Annons

Tips och fråga, hur måla med kontrast i CS3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

För att illustrera min fråga tänkte jag börja med ett tips från Scott Kelby ur boken CS3 For Digital Photographers.
Tipset går ut på att tillämpa burn och dodge med handmålning på en bild enligt principen nondestructive editing, dvs bildlagret förblir opåverkat efter redigeringen, vilket inte är fallet när man använder verktygen Burn och Dodge.

1. Skapa ett nytt lager.
2. Fyll det med 50% grått.
3. Ändra blandningsläget till Overlay.
4. Efterbelys (Burn) med svart pensel med låg opacitet, och skugga (Dodge) med vit pensel.

Detta fungerar alldeles utmärkt. 50% grått på ett lager med blandningsläge Overlay har ju ingen effekt alls på underliggande lager. Mörkare färger gör blandningsfärgen (resultatfärgen) mörkare och vice versa.

Nu till min fråga. Jag har ganska länge försökt komma på ett liknande sätt att kunna måla fram ökad (och kanske också minskad) kontrast i bilden på ett separat lager enligt nondestructive editing-principen.

En lösning som vid första anblicken kanske kan tyckas uppenbar är att skapa ett justeringslager som ökar kontrasten, t ex Levels, Curves eller Brightness/Contrast, och måla på masken.
Men detta fungerar inte som önskat eftersom oavsett inställningen av parametrarna i dessa justeringslager sker inte en jämn kontrastökning över hela tonomfånget. I vissa tonomfång ökar kontrasten på bekostnad av att den minskar i andra.

Jag vill kunna måla fram en jämnt ökad kontrast i valda bildpartier oavsett vilka tonomfång de innehåller.
Man kan naturligtvis använda sig av två eller fler justeringslager för respektive tonomfång, men lösningen är ganska klumpig. Det kan behövas mycket justerande av kurvor etc under arbetes gång vilket då också påverkar tidigare målade kontrastökningar.

Jag har inte kunnat komma på något sätt att använda gråskalans toner, eller andra färger för den delen, i kombination med blandningslägen för att uppnå en lika elegant lösning för kontrastmålning som Scott Kelbys Burn- och Dodge-metod.
Det enda jag har kommit på är att kopiera bilden till ett nytt lager, applicera USM med mycket stor radie och låg intensitet för att skapa en generell kontrastökning, och sedan gradvis måla in USM-lagret över valda bildpartier med en mask.
Den stora baksidan med den metoden är att lagret måste innehålla en bestämd bild, vilket inte alls är lika flexibelt som Scott Kelbys gråskalelager för Burn och Dodge som ju är helt bildoberoende, och därmed fortsätter att fungera efter exempelvis en lätt omformning av bilden, och också enkelt kan kopieras till en liknande bild.

Någon som har någon lösning på problemet?
Tacksam för alla tips!

Mvh.
Lasse C

Ett tips är att du mailar frågan till en av Sveriges absolut bästa proffs på detta, Anders Jensen på Moderskeppet.se

En ide är att ett blandningsläge som Overlay ju är kontrasthöjande. Om du använder ett justeringslager ( typ Hue & Saturation fast utan inställningar ) och sätter det till Overlay, gör lagermasken svart och sen målar med vitt, så får du en kontrasthöjning på valda partier där du målar.

Huruvida det motsvarar dina krav på "jämn" kontrasthöjning vet jag dock inte. Jag skulle tro att det är den jämna kontrasthöjningen som inte är önskvärd egentligen, att alltid öka och minska ljust och mörkt lika mycket , vilket ska vara vad Overlay gör vad jag förstår.( i en snabb test påverkades det mörka något mer ( justeringslager satt till Overlay och två fält med 25% grått och 75% grått under ).

Vad ögat uppfattar som jämn kontrasthöjning tror jag är väldigt subjektivt och beror på området man påverkar ( tror jag, kan var helt gaaalet ).

Hue & Saturation är bra för att man kan minska mättnaden , som ju gärna blir lite överdriven av Overlay blandningsläget.

Senast ändrad:
Om jag förstår saken rätt är det lokal kontrasthöjning du är ute efter? Inte den vanliga kontrastökningen du får med overlay och liknande?

Alltså lokal kontrasthöjning som till exempel Clarity ger i Camera Raw, eller USM på det vis du beskrev.

Vill du ha det helt dynamiskt så är det nog smarta objekt och filter som gäller. Konvertera bildlagret till smart objekt, lägg till USM med låg amonut, hög radius och måla i masken. Då hålls ju allting uppdaterat även om du exempelvis klonar i bildlagret. Du offrar ju dock lite överskådlighet när du editerar det smarta objektet...

