Lasse C
Aktiv medlem
Hej!
För att illustrera min fråga tänkte jag börja med ett tips från Scott Kelby ur boken CS3 For Digital Photographers.
Tipset går ut på att tillämpa burn och dodge med handmålning på en bild enligt principen nondestructive editing, dvs bildlagret förblir opåverkat efter redigeringen, vilket inte är fallet när man använder verktygen Burn och Dodge.
1. Skapa ett nytt lager.
2. Fyll det med 50% grått.
3. Ändra blandningsläget till Overlay.
4. Efterbelys (Burn) med svart pensel med låg opacitet, och skugga (Dodge) med vit pensel.
Detta fungerar alldeles utmärkt. 50% grått på ett lager med blandningsläge Overlay har ju ingen effekt alls på underliggande lager. Mörkare färger gör blandningsfärgen (resultatfärgen) mörkare och vice versa.
Nu till min fråga. Jag har ganska länge försökt komma på ett liknande sätt att kunna måla fram ökad (och kanske också minskad) kontrast i bilden på ett separat lager enligt nondestructive editing-principen.
En lösning som vid första anblicken kanske kan tyckas uppenbar är att skapa ett justeringslager som ökar kontrasten, t ex Levels, Curves eller Brightness/Contrast, och måla på masken.
Men detta fungerar inte som önskat eftersom oavsett inställningen av parametrarna i dessa justeringslager sker inte en jämn kontrastökning över hela tonomfånget. I vissa tonomfång ökar kontrasten på bekostnad av att den minskar i andra.
Jag vill kunna måla fram en jämnt ökad kontrast i valda bildpartier oavsett vilka tonomfång de innehåller.
Man kan naturligtvis använda sig av två eller fler justeringslager för respektive tonomfång, men lösningen är ganska klumpig. Det kan behövas mycket justerande av kurvor etc under arbetes gång vilket då också påverkar tidigare målade kontrastökningar.
Jag har inte kunnat komma på något sätt att använda gråskalans toner, eller andra färger för den delen, i kombination med blandningslägen för att uppnå en lika elegant lösning för kontrastmålning som Scott Kelbys Burn- och Dodge-metod.
Det enda jag har kommit på är att kopiera bilden till ett nytt lager, applicera USM med mycket stor radie och låg intensitet för att skapa en generell kontrastökning, och sedan gradvis måla in USM-lagret över valda bildpartier med en mask.
Den stora baksidan med den metoden är att lagret måste innehålla en bestämd bild, vilket inte alls är lika flexibelt som Scott Kelbys gråskalelager för Burn och Dodge som ju är helt bildoberoende, och därmed fortsätter att fungera efter exempelvis en lätt omformning av bilden, och också enkelt kan kopieras till en liknande bild.
Någon som har någon lösning på problemet?
Tacksam för alla tips!
Mvh.
Lasse C
För att illustrera min fråga tänkte jag börja med ett tips från Scott Kelby ur boken CS3 For Digital Photographers.
Tipset går ut på att tillämpa burn och dodge med handmålning på en bild enligt principen nondestructive editing, dvs bildlagret förblir opåverkat efter redigeringen, vilket inte är fallet när man använder verktygen Burn och Dodge.
1. Skapa ett nytt lager.
2. Fyll det med 50% grått.
3. Ändra blandningsläget till Overlay.
4. Efterbelys (Burn) med svart pensel med låg opacitet, och skugga (Dodge) med vit pensel.
Detta fungerar alldeles utmärkt. 50% grått på ett lager med blandningsläge Overlay har ju ingen effekt alls på underliggande lager. Mörkare färger gör blandningsfärgen (resultatfärgen) mörkare och vice versa.
Nu till min fråga. Jag har ganska länge försökt komma på ett liknande sätt att kunna måla fram ökad (och kanske också minskad) kontrast i bilden på ett separat lager enligt nondestructive editing-principen.
En lösning som vid första anblicken kanske kan tyckas uppenbar är att skapa ett justeringslager som ökar kontrasten, t ex Levels, Curves eller Brightness/Contrast, och måla på masken.
Men detta fungerar inte som önskat eftersom oavsett inställningen av parametrarna i dessa justeringslager sker inte en jämn kontrastökning över hela tonomfånget. I vissa tonomfång ökar kontrasten på bekostnad av att den minskar i andra.
Jag vill kunna måla fram en jämnt ökad kontrast i valda bildpartier oavsett vilka tonomfång de innehåller.
Man kan naturligtvis använda sig av två eller fler justeringslager för respektive tonomfång, men lösningen är ganska klumpig. Det kan behövas mycket justerande av kurvor etc under arbetes gång vilket då också påverkar tidigare målade kontrastökningar.
Jag har inte kunnat komma på något sätt att använda gråskalans toner, eller andra färger för den delen, i kombination med blandningslägen för att uppnå en lika elegant lösning för kontrastmålning som Scott Kelbys Burn- och Dodge-metod.
Det enda jag har kommit på är att kopiera bilden till ett nytt lager, applicera USM med mycket stor radie och låg intensitet för att skapa en generell kontrastökning, och sedan gradvis måla in USM-lagret över valda bildpartier med en mask.
Den stora baksidan med den metoden är att lagret måste innehålla en bestämd bild, vilket inte alls är lika flexibelt som Scott Kelbys gråskalelager för Burn och Dodge som ju är helt bildoberoende, och därmed fortsätter att fungera efter exempelvis en lätt omformning av bilden, och också enkelt kan kopieras till en liknande bild.
Någon som har någon lösning på problemet?
Tacksam för alla tips!
Mvh.
Lasse C