Annons

Tips och idéer om fotosidor...

Produkter
(logga in för att koppla)
jag kör ASP och tycker det förenklat att uppdatera sidan. det rekommenderas gladeligen.:eek:D
jag ser ingen anledning till att knåpa html varenda gång man ska lägga upp en ny bild.
 
Jocce skrev:
Behöver lite tips, idéer och tankar om fotosidor.
Så, vad tycker ni, skall man beskära alla bilder i fortsättningen till samma storlek (eller proportioner?)
'

Ett bra sätt att skapa en ren enkel layout som dessutom är lätt att uppdatera är at göra en mall, där du tex har ett rutnät av bilder ex. 4*4 bilder där du beskär alla bilderna så att de håller den (samma) form du vill ha...

ett ganska bra sätt att skapa intresse för en bild kan vara att inte förminska den till ex 2*2cm utan kanske bara förminska 50% och sedan beskära en detalj i bilden som är 2*2 cm och låta denna agera thumbnail... du kan ju oxå testa att beskära i cirklar eller vilken form du vill när du gör på detta sätt...

viktigt i layout är som vanligt närhetens och likhetens lagar så att man känner att sidan är genomtänkt och välgjord...

rutnät och matriser av tex. thumbnails förstärker detta intryck utan att man behöver jobba ihjäl sig.

ang, mallen så kan man ju sen bara byta thum + länk i koden och behålla det enhetliga intrycket..

ett tips för att inte röra till i ordningen är att ha flera gallerier med 4*4 bilder i rutnät, och vänta med att publicera ett nytt galleri tills man har 16 bilder man är nöjd med...

långt svar, men enkel lösning...
 
Jocce skrev:
Tänkte kolla en sak, hur har ni löst det med alla bilder och så.
Blir juh en hel del kodande för att lägga in varje bild för sig, så funderade på om man skulle göra en .ASP sida, och lägga in "bildlänkarna" i den, för att lätt kunna uppdatera.
Jag kör med PHP/mySQL på min lilla sida, det gör det sjukt smidigt att lägga till nya bilder och underhålla designen (inte så mycket design iofs, bara en enkel bildsida, men iaf).

http://biber.ath.cx
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.