Det blir också lite pilligt att få smarta filtermasken att hänga med om du gör en omformning och liknande. Tror du först får omforma bilden och sedan "omforma igen" på masken.

Ett annat sätt att uppnå lokal kontrasthöjning är via Filter>Other>Highpass med en hög radie och sedan sätta i overlay. Ger i stort sätt samma effekt som USM men ibland snäppet snyggare tycker jag.

Senast ändrad:
Om du vill lägga på clarity på grundbilden kan du öppna bilden med "open as smart objekt" markera filen och väljer "Camera Raw" under format. Nu kan du lägga på clarity antigen över hela eller delar av bilden med hjälp av "adjustment brush" (även alla andra inställningar i camera Raw kan ändras) välj öpnna från Camera Raw dialogen. Bilden öppnas som ett "smart objects" och du kan när som helst dubbelklicka på lageret och få upp camera RAW dialogen och ändra alla inställningar utan att orginalbilden påverkas.

Det FINNS en (ganska) enkel lösning om jag förstår din intention rätt.

Du vill ha en lokal kontrasthöjning som inte påverkar grundlagrets orginalvärden, dvs ett justeringslager med en mask på - och du vill reglera styrkan på effekten genom att måla på masken.

1. Jag utgår från ett enkelt dokument, för enkelhetens skull, bara ett bottenlager finns.
2. Tryck [ctrl-J] tre gånger för att skapa tre identiska lagerkopior.
3. I det översta lagret, kör en HiRaLoAm - USM med radie på ca bildbredden genom 30 (ca 100? högre för bilder med grova detaljer, lägre för bilder med massvis med små kontrastdetaljer), styrka kanske 40-50.
4. Sätt lagrets genomskinlighet till 50%, resultatet är då en "skyddad" hiraloam. Tillsammans med lagret under så ser man genom detta till att USM inte blåser kanaler, inget har nu slagit mot noll eller fullvärde om det inte var "blåst" i orginalbilden.
5. Slå ihopa de översta två lagrena med [ctrl-E]
6. Nu ska vi skapa korrigeringslagret. Invertera det översta lagret [ctrl-I] du tillverkat med steg 3-5 och sätt genomskinligheten till 50%. Detta ger dig ett resultat som är mellangrått - och lite mörkare/ljusare där USM påverkat den lokala kontrasten.
7. Slå ihopa de översta två lagrena med [ctrl-E]. Du ser nu den mellangrå ytan med kontrastförändringen i mörkare/ljusare.
8. Ändra lagerblandningen till "linear light".
9. Effekten nu är en kontrastminskning, pga ordningen vi inverterat de tidigare lagren i. Invertera igen [ctrl-I] - du har nu ett "linear light" icke förstörande korrigeringslager med kontrastökning.
10. Lägg till masken, tryck [ctrl-I] för att göra masken ogenomskinlig. Du kan nu "måla" dit effekten med en vit pensel, kanske gradvis om du väljer en "flow" på kanske 10% på penseln.

Var det detta du menade?

Hej alla!

Och förlåt sent svar. Oj, vad många svar och tips det hade kommit! Tack för alla tips och ert engegemang!

Just nu har jag en envis, flerdagars huvudvärk, så jag har svårt att tänka ordentligt och koncentrera mig, men jag har några spontana kommentarer i alla fall.

Overlay
En vanlig Overlay ger inte den effekt jag är ute efter, om Overlay fungerar som jag förstått, dvs baserar huruvida resultatfärgen ska bli ljusare eller mörkare (förenklat) utifrån om basfärgen är över eller under 50% grått.
Ett bildparti kan ju innehålla toner som alla ligger över 50%, och ökar jag kontrasten med Overlay där blir alla färger där ljusare. Många pixlar riskerar också att klippas i processen. Det jag vill är mer ett slags jämförelse med kringliggande pixlar och öka ljusskillnaden lokalt mellan dessa, enligt någon algoritm som ger ett snyggt resultat.
Jag har experimenterat en del med Custom Filter, men inte med någon framgång. USM med stor radie har fungerat betydligt bättre.

High Pass
High Pass med stor radie är en intressant idé som jag inte utforskat ordentligt. Jag använder ofta High Pass med liten radie för skärpning, och de metoderna borde gå att vidareutveckla till kontrastökning snarare än skärpning.
Kruxet där är väl att alla Highpass-skärpningsmetoder jag känner till använder något av blandningslägena i Overlay-gruppen. Kontrastökningen kan säkert bli snygg, men ändå inte lokal (i betydelsen baserad på kringliggande pixlars ljusvärden).
Men High Pass-filtret kan ju användas till så mycket mer än mer än vad man först kan tro, så det tål att tänkas på.

