills du är nöjd. Det kanske inte blir perfekt första dagen men kanske andra. Annars tvinga föräldrar eller kompisar att sitta lite och bli belysta tills du är nöjd.

Med programmen du fick med på skiva till kameran finns program så du med en lång usb-kabel kan få upp bilderna direkt på din dator för att se bättre hur de blev.

Ljus är mycket övning och fantasi för att få det bra.
Ljus behöver inte vara dyrt. Använd lampor som finns runt dig. Använd tyg för att få mer diffust ljus. Med lite fantasi kan man komma jättelångt.

Vill du se hur andra gjort så finns en flickrgrupp som heter Setup Mandatory. Där kan du se hur folk satt upp sitt ljus och resultatet.

http://www.flickr.com/groups/552101@N22/

//erik

Tack så hemskt mycket för många bra tips :)
Hur menar du att jag ska använda tyg? Som reflektionsduk?

// Mikaela

Leta rätt på stora fönster i norrläge, det ger ett mjukt och behagligt ljus som passar till porträtt. Se till att de sitter tätt. Det är roligt med intima porträtt och då är det en fördel om de sitter tätt ihop, det ger mer ansikte i bilderna och mindre "döda" ytor (det är ju inte för att visa finkläderna de blir fotade). Varning för fingrar på händer som håller om andra! Se till att en omhuldande hand endast visar lite fingerspetsar. Det kan se jättestörande ut om man skulle håll om någon/lägga en hand över axeln på ett i vardagssituationer naturligt sett.

Annars, som sagt, lek och testa!

/Peter

Mikaela,
Tyget kan du ha bakom de som ska fotograferas. Där kan du lysa framifrån eller bakifrån om du vill ha en ljus bakgrund. Eller så spänner du upp tyg och reflekterar ljus på personernas framsida. Eller så kan du lysa igenom tyget direkt mot personerna för att få något softboxliknande.
Du kan även leta upp paraplyn i vitt eller silver. Hittar du inget i silver köp en sprayburk ;)
Våga prova :)
Anteckna lite för varje bild så du minns hur din uppställning var.

Leta på loppisar efter gamla kamerablixtar och köp trådlös sändare och mottagare på ebay eller kaffebrus.com (På ebay får du en sändare och mottagare för under 200:) Kör inte gamla blixtar direkt på din kamera (eller med sladd) för då kan kameran gå sönder.
Mer om blixtfoto finns på http://www.strobist.blogspot.com/
Läs lighting 101 och 102

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar