Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför bröllop!

Produkter
(logga in för att koppla)

Chip

Aktiv medlem
Jag har länge fotograferat inom bilvärlden och fått många förfrågningar om fotosessioner. Nu har jag däremot blivit "hyrd" fotograf till en väns bröllop, och jag är rädd att jag tagit mig vatten över huvudet.

Jag berättade att jag inte är något proffs och att jag inte kan göra mer än mitt bästa. Detta dög för dem och bröllopet är nu på lördag.

Kameran jag kör med är en 8mpixel Sony DSC-F828. Helt manuella inställningar och helt automatiska inställningar finns bland annat.

Jag planerar i nuläget att köra i läget "P", då jag inte är van vid att ställa in kameran för "spontana" bilder. Vid bilfotografering kör jag helmanuellt, skillnaden är att bilarna jag fotograferar oftast står still och ger mig all tid jag behöver att ta bilden.

Jag behöver tips för porträttfotografering! Det ska tas bilder under själva vigseln, utanför kyrkan, på efterfest och alla vid möjliga tillfällen.

Vad ska jag tänka på? Slutartid och bländare, exponeringskompensation, mätning och blixt (den inbyggda) är något jag vill ha tips på!

Tacksam för all hjälp!
 
Det brukar bli ganska trist ljus med den inbyggda blixten så mitt tips är att köra utan blixt och med stativ istället under vigseln. Använd lite högre ISO-tal också, men akta så inte bilderna blir för brusiga.

Kom lite innan själva vigseln också så du har chans att reka och få ordning på allt. Likaså är det bra om du kan prata med prästen och berätta att du ska fota och höra vilka regler som gäller. Alla präster har olika regler nämligen oftast brukar de inte vilja att man fotar med blixt. Ett annat tips är att försöka smyga så mycket som möjligt så du inte stör vigseln, håll dig i bakgrunden och rör dig försiktigt.

Ska du fota porträtt efteråt så se till att fota under något träd eller annan skugga om solen lyser för starkt. Se dock till så ljuset är jämnt så det inte blandas skuggor och ljusa partier. Kom även ihåg att sänka ISO ute sen så det är lågt när du fotar porträtten :)

Finns en hel del trådar här om ämnet annars så det är bara att använda sökfunktionen. Sök även efter bilder och kolla hur andra fotar bröllop så du får lite inspiration.
Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.