Clarity
Clarity i ACR hade jag inte haft en tanke på. Ett tips som är väl värt att utforska.
I ärlighetens namn har jag inte använt Clarity särskilt mycket överhuvudtaget. Förmodligen eftersom jag inte fått grepp om exakt vad Clarity gör, och nördig som jag är tar det emot lite att använda funktioner som jag inte vet vad de gör :).
Nej, skämt åsido, självklart använder jag massor i PS som jag inte förstår. Men jag gillar att kunna använda funktioner på ett rätt målmedvetet sätt, vilket ofta kräver en viss grundläggande förståelse för vad de egentligen gör med pixlarna. Och Clarity har jag inte utforskat så noga än.

Clarity verkar i alla fall fungera mer som USM än som Overlaymetoder för kontrast, dvs effekten bygger på jämförelse mellan näraliggande pixlar istället för jämförelse med ett bestämt ljusvärde, vanligtvis 50%. Det är det intryck jag fått när jag testat att dra Clarity-reglaget i sina ytterlägen.
Defintivt i rätt riktning för den kontroll av lokal kontrast jag söker. Jag tror jag ska ta och vända ut och in på Clarity och se vad den verkligen gör.
Hoppas förresten att Clarity kommer som justeringslager (om det inte redan gjort det) och att Adobe slänger in några parametrar till för större kontroll av effekten.

10-punkts-metoden
The_SuedeIIs 10-punkts-metod i senaste inlägget låter högintressant. I skrivande stund lite för komplicerad för att jag ska hänga med ordentligt. Men det beror på min huvudvärk. Beskrivningen är klar och tydlig.
Jag ska sätta mig in i och testa den vid senare tillfälle.

Tack alla än en gång för era intressanta tips och inlägg! Vi höres framöver.

Mvh.
Lasse C

PS. Jag kom just att tänka på en variant av min fråga som ibland snurrat i huvudet på mig: I PS finns burnverktyget för att mörka ned partier, dodgeverktyget för att ljusa upp partier, svampverktyget för att öka eller minska färgmättnaden. Men var sjutton finns kontrastverktyget?

Någon mer än jag som undrat detta? Vore det inte behändigt ibland vid snabbredigering att ha ett verktyg som fungerar som svampverktyget fast med kontrast istället?

Det var när jag insåg att något sådant inte fanns som jag började fundera på hur man skulle kunna skapa ett, och ett som dessutom var icke-förstörande. DS.

Hej!

Jag har inte vänt ut och in på Clarity som jag "lovade" i mitt förra inlägg, men jag har googlat och läst om hur det fungerar och också iakttagit mer noggrant vad det har för effekt på bilden.
Både utifrån det jag läst om Clarity, och mina egna iakttagelser, tror jag Clarity är exakt vad jag söker. Enligt vad jag läst ger Clarity en lokal kontrastökning i förhållande till omgivande pixlar, till skillnad mot den kontrastökning exempelvis en S-kurva i Curves ger. Med en S-kurva måste man ju välja vilket/vilka tonomfång man vill ha en kontrastökning i, på bekostnad av en kontrastminskning i andra tonomfång.
Jag har därför också börjat använda Clarity betydligt mer och på ett mer målmedvetet sätt, nu när jag vet hur det fungerar.

Men det är i ACR, det. Om Clarity hade funnits som justeringslager i PS skulle det med stor sannolikhet varit svaret på den fråga som fick mig att starta den här tråden. Helt enkelt att måla på lagermasken till ett Clarity-lager.
Det kanske kommer i kommande versioner, men tills dess är kanske USM med stor radie och låg intensitet det näst bästa. Det ger visserligen inte samma flexibilitet som ett justeringslager, men med hjälp av smarta objekt och actions blir det rätt lättanvänt och flexibelt i alla fall.

Jag har tyvärr ännu inte provat The_SuedeIIs 10-punkts-metod. Det har varit ganska körigt nu ett tag, och jag hade glömt bort den bland alla andra saker jag tänkt testa och undersöka i PS.
Nu när jag fick idéen att skriva och berätta om vad jag kommit fram till vad gäller Clarity blev jag påmind om den här intressanta 10-punkts-metoden. Jag kommer nog att testa den ganska snart, kanske redan i kväll. Jag återkommer hur som helst när jag testat den.

Ha det!
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar