Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför gruppbild, obejktiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Ska ta en gruppbild på knattelaget imorgon och undrar vad ni tycker är bäst att fota med.
Jag har en canon 550D och dessa objektiv. Canon 50mm 1.8, Canon 70-300mm, Tamron 90mm 2.8, Canon standard 18-55mm.
Vilket tycker ni skulle göra sig bäst? Spotmätningen? Såg att vädret ska vara sol/moln imorgon.
Jag tänkte om jag tar raw&jpg så kanske man kan justera lite om det behövs.

Tips?

Kör på 18-55 och evaluerande ljusmätning. Blir det mycket himmel med i bilden så får du överexponera typ ett steg, men det beror helt på ljusförhållandena. Ta en bild och kolla histogrammet. Är du van att justera rawbilder så skulle jag skippa jpg om jag var du.

Den höga ljusstyrkan i 50mm f/1,8 har du ingen nytta av i dagsljus och kort skärpedjup har du heller ingen nytta av för en gruppbild eftersom du vill få alla i fokus.

Använd ditt 18-55 i stället. Med zoomen får du större möjligheter att komponera bilden som du vill.

Använd evaluerande mätning och automatisk gaffling om du är orolig för att automatiken gissar fel. Fota RAW så slipper du bekymra dig om vitbalansen.

Den höga ljusstyrkan i 50mm f/1,8 har du ingen nytta av i dagsljus och kort skärpedjup har du heller ingen nytta av för en gruppbild eftersom du vill få alla i fokus.

Använd ditt 18-55 i stället. Med zoomen får du större möjligheter att komponera bilden som du vill.

Använd evaluerande mätning och automatisk gaffling om du är orolig för att automatiken gissar fel. Fota RAW så slipper du bekymra dig om vitbalansen.

Det går faktiskt att ändra bländare på 50 mm, som är det bästa valet här. Stativ, manuell exp och gärna lite fyllblixt. RAW + låg ISO. Bländare 8.
Manuellt fokus lite bakom första raden. Du har mer skärpedjup bakom än framför inställt avstånd.

Det går faktiskt att ändra bländare på 50 mm, som är det bästa valet här. Stativ, manuell exp och gärna lite fyllblixt. RAW + låg ISO. Bländare 8.
Manuellt fokus lite bakom första raden. Du har mer skärpedjup bakom än framför inställt avstånd.
Ljusstyrkan är 50:ans styrka. Tänker man inte använda den styrkan så kan man lika gärna använda 18-55:an i stället. Den ger som sagt större möjligheter att ge den komposition man vill ha. 50:an är bra för porträtt, men för gruppbild är den lite för trångsynt, i synnerhet med cropfaktor 1,6.

Egentligen kvittrar objektivets ljusstyrka. I en gruppbilder vill man väl ha alla i fokus och bra skärpa. De behöver man lite mindre bländare och framför allt ljus.
Har jag avstånd att nyttja så har jag börjat använda mer tele till gruppfoton.

Använder man stativ är zoom definitivt att föredra. Gruppfoto med stativ o fast brännvidd kan vara mycket tålamodsprövande.

Det är lätt att bli lat och glömma bort saker.
Exemplevis att man råkar ta för vidvinkligt och har man mer än en rad så kommer det främre ledet att se större ut än det borde.

Använder man stativ är zoom definitivt att föredra. Gruppfoto med stativ o fast brännvidd kan vara mycket tålamodsprövande.

Du menar att du måste gå en meter fram eller tillbaka?
Tålamodsprövande för vem?
Jag har just avslutat skolfotografering med alla skolbarn i kommunen och jag upplevde inte att det var tålamodsprövande, snarare utmanande och roligt.

Objektivet är inte så viktigt, förutsatt att det tecknar någotsånär skarpt ut i hörnen.
Det viktiga är att få skärpan på rätt ställe och exponeringen. Stativ och manuella inställningar är det säkra sättet att allt blir rätt.
Planering är också bra. Var skall jag placera gruppen? Ifjol fotade jag en grupp med över tvåhundra deltagare. Det fungerade bra för att jag hade förberett allt jag kunde förutse innan fotograferingen.
På tal om ditt påstående att människorna på främre raden ser för stora ut så brukar jag placera de minsta längst fram. Funkar bra när man förklarar varför.
Psykologin är också viktigt. Förklara syftet och varför det tar tid ( strulande personer i gruppen).
Om alla lyssnar på fotografen så går det här jättesnabbt!
I detta fall hävdar jag att 50 mm fast är bättre än 70-300 för gruppfoto. Telezoomar har en tendens att vara bra i mitten och sämre utåt kanterna. På 5.6-8 är 50an kanonskarp och det har större betydelse vid gruppfoto än vid allmän fotografering.
Även om inte Huledals tålamod räcker så föredrar jag stativ av en rad olika anledningar. En riktigt viktig anledning är att jag slipper glo in i kameran; istället kan jag koncentrera mig på att titta på gruppen och se till att den är så bra som det bara går.
Lycka till och sålla bland råden!

Du menar att du måste gå en meter fram eller tillbaka?
Tålamodsprövande för vem?
Jag har just avslutat skolfotografering med alla skolbarn i kommunen och jag upplevde inte att det var tålamodsprövande, snarare utmanande och roligt.

