ANNONS
Annons

Tips och idéer om fotosidor...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mazy skrev:
Man kan få problem med Marcus sida om man inte tillåter popupfönster ( antingen som tillägg, eller om man kör Mozilla ). När man väl tillät sidan att öppna en popup så gick det fint för mig.
Det var både och, "gammal" Flash (5) och blockering av popup-fönster i Mozilla. Funkar utmärkt nu. Trevlig sajt (om än lite mörk)! Att den är lättnavigerad är ytterligare ett plus - inte så kul med pompösa sajter med långa intron man ska ta sig igenom och svulstiga effekter... Bra!

niklasl skrev:
Det var både och, "gammal" Flash (5) och blockering av popup-fönster i Mozilla. Funkar utmärkt nu. Trevlig sajt (om än lite mörk)! Att den är lättnavigerad är ytterligare ett plus - inte så kul med pompösa sajter med långa intron man ska ta sig igenom och svulstiga effekter... Bra!

Skönt att se att den fungerar nu.

Mörk?? Det sitter bara hos betraktaren :)

/ Marcus - som älskar low key...

Å jag har gjort så här:
christer.fischier.nu Jag har använt mig av en Accessdatabas tillsammans med Dreamweaver MX för att få till sidorna. Ganska enkelt utan krussiduller.

mvh
Christer

Re: Fireworks

Highweiss skrev:
Om det inte skulle räcka med alla dessa goda råd så kan du ju kika på min hemsida - kör tumbnails som jag kirrar till i PS:

www.weissweb.com

Andreas

Snygg sida. Men varför säga att man fotar med varierande resultat? Jag skulle låta betraktaren bestämma resultatet istället. Bort med blygsamheten - det blir bara osexigt:)

Re: Re: Fireworks

Freddie skrev:
Snygg sida. Men varför säga att man fotar med varierande resultat? Jag skulle låta betraktaren bestämma resultatet istället. Bort med blygsamheten - det blir bara osexigt:)

Yes, du har rätt. Skall fireworka om lite grann... tror jag lägger in "Andreas - mannen, myten, konceptet" istället. ;-). Nä, men skämt å sidor - du har en poäng!

Anzu

Samma storlek...

Jo, själv tycker jag att bilderna och tummnaglerna ska vara av samma storlek eftersom det då ser mycket mer enhetligt ut. Tycker tummnagler i någon form är viktiga för att man snabbt ska kunna hitta sin favoritbild utan att behöva klicka genom alla bilder. Utöver det ska sidan i mitt tycke vara lätt att använda, enkel och ren.
Mitt lilla ödmjuka bidrag till cyberspacen hitta ni här: www.davidschreiner.com

/David

P.S. Förresten. Funderar på att lägga in lite info om bilden. Vad tycker ni? Vill man kunna få info om bilderna?

Re: Samma storlek...

davidschreiner skrev:

P.S. Förresten. Funderar på att lägga in lite info om bilden. Vad tycker ni? Vill man kunna få info om bilderna?

Jag vill inte ha någon information om bilderna. Man får gärna skriva en dikt eller något tankvärt (fast inte då krystat och alltför uppenbart påhittat), men jag tror nog att de flesta vill ha en så ren sida som möjligt så inget "stör" bilderna.

/ Marcus

Re: Samma storlek...

davidschreiner skrev:

Det beror nog på vad man fotar. Jag tar enbart naturfoton, och där tycker jag att viss info är helt nödvändig. Man vill tex veta vilken art det är på bilden samt var den är fotad, och kanske även lite bakgrundsinformation.

Jag tänker mig min hemsida som ett galleri och där antar jag att man sällan ser någon text om bilderna. Man ska få tolka fritt och inte låta sig styras av någon text.

Men jagk an förstå om man tar en massa bilder på djur så vill kanske betraktaren veta vad det är för djur och då är det ju en annan sak.

Text eller inte beror kanske vilken målgrupp man har.

/ Marcus

Det var en av de snyggaste sidor jag sett!
Lugn och harmonisk, konstnärlig...väldigt bra.
/Göran

Estethia skrev:
hepp.. *pekar på min hemsida*
www.estethia.com
jag har inga tumnaglar dock, men jag kör hårt med exakt samma storlek på alla bilder.
alla bilder går inte att visa när man gör så och vissa av dom jag har uppe borde jag nog ta ner.
men det blir ju enhetligt så det räcker iaf. ;o)

Det var en av de snyggaste sidor jag sett!
Lugn och harmonisk, konstnärlig...väldigt bra.
/Göran

Samma strl på tummarna kanske inte behöver betyda samma strl på bilderna? Jag kör exakt samma strl genom ramarna istället. Vill också ha min "bildsida" så enkel och ren utan krusiduller som möjligt..
www.lottaelofsson.com

http://www.olaeriksson.com är ett annat exempel på hur man kan göra. Inget jätterevolutionerande men jag är helt klart nöjd. Någon kan säkert irritera sig på den horisontella scrollen som finns på bildsidorna, men nu är det som det är och kommer så förbli. I alla fall ett tag till.
Allt är byggt med enkel (x)html och css och ska fungera enligt gällande standard på alla plattformar/webbläsare...men det där vet man ju har det brukar vara.

//Ola.

Har börjat komma en liten bit på vägen nu iallafall. Vet ungefär hur designen skall se ut!

Tänkte kolla en sak, hur har ni löst det med alla bilder och så.
Blir juh en hel del kodande för att lägga in varje bild för sig, så funderade på om man skulle göra en .ASP sida, och lägga in "bildlänkarna" i den, för att lätt kunna uppdatera.

Vad tror ni om det, eller är det att krångla till den i onödan?

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar