Använder man stativ är zoom definitivt att föredra. Gruppfoto med stativ o fast brännvidd kan vara mycket tålamodsprövande.
Du menar att du måste gå en meter fram eller tillbaka?
Tålamodsprövande för vem?
Jag har just avslutat skolfotografering med alla skolbarn i kommunen och jag upplevde inte att det var tålamodsprövande, snarare utmanande och roligt.
Objektivet är inte så viktigt, förutsatt att det tecknar någotsånär skarpt ut i hörnen.
Det viktiga är att få skärpan på rätt ställe och exponeringen. Stativ och manuella inställningar är det säkra sättet att allt blir rätt.
Planering är också bra. Var skall jag placera gruppen? Ifjol fotade jag en grupp med över tvåhundra deltagare. Det fungerade bra för att jag hade förberett allt jag kunde förutse innan fotograferingen.
På tal om ditt påstående att människorna på främre raden ser för stora ut så brukar jag placera de minsta längst fram. Funkar bra när man förklarar varför.
Psykologin är också viktigt. Förklara syftet och varför det tar tid ( strulande personer i gruppen).
Om alla lyssnar på fotografen så går det här jättesnabbt!
I detta fall hävdar jag att 50 mm fast är bättre än 70-300 för gruppfoto. Telezoomar har en tendens att vara bra i mitten och sämre utåt kanterna. På 5.6-8 är 50an kanonskarp och det har större betydelse vid gruppfoto än vid allmän fotografering.
Även om inte Huledals tålamod räcker så föredrar jag stativ av en rad olika anledningar. En riktigt viktig anledning är att jag slipper glo in i kameran; istället kan jag koncentrera mig på att titta på gruppen och se till att den är så bra som det bara går.
Lycka till och sålla bland råden!