Inomhus på ett plant golv går det väl an, men utomhus brukar man behöva justera in kameran i alla leder efter att man flyttat stativet minsta lilla. Behöver man dessutom flytta stativet flera gånger så kan det bli nog så tålamodsprövande.

Objektivet är inte så viktigt, förutsatt att det tecknar någotsånär skarpt ut i hörnen.
...
I detta fall hävdar jag att 50 mm fast är bättre än 70-300 för gruppfoto. Telezoomar har en tendens att vara bra i mitten och sämre utåt kanterna. På 5.6-8 är 50an kanonskarp och det har större betydelse vid gruppfoto än vid allmän fotografering.

På bländare f/8 brukar de flesta objektiv, även zoomar, vara så skärpa som det går att få dem.

Jag håller med om att en 70-300 inte är det lämpligaste objektivet för gruppfoto eftersom man får stå väldigt långt bort. 50mm är bra, men då är man väldigt begränsad i vår man kan stå och hur man får bakgrunden. Därför tror jag att en 18-55:a trots allt är lämpligast.

Inomhus på ett plant golv går det väl an, men utomhus brukar man behöva justera in kameran i alla leder efter att man flyttat stativet minsta lilla. Behöver man dessutom flytta stativet flera gånger så kan det bli nog så tålamodsprövande.

På bländare f/8 brukar de flesta objektiv, även zoomar, vara så skärpa som det går att få dem.

Jag håller med om att en 70-300 inte är det lämpligaste objektivet för gruppfoto eftersom man får stå väldigt långt bort. 50mm är bra, men då är man väldigt begränsad i vår man kan stå och hur man får bakgrunden. Därför tror jag att en 18-55:a trots allt är lämpligast.

Har du hört talas om kulled? Tar ca en sekund att justera med en sådan. Varför skulle man måsta flytta stativet flera gånger?
Vill ni använda skitzoom och stå och skaka på frihand för att ni inte har tålamod, så tycker jag att ni skall överlåta gruppfotografering på någon annan.
Ni rekommenderar väl att ställa allting på full-auto också, det tar ju så lång tid att ställa in manuellt;)

Har du hört talas om kulled? Tar ca en sekund att justera med en sådan. Varför skulle man måsta flytta stativet flera gånger?
Vill ni använda skitzoom och stå och skaka på frihand för att ni inte har tålamod, så tycker jag att ni skall överlåta gruppfotografering på någon annan.
Ni rekommenderar väl att ställa allting på full-auto också, det tar ju så lång tid att ställa in manuellt;)

Håller helt med.

Skärpan på 50'an är lätt bäst av de objektiven som TS hade tillgängliga.

På tal om ditt påstående att människorna på främre raden ser för stora ut så brukar jag placera de minsta längst fram. Funkar bra när man förklarar varför.
!

Menar du mitt påstående? 18 mm för
Gruppfoto med 3 rader och 10 personer i varje rad gillar jag inte. Det går men är
Absolut inget smikrande. Kan man så tycker jag man ska använda längre. Precis som vid vanligt porträtt.

Eftersom Michael har både en 50:a och en 18-55:a så kan han ju prova med båda och sedan säga om han märkte någon skillnad.

tyckte jag fick en vit hinna på bilderna, eller inbillar jag mig bara? Tog i både raw & jpeg så det kanske går att justera bort? Och sen att jag crop ner bilden lite?

Bilagor

• IMG_4223.jpg
    IMG_4223.jpg
    127.9 KB · Visningar: 279
Hej!
Ska ta en gruppbild på knattelaget imorgon och undrar vad ni tycker är bäst att fota med.
Jag har en canon 550D och dessa objektiv. Canon 50mm 1.8, Canon 70-300mm, Tamron 90mm 2.8, Canon standard 18-55mm.
Vilket tycker ni skulle göra sig bäst? Spotmätningen? Såg att vädret ska vara sol/moln imorgon.
Jag tänkte om jag tar raw&jpg så kanske man kan justera lite om det behövs.

Tips?

Busenkelt val!
Canon 1,8/50 mm ger den bästa skärpan av de uppräknade objektiven, använd alternativt bl. 5,6 - 8,0 - 11,0, exp.tid. ca. 1/125 - 1/250 sek. ställ skärpan (spot AF) på något mitt i gruppen, då får du skärpedjup över hela knattelaget, ISO 400 beroende på ljuset, bör vara tillräckligt vid sol/moln.
Evaluerande mätning, kör på A-läge (bl.förval), kör gärna RAW + JPEG, strunta i stativ, det blir bara bökigt och gubbigt, mycket bekvämare att gå framåt eller bakåt, så att alla kommer med på bild.
Svårare än så är det inte!

Såg nu, att du redan har tagit bilden, riktig canonbild!

tyckte jag fick en vit hinna på bilderna, eller inbillar jag mig bara? Tog i både raw & jpeg så det kanske går att justera bort? Och sen att jag crop ner bilden lite?

Det blev väl bra?

Att du tycker den har en "vit hinna" över sig är för att du har staketet i bakgrunden. som är hyfsat finmaskigt på bilden, som lurar ögan lite här. Samma sak med den balkongmattan som töserna står på.

Blev ju bra det där. Snyggt uppställt.
Jag brukar försöka göra tre rader om jag har mer än femton personer på bild.
På så vis slipper jag beskära till långsmalt format.
Tror du fått det där med hinnan från nätet bi bakgrunden. Svårt att se på så liten bild iofs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar